295 hestekræfter på forhjulene af en
mellemklassebil. Det er vildt og det bliver ikke
mindre vildt af at bilen er en Dodge Caliber,
udviklet af koncernens Street & Racing Technology
afdeling og tildelt navnet SRT4. Race på amerikansk.
Helt ustyrligt.
Næsten i hvert fald. For når de næsten turbo-300
heste parret med et magnum moment på over 360 Nm
slippes løs, virker det som om de springer i alle
mulige retninger. Der skal styres, når der
accelereres lige ud. Forklaringen er, at det hele
ville gå op i enten hjulspind eller
stabilitetskontrol, hvis ikke Dodge havde sat spær
på differentialet.
Go-kart med forhjulstræk
Spærret bevirker, at hjulene roterer som på en
go-kart. De tager fat, hvor de kan få fat og det
afslører mest af alt, hvor skiftende et vejgreb,
danske asfaltveje byder på. Gennem kurverne er
styringen suveræn og hér dokumenterer den faste,
sænkede undervogn og de 19 tommer store
blankpolerede letmetalfælge og 225 mm brede 45
procent lavprofildæk, at S&RT afdelingen kan deres
kram. De har skabt en ægte landevejsracer.
Forbløffende nok er det også en landevejsracer, der
kan benyttes til hverdagsbrug. For affjedringen er
ikke så hård, som man kunne have frygtet – de store
hjul gør nok deres til at absorbere ujævnhederne –
men det og et moderat støjniveau gør bilen helt
civiliseret.
1300 kroner pr. hest
Og så skal vi lige have det fyret af: Prisen er
exceptionel. 390.000 kroner – det er 1300 kroner pr.
hestekraft. Det er næsten 70.000 kroner mindre end
en Mazda3 MPS med bare 260 heste, næsten 80.000
kroner mindre end Ford Focus ST med kun 225 heste,
det er samme pris som Opel Astra OPC med over 100
færre heste og flere hundrede tusinde mindre end
Mitsubishi Lancer Evolution og Subaru Impreza WRX
Sti som dog begge har firehjulstræk.
SRT4 noteres for 230 km/t på toppen og 100 km/t nås
på 6,6 sekunder – officielt. Vi gjorde det på 6,4
sekunder ifølge den indbyggede måler, som hører til
legetøjet i en Caliber SRT4. Samme måler håndterer
også G-kraft påvirkningen ved acceleration,
opbremsning og ikke mindst ved kurvekørsel. Næppe
den store praktiske betydning, men det har 295 heste
på forhjulene ret beset heller ikke.
Legetøj
Caliber SRT4 er et stykke legetøj. Det er dyrt i
Danmark, men skærer man to tredjedele af prisen
(afgiften) får man et mere klart billede af idéen
med at investere i et dyrt legetøj. Ikke mindst i
USA, for slipper man med 140.000 kroner i
anskaffelse og får benzinen markant billigere end i
Europa, ser økonomien fornuftig ud.
Ikke at det i øvrigt er opslidende for bankkontoen
at dens indehaver kører SRT4. Kører man behersket,
holder man omkring 10 km/l. Men det er klart, at
skal man vinde dragracet fra samtlige lyskryds,
slubrer maskineriet mere i sig.
Subwurfer hører sig
til, anbragt i bagagerummet på en Caliber SRT4
|