Vi vidste godt, at BMW var gode til at bygge SUV’er,
altså Sport Utility Vehicles, hvor man blander
personbilsegenskaber med off-road egenskaber. BMW X5
er henad vejen blevet optimeret og firehjulstrækket
fungerer forbilledligt (læs
f.eks. vores prøvekørsel af den hidtidige model hér
>>>).
Nu er der kommet en ny generation på markedet, en
bil som er blevet endnu bedre på stort set alle
fronter. Men ét er, at den kan gøre sig i terrænet,
hvor en sådan bil for de allerflestes vedkommende
ret beset ikke opholder sig særlig meget. Et andet
er, hvordan man trives med bilen som en del af
hverdagen, eller hvis man vælger at lade den være
det bærende (og kørende) element for en længere
biltur ud i Europa.
Prøvet det hele - næsten
Vi har prøvet det sidste. En tur over
Rødby-Puttgarden, ad de tyske autobahns, gennem
Normandiet (hvor man i øvrigt markerer 70-året for
D-Day netop i år –
læs og hør mere herom hér >>>), på rundtur i
Paris. Altså en typisk dansk biltur med alle de
afvekslende kørselsforhold, man næsten kan tænke
sig.
Kun manglede vi reel off-road kørsel (men det havde
forgængeren jo dokumenteret at bilen kunne), men en
køretur på strandene nord for Caen, hvor de
allierede tropper i 1944 landsatte 3 millioner
soldater og igangsatte begyndelsen på enden af 2.
verdenskrig, blev det til. Herligt at vide sig
sikker bag rattet af en BMW X5, og tankevækkende,
set i det historiske lys.
Kraftfuld dieselmotor
I maskinrummet finder man en 3-liters rækkediesel,
der præsterer op til 258 hestekræfter. Men nok så
væsentligt: Et drejningsmoment på 560 Nm allerede
ved 1500 omdr./min. Det er vigtigt, ikke mindst ved
off-road kørsel, men så sandelig også ved bykørsel,
fordi en stor bil – og en BMW X5 ER en stor bil –
vil ofte føles usmidig, især i en by som Paris, der
er fyldt med småbiler, scootere og en trafikkultur,
meget forskellig fra den vi er vant til i Dannevang.
Det var på ingen måde oplevelsen i BMW X5’eren.
Tværtimod: Den høje siddestilling betyder
selvfølgelig meget, men det gør motorens smidighed i
effektiv kombination med den nye 8-trins
automatgearkasse bestemt også. Præcis reaktion fra
motor og gearkasse et ”must” ved kørsel i
Pariser-trafikken.
Afslappende overskud
På landevejene trives man med et afslappende
overskud, også fordi BMW’en styrer godt, den er
ultra stabil og præcis. Det samme kan siges om
hurtig motorvejskørsel, men vi lettede på
speederfoden ved 180 km/t. Ikke fordi bilen ikke kan
køre hurtigere, men ved den fart begynder man at
mærke en smule uro (der var også kraftig sidevind
det meste af turen), som øger stress-niveauet, og så
er det egentlig også meningsløst at køre hurtigere.
En af grundene er ikke alene, at en X5 måler 1,76
meter i højden. BMW har modigt valgt en
affjedringskonfiguration, som er forholdsvis blød.
Det er det helt rigtige kompromis, fordi man ved
off-road kørsel har brug for den blødere affjedring
for at opnå optimal kontakt med underlaget. Det har
så samtidig den fordel, at kørselskomforten ved
landevejskørsel – og dansk motorvejskørsel – er
utrolig høj. Det underbygges af et lavt støjniveau,
en behagelig siddestilling og en helt stribe af
velfungerende hjælpemidler.
Sænker stressniveauet
Eksempelvis var X5’eren ekstraudstyret med BMW’s
Professional Navigation. Det udløser en klækkelig
merpris på 57.000 kroner, men da man i forvejen
befinder sig i en prisklasse, hvor den prøvekørte
version som basis koster 1,2 millioner kroner, er et
overskueligt og nemt virkende navigationsanlæg et af
de bedste kørehjælpemidler. I de parisiske gader med
høje huse stiger et normalt navigationsanlæg hurtigt
af, fordi det taber forbindelsen til satellitterne.
Det skete ikke med BMW’s super-antenne. Også det er
med til at sænke stress-niveauet.
Navigationssystemet inkluderer også et fint
bakkamera.
Halefinnen indeholder bl.a. bilens
GPS-antenne.
Præcis den tankegang er grundliggende bag valget af
en BMW X5. Hvis man som ejer har en krævende
hverdag, har man brug for, ikke at skulle stresses
yderligere af sin bil. Det samme gælder, når man er
på langtur i den. I den forstand er BMW X5 den
ideelle all-round bil.
Masser af plads og tryghed
Køreegenskaberne, kørekomforten er glimrende,
bagagerummet på 650 liter er så stort, at man kan
have alting med (og med hjem efter powershopping i
Paris). Xenon-lygter giver fortræffeligt kørelys,
når man vælger at stryge gennem Tyskland om natten,
Run Flat dæk eliminerer stort set risikoen for en
ulykke som følge af punktering, også ved høj fart.
Og standardudstyr som elektrisk to-delt bagklap gør
agterpartiet let at betjene. Den nederste del af
bagklappen foldes nedad og kan anvendes som en slags
læsserampe.
Tilbage står spørgsmålet om kørselsøkonomi. Det
betyder måske mindre, hvis man er i stand til at
håndtere en anskaffelsesudgift på de små 1,5
millioner kroner, som den prøvekørte bil var krøbet
op på inklusive en masse ekstraudstyr. Men
overordnet hænger forureningsniveauet sammen med
brændstofforbruget og med et officielt tal på 16,1
km/l er BMW X5 xDrive 3,0d aut. meget godt med.
Når vi hér skrev navnet fuldt ud, er det fordi det
forklarer, hvorfor bilen ikke kører meget længere på
literen: Firehjulstræk bruger brændstof, det gør en
stor motor også og det samme gør automatgearet.
Bilen vejer 2.145 kg – det er også en pæn vægt at
slæbe rundt på – og luftmodstanden er naturligt
større end på en almindelig flad personbil. Med
andre ord ganske godt gået, om end vi i praksis var
tættere på de 12 km/l – men vi holdt os heller ikke
tilbage, når der var mulighed for at køre hurtigt. |