Da Chevrolet Orlando blev introduceret, var det til
en kanonpris på 230.000 kroner for den billigste
såkaldte ”LS” basismodel. Ufattelig billigt for en
stor og rummelig bil med plads til 7 personer og
top-scorer i EuroNCAP kollisionstesten. Siden er
Orlando kommet på markedet i en udgave med en
krafttigere dieselmotor, hvor man også skal være
opmærksom på prisen, for ikke mindst hos Chevrolet
ved man, at den rigtige pris er mindst ligeså
afgørende som den rigtige bil.
Lige nu koster en Orlando 2,0 VCDi aut. LT 300.000
kroner. Det er 15.000 mindre end da vi for kort tid
siden rent faktisk prøvekørte bilen. Og
LS-udstyrsniveauet markedsføres slet ikke i Danmark
længere. Derved er den billigste Orlando en 1,8 LT
variant, som er prissat til 250.000 kroner. Fortsat
en attraktiv pris, for merprisen på de 20.000 kroner
inkluderer også et væsentligt merudstyr.
Diesel
og automatik
Lige nu står valget altså mellem en benzin-variant
med 141 hestes motor eller den nu prøvekørte
diesel-model, der kan præstere op til 163
hestekræfter og koster 50.000 kroner mere. Men der
er en forskel til, udover udstyret: Dieselmodellen
sælges alene med automatgear. Og benzinudgaven kan
ikke fås med automatgear.
Den seneste pristilpasning af dieselmodellen har
også gjort den til et ekstraordinært godt tilbud.
Basisegenskaberne, som er beskrevet i vores test af
basis-modellen (læs
testen af Chevrolet Orlando 1,8 LT hér >>>)
gælder fortsat, men der er forskelle, som regulært
forvandler dieselmodellen til ”det kraftfulde
alternativ”.
Hurtigere med diesel
For der første er der naturligvis motoren. Den
præsterer flot, når det gælder trækkraft og
fartpræstationer. Dieselbilen er hurtigere oppe i
fart end benzinmodellen, den er 10 km/t hurtigere på
toppen, men brændstofbesparelsen er beskeden. Det
skyldes næppe motorens ineffektivitet, men dels, at
dieselbilen er 130 kg tungere end benzinbilen, og
dels at automatgearet, som er den traditionelle af
slagsen, tager sin del af kræfterne. Summa summarum:
14,3 km/l. Ikke en skelsættende god økonomi, men OK
for en stor bil med så mange muligheder.
Dieselmodellen har også bredere hjul. 225 mm kontra
215 og så hører alufælge med til LT udstyret. De
bredere hjul giver større rullemodstand (som kræver
effekt), men sikrer også et godt vejgreb gennem
kurverne ikke mindst. Større vægt plus bredere dæk
og en vægtbalance, der er rykket fremad giver en
smule bedre kørselskomfort end i benzinmodellen og
en smule bedre stabilitet ved høj fart.
Udstyrsstykke
Det går godt i tråd med LT-udstyret, som først og
fremmest forbedret komforten. Der følger eksempelvis
et armlæn med til førersædet, airconditionanlægget
er forvandlet til klimaanlæg, p-sensorer bagtil kør
det lettere at parkere, på bagsædet har passagererne
elektriske sideruder, på forsædet er det
højdejusterbare rat blevet multijusterbart og der er
kommet læder på plus mulighed for at betjene
audioanlægget, sædevarme er standard, USB-stik og
AUX ligeså. Med til at forbedre sikkerheden endnu
mere er tågeforlygter både foran og bagpå. MEN:
Fartpilot savnes og det er et regulært savn i en
bil, der er yderst velegnet til langture.
Det er der naturligvis en løsning på: Den hedder
Orlando LTZ. Samme bil men med endnu mere udstyr,
bl.a. 17” alufælge foruden fartpiloten,
læderinteriør, elektrisk sammenklappelige
sidespejle, regnsensor og et par andre ting.
Merprisen for en LTZ er 20.000 kroner. De penge er
nu heller ikke dårligt givet ud. |