- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Dodge Caliber SRT4

Vild amerikaner til super pris


Tekst: Søren Clauding – august 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

295 hestekræfter på forhjulene af en mellemklassebil. Det er vildt og det bliver ikke mindre vildt af at bilen er en Dodge Caliber, udviklet af koncernens Street & Racing Technology afdeling og tildelt navnet SRT4. Race på amerikansk. Helt ustyrligt.

 

Næsten i hvert fald. For når de næsten turbo-300 heste parret med et magnum moment på over 360 Nm slippes løs, virker det som om de springer i alle mulige retninger. Der skal styres, når der accelereres lige ud. Forklaringen er, at det hele ville gå op i enten hjulspind eller stabilitetskontrol, hvis ikke Dodge havde sat spær på differentialet.



 

Go-kart med forhjulstræk

Spærret bevirker, at hjulene roterer som på en go-kart. De tager fat, hvor de kan få fat og det afslører mest af alt, hvor skiftende et vejgreb, danske asfaltveje byder på. Gennem kurverne er styringen suveræn og hér dokumenterer den faste, sænkede undervogn og de 19 tommer store blankpolerede letmetalfælge og 225 mm brede 45 procent lavprofildæk, at S&RT afdelingen kan deres kram. De har skabt en ægte landevejsracer.

 

Forbløffende nok er det også en landevejsracer, der kan benyttes til hverdagsbrug. For affjedringen er ikke så hård, som man kunne have frygtet – de store hjul gør nok deres til at absorbere ujævnhederne – men det og et moderat støjniveau gør bilen helt civiliseret.

 

1300 kroner pr. hest

Og så skal vi lige have det fyret af: Prisen er exceptionel. 390.000 kroner – det er 1300 kroner pr. hestekraft. Det er næsten 70.000 kroner mindre end en Mazda3 MPS med bare 260 heste, næsten 80.000 kroner mindre end Ford Focus ST med kun 225 heste, det er samme pris som Opel Astra OPC med over 100 færre heste og flere hundrede tusinde mindre end Mitsubishi Lancer Evolution og Subaru Impreza WRX Sti som dog begge har firehjulstræk.

 

SRT4 noteres for 230 km/t på toppen og 100 km/t nås på 6,6 sekunder – officielt. Vi gjorde det på 6,4 sekunder ifølge den indbyggede måler, som hører til legetøjet i en Caliber SRT4. Samme måler håndterer også G-kraft påvirkningen ved acceleration, opbremsning og ikke mindst ved kurvekørsel. Næppe den store praktiske betydning, men det har 295 heste på forhjulene ret beset heller ikke.

 

Legetøj

Caliber SRT4 er et stykke legetøj. Det er dyrt i Danmark, men skærer man to tredjedele af prisen (afgiften) får man et mere klart billede af idéen med at investere i et dyrt legetøj. Ikke mindst i USA, for slipper man med 140.000 kroner i anskaffelse og får benzinen markant billigere end i Europa, ser økonomien fornuftig ud.

 

Ikke at det i øvrigt er opslidende for bankkontoen at dens indehaver kører SRT4. Kører man behersket, holder man omkring 10 km/l. Men det er klart, at skal man vinde dragracet fra samtlige lyskryds, slubrer maskineriet mere i sig.

 


Subwurfer hører sig til, anbragt i bagagerummet på en Caliber SRT4

 


Getrag gearkasse

2,4-liters turbomotoren er SRT4’erens hjerte. Men Getrag gearkassen yder også sit til at gøre det muligt at slå den officielle accelerationsrekord. Og vil man se, hvad G-måleren kan, er 340 mm ventilerede skivebremser ude foran parat til at klare mere end dækkene står mål med.



Faktisk er dækkene det eneste svage punkt ved Caliber SRT4. 225 mm er meget, men den ville stå endnu bedre fast i kurverne, hvis hjulene var endnu bredere. På den anden side er ESP, spærredifferentiale og bilens basale køreegenskaber utrolig godt afstemt, så det ville formentlig gøre den mere ustyrlig, hvis berøringsfladen med vejen blev endnu større.

 

Ydre kendetegn er store front- og sidespoilere, venturikanaler under bagkofangeren og agtervinge, hvis effekt vi ikke skal underkende, når man kører hurtigere end man må i Danmark.



Model:

Dodge Caliber SRT4

Listepris:

Kr. 389.900

Motor:

4 cyl. 2,4 l. turbo benzinmotor. 295 hk – 363 Nm v. 2000-5600 o/min. 6 gear. Spærredifferentiale.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,6 sek/230 km/t/

10 km/l

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

350 liter.

Diverse:

ABS. DSC. EDS. 6 airbags. Højdejusterbart læderrat. Sportssæder. Fartpilot. Aircondition. Afkølet handskerum med dåseholder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt