Den er kun lige godt 4 meter lang. Men den byder på
plads som i en langt større bil. Samtidig er den
ganske pæn, potent fortil og elegant bagtil. Og
prisen: den er helt unik. Det var Citroën C3 Picasso
i få ord.
Picasso navnet kan hér bæres med rette. For Citroën
har virkelig skabt en helstøbt kombination af
umuligheder: Normalt er det nemlig umuligt, at lade
rummelighed og elegance gå hånd i hånd. Men Citroëns
designere har mestret kunststykket. Da bilen
samtidig er ret funktionel, er det egentlig kun
prisen, der afgør om projektet bliver en succes.
Unik prissætning
220.000 kroner for en C3 Picasso med 110 hestes
dieselmotor, der går over 20 kilometer på en liter. Det GØR den unik. Det er svært, at forestille
sig, at pladskrævende familier ikke vil tage det
franske køretøj til sig med kyshånd.
Der er oven i købet tale om et temmelig omfattende
udstyr, som inkluderer aircondition i handskerummet
og sædevarme – for blot at nævne nogle elementer,
som ofte skal tilkøbes i andre biler. For 12.000
kroner oven i får man desuden et panorama glastag,
godt nok af den type, hvor de indvendige paneler
skal betjenes manuelt. Men det giver en enestående
belysning i bilen, som underbygges af den næsten
panorama-store frontrude.
Bagpartiet
Ude bagtil er det udvendige design karakteristisk.
Det er nemlig ikke den enkleste sag i verden, at
designe bagenden på en bil. Men det er lykkedes til
fuldkommenhed hos Citroën, oven i købet således, at
rummeligheden ikke er gået fløjten. En næsten lodret
bagklap, uden at den fornemmes sådan, giver som
udgangspunkt adgang til 385 liter bagageplads, der
kan udvides til 1,5 kubikmeter. Imponerende i en bil i den længde.
En del af forklaringen ligger i, at C3 Picasso er
relativt høj. Det gør imidlertid også siddekomforten
på bagsædet ret flot. Ikke mindst benpladsen.
Bagsæderne kan individuelt reguleres, så benplads
kan konverteres til bagageplads. 15 cm i
længderetningen. Super! Hvis man i øvrigt ikke
ønsker at bruge dem, kan de foldes ned i bunden, så
man har et helt plant gulv.
Negativ-listen
Ingen bil kan kun opnå roser. På negativ listen er i
vores verden centerinstrumenteringen, som vi aldrig
bliver begejstrede for (tror vi). På den anden side
efterlader den en god flade under frontruden, der
kan benyttes som |