- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Citroen C3 Picasso

Plads-design


Tekst: Søren Clauding – oktober 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er kun lige godt 4 meter lang. Men den byder på plads som i en langt større bil. Samtidig er den ganske pæn, potent fortil og elegant bagtil. Og prisen: den er helt unik. Det var Citroën C3 Picasso i få ord.

 

Picasso navnet kan hér bæres med rette. For Citroën har virkelig skabt en helstøbt kombination af umuligheder: Normalt er det nemlig umuligt, at lade rummelighed og elegance gå hånd i hånd. Men Citroëns designere har mestret kunststykket. Da bilen samtidig er ret funktionel, er det egentlig kun prisen, der afgør om projektet bliver en succes.

 

Unik prissætning

220.000 kroner for en C3 Picasso med 110 hestes dieselmotor, der går over 20 kilometer på en liter. Det GØR den unik. Det er svært, at forestille sig, at pladskrævende familier ikke vil tage det franske køretøj til sig med kyshånd.

 

Der er oven i købet tale om et temmelig omfattende udstyr, som inkluderer aircondition i handskerummet og sædevarme – for blot at nævne nogle elementer, som ofte skal tilkøbes i andre biler. For 12.000 kroner oven i får man desuden et panorama glastag, godt nok af den type, hvor de indvendige paneler skal betjenes manuelt. Men det giver en enestående belysning i bilen, som underbygges af den næsten panorama-store frontrude.

 

Bagpartiet

Ude bagtil er det udvendige design karakteristisk. Det er nemlig ikke den enkleste sag i verden, at designe bagenden på en bil. Men det er lykkedes til fuldkommenhed hos Citroën, oven i købet således, at rummeligheden ikke er gået fløjten. En næsten lodret bagklap, uden at den fornemmes sådan, giver som udgangspunkt adgang til 385 liter bagageplads, der kan udvides til 1,5 kubikmeter. Imponerende i en bil i den længde.



En del af forklaringen ligger i, at C3 Picasso er relativt høj. Det gør imidlertid også siddekomforten på bagsædet ret flot. Ikke mindst benpladsen. Bagsæderne kan individuelt reguleres, så benplads kan konverteres til bagageplads. 15 cm i længderetningen. Super! Hvis man i øvrigt ikke ønsker at bruge dem, kan de foldes ned i bunden, så man har et helt plant gulv.


 


Negativ-listen

Ingen bil kan kun opnå roser. På negativ listen er i vores verden centerinstrumenteringen, som vi aldrig bliver begejstrede for (tror vi). På den anden side efterlader den en god flade under frontruden, der kan benyttes som

 


 

fralægningsplads. Det er praktisk, hvis man er franskmand, som har tendenser til at anbringe alting under frontruden. Men det er vi nu egentlig heller ikke tilhængere af, for så flyver de rundt omkring i kabinen, hvis man er nødt til at skifte retning i en fart.

 

Det kan Citroën’en nemlig godt. Uden at den på nogen måde må forveksles med en racerbil. Den store højde på 1,62 meter giver et højt tyngdepunkt, affjedringen er relativt soft og derfor absorberes store ujævnheder ret godt – hvorimod små ujævnheder forplantes gennem hjulophængene. Det sidste er basis for en præcis styring og det første giver komfortabel langturskørsel.

 

God diesel

Præstationerne er imidlertid ret gode. 100 km/t nås på under 12 sekunder og C3 Picasso kører stærkt nok til danske fartgrænser. Maskineriet er godt – PSA er nemlig rigtig gode til at bygge dieselmotorer – og da merprisen i forhold til den tilsvarende benzinversion blot er 20.000 kroner, kan den på det bestemteste anbefales.



Støjniveauet er ikke så overbevisende, men når man kører med konstant fart, er det godt nok. For glem ikke: Herligheden koster blot 220.000 kroner.

 


Model:

Citroën C3 Picasso HDi 110 FAP

Listepris:

Kr. 210.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 240 Nm/1750 omdr./min. Overboost til 260 Nm. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2:

11,2 sek./ 183 km/t/ 20,4 km/l /130 g/km

Længde:

4,08 m

Bagagerum:

385 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 2 Isofix beslag. Multijusterbart rat. Aircondition med køl af handskerum. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. Fartpilot med fartbegrænser. Længde justerbare bagsæder. Tagræling.  



 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt