Det eneste, man ikke skal tænke, når det gælder
Chrysler Grand Voyager 3,8 V6 LX, er tallet for CO2
udslip. For med 7,9 km/l og en udledning på 302 g/km
er det stort set det dobbelte af, hvad der er
acceptabelt lige nu.
Men: Hvis man nu anskaffer bilen for at transportere
de syv personer, der er mulighed for, bekvemt og
komfortabelt, ser tingene anderledes ud. For syv
personer i en Chrysler Grand Voyager transporteres
ligeså bekvemt som 3-4 personer i en almindelig
personbil, der slippe den halve mængde CO2 ud pr.
kørt kilometer.
50 g CO2/km/person
Summa summarum: Opgør man CO2 udledningen i
g/km/person er de to biler fuldstændig ligestillede.
50 g pr. kilometer pr. person. Vel egentlig heller
ikke meget forskelligt fra småbilerne, hvor det kun
er undtagelsen, der bekræfter regelen, når man kører
flere end 2. Normen er altså 50 g/km/person. Og hér
er Grand Voyager helt med.
Derfor er der god mening i at læse videre, hvis man
har behovet for transport af mange mennesker. Sådan
havde det egentlig også været uden CO2 snakken, for
der er ingen idé i at eje og betjene sig af en så
stor bil, hvis ikke man har transportbehovet.
Stow’n’go
Chrysler Grand Voyager er nemlig en stor bil. De
nævnte syv personer har fremragende plads. Og ønsker
man at omdanne bilen til en varevogn, gøres det vha.
det såkaldte stow’n’go system, hvor sæderne
forsvinder ned ovenpå vognbunden og efterlader et
helt plant bagagerumsgulv samt en bagagekapacitet på
imponerende 3,2 kubikmeter. Selv med alle sæder i brug har man over
600 liter bagageplads til disposition, simpelthen fordi den store Chrysler er
skabt med tanke på, at plads skal der være rigeligt
af.
Bagagepladsen
er lodret og begynder ved vognbunden. Fordi, når
bageste sæderække er foldet væk, befinder den sig
nede i ”bagagerumshullet”. Forvandlingsprocessen med
sæderne er dog ikke den enkleste på markedet.
Omvendt er bilen udstyret med skydedøre, så når
sæderne er, hvor man vi have dem, er indstigningen
let og ligetil.
600.000 kroner
Og så er der en ting til: Prisen. En million kroner.
Ja, hvis man skal have Limited udstyret med (af en
eller anden grund betyder Limited ikke, at der er
begrænsninger på udstyr og luksus, men derimod det
modsatte). Men den prøvekørte version MED 3,8 liters
V6 motor, koster kun 600.000 kroner, fordi udstyret
er mindre og pladsen er den selvsamme.
I
øvrigt er prisen identisk med det, man skal betale
for samme bil |