- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: BMW 218d Active Tourer

BMW bryder med traditionerne


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sådan en BMW har verden aldrig set før. En kompakt multibil, en MPV om man vil, med forhjulstræk og høj siddestilling. Verden står ikke længere – eller også gør den det netop. For BMW hører til de få bilfabrikker, der kom helskindet gennem finanskrisen, for de forstår at tilpasse sig kundernes ønsker.

 

Og netop BMW’s nye 2-serie er udtryk for kundernes ønsker og behov. Og kunderne til en sådan bil er fuldstændig ligeglade med om bilen har forhjulstræk eller baghjulstræk. Faktisk har BMW selv påvist, at det kun var de færreste af de bilkøbere, der anskaffede en af de små BMW’er, der i det hele taget var bevidst om hvorvidt den havde forhjulstræk eller baghjulstræk. Og dybest set er det også fuldstændig ligegyldigt, når man bygger en bil som en den nye 2-serie Active Tourer.

 

1 bliver til 2

For at forstå BMW’s nye bil og i første omgang dens placering i modelprogrammet skal man vide, at en variation over en traditionel 1-serie BMW kaldes 2-serie, det gælder f.eks. en cabriolet og coupé udgaver af sådan et køretøj. Tilsvarende hedder de mere fancy udgaver af en 3-serie BMW 4-serie, 5- serie bliver til 6-serie. Og en 2-serie har derfor også baghjulstræk ligesom alle de andre BMW’er og sådan som fabrikken i München altid har gjort.

 

Undtagelsen er: Active Tourer. Den er en 2-serie, men tilnavnet sender drivaksler og transmission op foran, hvor de hører til i en multibil. For i en sådan er det ganske andre egenskaber, det handler om.

 

Køredynamikken

Men hvad så med køredynamikken, som jo traditionelt set trives bedst med baghjulstræk?

 

Jo, heldigvis er der også andre forhold, der spiller ind på oplevelsen af en bils køreegenskaber. Affjedring, drivline, gearkasse osv. og hér er BMW kommet godt i mål. 2-serie Active Tourer har naturligt nok et højere tyngdepunkt, så derfor må affjedringen være sådan afstemt, at den modvirker de naturlige krængninger.

 

Det går hånd i hånd med den bestemte køreoplevelse, som oftest hører til, når man taler køredynamik. Så hér får affjedringen pludselig en dobbelt rolle. Og selvom en 2-serie Active Tourer ikke kører som en baghjulstrukken 1-serie, har man formået at gøre kørslen både spændende og underholdende. Den føles som en BMW og det er ganske godt.

 

Lært af de andre

Man har da sikkert også kikket over muren indtil datterselskabet MINI, som jo har bygget dynamiske forhjulstrukne biler i årtier, og lært deraf. Det er jo en del af fordelen ved, at tyskerne har overtaget det britiske ikon for efterhånden en del år siden.

 

BMW har i det hele taget ikke genopfundet den dybe tallerken. De har lært af konkurrenterne og de har gjort det godt og gedigent. Et tredelt bagsæderyglæn hører sig til, hvis man skal kunne kalde en bil for en MPV, og det har en 2-serie Activ Tourer. Det samme gør høj siddeposition, en velkomponeret kabineudnyttelse og regulært bagagerum.

 

Tilgængelig

Under den faste heldækkende hattehylde (kun fortil bag bagsæderyglænenes bagkant kan man skimte, hvad der måtte gemme sig i bagagerummet) er et regulært bagagerum på 468 liter. Det er et glimrende tal for en bil, der målet 4,34 meter i længden.


 

Men ellers er det mest fra førerpladsen, at man virkelig får den nye bil ind i sjælen: Utrolig åben, venlig, funktionel, elegant – og i testbilen understreget gennem såvel et lyst interiør som et tilkøbt panorama glastag. Fremragende og flot. At man så måske kan tvivle på, at det lyse interiør vedblive med at være lyst, er en ganske anden sag. Heldigvis har bilen endnu kun få måneder på bagen.

 

Udstyrstykke

Den prøvekørte udgave var 218d Active Tourer, iført udstyr fra Luxury Line og Advantage. Sidstnævnte koster kun 12.000 kroner oven i grundprisen på 423.000 og byder på multifunktionsrat, fartpilot, p-sensorer bag og 2-zone klimaanlæg. De penge er godt givet ud.

 

Som basis har BMW’en sædevarme, regnsensor, sportslæderrat, tågeforlygter, opvarmelige sidespejle, Bluetooth plus en 6,5” skærm over midterkonsollen.

 

Og Luxury-Line til små 52.000 kroner tilfører yderligere 17” alufælge, en række krom-detaljer og ikke mindst det lækre læderindtræk. Når man så, som i testbilen, yderligere giver den metallak, tagræling, elektrisk bagklap og førnævnte panorama glastag løber fornøjelsen op i 550.000 kroner.



Komfortabel og effektiv

Sidst men ikke mindst: Maskineriet! Fremragende 2-liters dieselmotor, der ikke bare præsterer 150 hk og et stort moment over et bredt omdrejningsområde med tilhørende fine fartpræstationer, men også gør det muligt at køre over 24 km/l. Den er yderst støjsvag og man mærker heller ikke meget til støj gennem hjul og hjulophæng. Det underbygger, at en 2-serie Active Tourer også skal være et komfortabelt om end et effektivt transportmiddel.

 

Og vil man endda have den sportslige fornemmelse indenbords, kan man blot blænde op for to instrumenter på centerskærmen, der viser det aktuelle tal for hestekræfter og drejningsmoment. En sjov gimmick, som understreger, at det er en BMW, man har med at gøre.


BMW 218d Active Tourer i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye BMW 218d Active Tourer.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 

 

 


Model:

BMW 218d Active Tourer

Listepris:

Kr. 423.000)

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo-diesel. 2 ltr. 150 hk. 330 Nm/ 1750-2250 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 208 km/t/ 24,4 km/l / 109 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

468/1510 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16”

letmetal-fælge. 6 airbags.

Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt