- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW X5 xDrive30d aut.

Full-size all-round-bil


Af Søren Clauding – maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi vidste godt, at BMW var gode til at bygge SUV’er, altså Sport Utility Vehicles, hvor man blander personbilsegenskaber med off-road egenskaber. BMW X5 er henad vejen blevet optimeret og firehjulstrækket fungerer forbilledligt (læs f.eks. vores prøvekørsel af den hidtidige model hér >>>).

 

Nu er der kommet en ny generation på markedet, en bil som er blevet endnu bedre på stort set alle fronter. Men ét er, at den kan gøre sig i terrænet, hvor en sådan bil for de allerflestes vedkommende ret beset ikke opholder sig særlig meget. Et andet er, hvordan man trives med bilen som en del af hverdagen, eller hvis man vælger at lade den være det bærende (og kørende) element for en længere biltur ud i Europa.

 

Prøvet det hele - næsten

Vi har prøvet det sidste. En tur over Rødby-Puttgarden, ad de tyske autobahns, gennem Normandiet (hvor man i øvrigt markerer 70-året for D-Day netop i år – læs og hør mere herom hér >>>), på rundtur i Paris. Altså en typisk dansk biltur med alle de afvekslende kørselsforhold, man næsten kan tænke sig.



Kun manglede vi reel off-road kørsel (men det havde forgængeren jo dokumenteret at bilen kunne), men en køretur på strandene nord for Caen, hvor de allierede tropper i 1944 landsatte 3 millioner soldater og igangsatte begyndelsen på enden af 2. verdenskrig, blev det til. Herligt at vide sig sikker bag rattet af en BMW X5, og tankevækkende, set i det historiske lys.

 

Kraftfuld dieselmotor

I maskinrummet finder man en 3-liters rækkediesel, der præsterer op til 258 hestekræfter. Men nok så væsentligt: Et drejningsmoment på 560 Nm allerede ved 1500 omdr./min. Det er vigtigt, ikke mindst ved off-road kørsel, men så sandelig også ved bykørsel, fordi en stor bil – og en BMW X5 ER en stor bil – vil ofte føles usmidig, især i en by som Paris, der er fyldt med småbiler, scootere og en trafikkultur, meget forskellig fra den vi er vant til i Dannevang. Det var på ingen måde oplevelsen i BMW X5’eren.



Tværtimod: Den høje siddestilling betyder selvfølgelig meget, men det gør motorens smidighed i effektiv kombination med den nye 8-trins automatgearkasse bestemt også. Præcis reaktion fra motor og gearkasse et ”must” ved kørsel i Pariser-trafikken.

 

Afslappende overskud

På landevejene trives man med et afslappende overskud, også fordi BMW’en styrer godt, den er ultra stabil og præcis. Det samme kan siges om hurtig motorvejskørsel, men vi lettede på speederfoden ved 180 km/t. Ikke fordi bilen ikke kan køre hurtigere, men ved den fart begynder man at mærke en smule uro (der var også kraftig sidevind det meste af turen), som øger stress-niveauet, og så er det egentlig også meningsløst at køre hurtigere.

 

En af grundene er ikke alene, at en X5 måler 1,76 meter i højden. BMW har modigt valgt en affjedringskonfiguration, som er forholdsvis blød. Det er det helt rigtige kompromis, fordi man ved off-road kørsel har brug for den blødere affjedring for at opnå optimal kontakt med underlaget. Det har så samtidig den fordel, at kørselskomforten ved landevejskørsel – og dansk motorvejskørsel – er utrolig høj. Det underbygges af et lavt støjniveau, en behagelig siddestilling og en helt stribe af velfungerende hjælpemidler.

 

Sænker stressniveauet

Eksempelvis var X5’eren ekstraudstyret med BMW’s Professional Navigation. Det udløser en klækkelig merpris på 57.000 kroner, men da man i forvejen befinder sig i en prisklasse, hvor den prøvekørte version som basis koster 1,2 millioner kroner, er et overskueligt og nemt virkende navigationsanlæg et af de bedste kørehjælpemidler. I de parisiske gader med høje huse stiger et normalt navigationsanlæg hurtigt af, fordi det taber forbindelsen til satellitterne. Det skete ikke med BMW’s super-antenne. Også det er med til at sænke stress-niveauet.


Navigationssystemet inkluderer også et fint bakkamera.

 

Halefinnen indeholder bl.a. bilens GPS-antenne.


Præcis den tankegang er grundliggende bag valget af en BMW X5. Hvis man som ejer har en krævende hverdag, har man brug for, ikke at skulle stresses yderligere af sin bil. Det samme gælder, når man er på langtur i den. I den forstand er BMW X5 den ideelle all-round bil.

 

Masser af plads og tryghed

Køreegenskaberne, kørekomforten er glimrende, bagagerummet på 650 liter er så stort, at man kan have alting med (og med hjem efter powershopping i Paris). Xenon-lygter giver fortræffeligt kørelys, når man vælger at stryge gennem Tyskland om natten, Run Flat dæk eliminerer stort set risikoen for en ulykke som følge af punktering, også ved høj fart. Og standardudstyr som elektrisk to-delt bagklap gør agterpartiet let at betjene. Den nederste del af bagklappen foldes nedad og kan anvendes som en slags læsserampe.



Tilbage står spørgsmålet om kørselsøkonomi. Det betyder måske mindre, hvis man er i stand til at håndtere en anskaffelsesudgift på de små 1,5 millioner kroner, som den prøvekørte bil var krøbet op på inklusive en masse ekstraudstyr. Men overordnet hænger forureningsniveauet sammen med brændstofforbruget og med et officielt tal på 16,1 km/l er BMW X5 xDrive 3,0d aut. meget godt med.

 

Når vi hér skrev navnet fuldt ud, er det fordi det forklarer, hvorfor bilen ikke kører meget længere på literen: Firehjulstræk bruger brændstof, det gør en stor motor også og det samme gør automatgearet. Bilen vejer 2.145 kg – det er også en pæn vægt at slæbe rundt på – og luftmodstanden er naturligt større end på en almindelig flad personbil. Med andre ord ganske godt gået, om end vi i praksis var tættere på de 12 km/l – men vi holdt os heller ikke tilbage, når der var mulighed for at køre hurtigt.

BMW X5 i Motorradioen


 


Model:

BMW X5 xDrive30d aut.

Listepris:

Kr. 1.213.775

Motor og transmission:

6 cyl.3,0 ltr. Turbodiesel. 258 hk. 560 Nm/1500-3000 omdr./min. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,9 sek./ 230 km/t/ 16,1 km/l /162 g/km

Længde:

4,89 m

Frihøjde/ Vadedybde:

21 cm/ 50 cm

Bagagerum:

650-1870 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 18” alufælge. Run-flat dæk. Xenon-forlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Tagræling.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt