- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Chevrolet Orlando 2,0 VCDi aut. LT

Det kraftfulde alternativ


Af Søren Clauding – maj 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Chevrolet Orlando blev introduceret, var det til en kanonpris på 230.000 kroner for den billigste såkaldte ”LS” basismodel. Ufattelig billigt for en stor og rummelig bil med plads til 7 personer og top-scorer i EuroNCAP kollisionstesten. Siden er Orlando kommet på markedet i en udgave med en krafttigere dieselmotor, hvor man også skal være opmærksom på prisen, for ikke mindst hos Chevrolet ved man, at den rigtige pris er mindst ligeså afgørende som den rigtige bil.

 

Lige nu koster en Orlando 2,0 VCDi aut. LT 300.000 kroner. Det er 15.000 mindre end da vi for kort tid siden rent faktisk prøvekørte bilen. Og LS-udstyrsniveauet markedsføres slet ikke i Danmark længere. Derved er den billigste Orlando en 1,8 LT variant, som er prissat til 250.000 kroner. Fortsat en attraktiv pris, for merprisen på de 20.000 kroner inkluderer også et væsentligt merudstyr.

 

Diesel og automatik

Lige nu står valget altså mellem en benzin-variant med 141 hestes motor eller den nu prøvekørte diesel-model, der kan præstere op til 163 hestekræfter og koster 50.000 kroner mere. Men der er en forskel til, udover udstyret: Dieselmodellen sælges alene med automatgear. Og benzinudgaven kan ikke fås med automatgear.

 

 

Den seneste pristilpasning af dieselmodellen har også gjort den til et ekstraordinært godt tilbud. Basisegenskaberne, som er beskrevet i vores test af basis-modellen (læs testen af Chevrolet Orlando 1,8 LT hér >>>) gælder fortsat, men der er forskelle, som regulært forvandler dieselmodellen til ”det kraftfulde alternativ”.

 

Hurtigere med diesel

For der første er der naturligvis motoren. Den præsterer flot, når det gælder trækkraft og fartpræstationer. Dieselbilen er hurtigere oppe i fart end benzinmodellen, den er 10 km/t hurtigere på toppen, men brændstofbesparelsen er beskeden. Det skyldes næppe motorens ineffektivitet, men dels, at dieselbilen er 130 kg tungere end benzinbilen, og dels at automatgearet, som er den traditionelle af slagsen, tager sin del af kræfterne. Summa summarum: 14,3 km/l. Ikke en skelsættende god økonomi, men OK for en stor bil med så mange muligheder.



Dieselmodellen har også bredere hjul. 225 mm kontra 215 og så hører alufælge med til LT udstyret. De bredere hjul giver større rullemodstand (som kræver effekt), men sikrer også et godt vejgreb gennem kurverne ikke mindst. Større vægt plus bredere dæk og en vægtbalance, der er rykket fremad giver en smule bedre kørselskomfort end i benzinmodellen og en smule bedre stabilitet ved høj fart.

 

Udstyrsstykke

Det går godt i tråd med LT-udstyret, som først og fremmest forbedret komforten. Der følger eksempelvis et armlæn med til førersædet, airconditionanlægget er forvandlet til klimaanlæg, p-sensorer bagtil kør det lettere at parkere, på bagsædet har passagererne elektriske sideruder, på forsædet er det højdejusterbare rat blevet multijusterbart og der er kommet læder på plus mulighed for at betjene audioanlægget, sædevarme er standard, USB-stik og AUX ligeså. Med til at forbedre sikkerheden endnu mere er tågeforlygter både foran og bagpå. MEN: Fartpilot savnes og det er et regulært savn i en bil, der er yderst velegnet til langture.

 

Det er der naturligvis en løsning på: Den hedder Orlando LTZ. Samme bil men med endnu mere udstyr, bl.a. 17” alufælge foruden fartpiloten, læderinteriør, elektrisk sammenklappelige sidespejle, regnsensor og et par andre ting. Merprisen for en LTZ er 20.000 kroner. De penge er nu heller ikke dårligt givet ud.

Lyt til radioindslaget om Chevrolet Orlando Diesel >>>


Chevrolet Orlando 1,8 LS - læs mere >>>


Link til importøren



Model:

Chevrolet Orlando 2,0 VCDi aut. LT

Listepris:

Kr. 314.995

Motor og transmission:

4 cyl. turbo dieselmotor 2,0 l. 163 hk. 360 Nm/2000 omdr./min. aut,gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 195 km/t/ 14,3 km/l /186 g/km

Længde:

4,65 m

Bagagerum:

717/1487 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. 7 sæder. Isofix. 3 stk 12 V udtag. USB og AUX. P-sensor.


Link til importøren 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt