- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: 2 X Audi A4: TFSI vs TDI

Fine motorer til eminent bil


Tekst: Søren Clauding – juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Audi A4 har fået sin egen sjæl. Sportslig udstråling, sportslige køreegenskaber og et udseende, som trods ligheden med forgængeren, løfter den en klasse op.

 

Audi A4 er en stor mellemklassebil, skabt i tråd med Audi’s ønske om, helt at hamle op med konkurrenterne fra Stuttgart. Mercedes har haft sjæl i årevis, Audi har været nogen tid om at finde deres, men nu er den hjemme. Man er stort set på side af de højt estimerede landsmænd.

 

Forhjulstræk

Ikke at de hidtidige Audi A4 har været ligegyldige biler. Men hos Audi holder man stædigt fast i forhjulstræk (hvis ikke der er tale om en firehjulstrukken Quattro), mens Mercedes – og for den sags skyld også BMW – er baghjulstrukne. Det sidste giver mere sportslige køreegenskaber og derfor skal sjælen i en Audi også findes andre steder for at holde niveauet.

 

Visuelt er A4 blevet strammet gevaldigt op og mon egentlig ikke det gør meget af forskellen: LED forlygterne (ekstraudstyr) sender synlige signaler, de kniv-formede eller vingeformede spoilere lige over vejbanen under forlygterne kombineret med den karakteristiske front, som dog ikke er helt ny, gør det samme. Plus et mere velbalanceret karrosseri design, gjort klar til hurtig kurvekørsel gennem brede hjul og super lavprofildæk.



 

Sportslig og komfortabel

Den nye Audi A4 er simpelthen en flot bil. Den kører også godt, bestemt, med en ret fast undervogn der ikke umiddelbart leder tankerne hen på kørekomfort, men i praksis viser sig at være langt mere komfortabel end først antaget.

 

Vi har prøvet Audi A4 både med den momentstærke 2-liters diesel, der præsterer 143 hestekræfter, og den kraftigere, hurtigere – og billigere – 2-liters TFSI benzinmotor. Det var i sig selv en sjov ”konkurrence”.

 

Benzin-motoren er rigtig god

Trods de seneste års dieseltrend var benzinudgaven den, der appellerede mest til Audis nye sjæl. Det er fint nok, at man kan spare penge på at købe benzinvarianten frem for TDI’eren – men det har næppe den store betydning, når man befinder sig i prisklassen tæt ved den halve million. Men benzinmotoren er mere vibrationsfri, mere lydløs, mere civiliseret end diesel’en og den største svaghed, benzinøkonomien, er ikke så stor – især ikke nu, hvor prisforskellen på diesel og benzin er udlignet.


1,8-liters TFSI motoren


Faktisk går benzinmotoren 14,1 km/l – samtidig med at den kan drive de 1410 kg frem til 100 km/t på 8,6 sekunder og helt op til 225 km/t. TDI’eren kører 18,9 km/l, bruger 9,4 sekunder til de 100 og når ”kun” 215 km/t – men den vejer også 50 kg mere.

 

Tungere

Mere-vægten kommer fra fronten, fordi en dieselmotor næsten pr. definition er tungere end en benzinmotor. Selvom forskellen er beskeden, kan de 50 kg ekstra på forhjulene mærkes. TDI’eren er tungere omkring hjørnerne, balancen er ikke helt den samme – men det ER marginalt.


2-liters common-rail TDI-motoren


I øvrigt er det bemærkelsesværdigt, at dieselmotoren er en common-rail maskine og ikke en pumpe-dyse motor, som man ellers har for vane at benytte i VW-koncernen. Tankevækkende!

 

Benzinmotoren er også en turbo, den er baseret på den gennemprøvede FSI indsprøjtningsteknik og sandt at sige er det imponerende, at man kan få en turbomotor til at gå så langt på literen – et tal der oven i købet næsten er til at opnå i praksis.

 

Perfekt proportioneret

En A4 er det tætteste man kan komme på en perfekt proportioneret og indrettet sedan. Bagagerummet er rummeligt og regulært, bagageknuserne er pakket ind, så de ikke kan knuse noget som helst og der er plads til et nød reservehjul under bagagerumsbunden.

18" alufælge er ekstraudstyr.


 

Pladsen på bagsædet er A4’erens største svaghed, for lange ben er ikke for godt stillet, med mindre de alene befinder sig bagi.


 


Generende pyntepanel

En anden svaghed er det irriterende pyntepanel foran passagersædet ved handskerummet. Det fanger solstrålerne, så snart solen er på bilens højre side og finder på mærkværdig vis frem til førerens øjne, uanset hvor han har placeret sig. Tidligere var det værre, for da var pyntepanelet meget større. Nu har man halveret det og matteret det – men eneste reelle løsning er ret beset at fjerne det.



Ellers er førerpladsen helt i tråd med bilens udstråling og en vigtig del af oplevelsen: Et forholdsvis lille læderrat, alle betjeningsgreb indenfor rækkevidde og elektronisk betjening af audio, klima osv. – et system, som man lige skal vænne sig til at benytte, inden man bliver glad for det.

 


Model:

Audi A4 Limousine 2,0 TDI

Listepris:

kr. 452.422

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l common-rail diesel. 143 hk – 320 Nm ved 1750-2500 o/min. 6 gear. Dæk: 225/55-16

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek/215 km/t/

18,9 km/l /144 g/km

Længde:

4,70 m

Bagagerum:

480 liter

Trailer-vægt

1900 kg

Diverse

ABS med EBD. BAS. ESP med ASR. Alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme.


Model:

Audi A4 Limousine 1,8 TFSI

Listepris:

kr. 435.212

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l TFSI benzin. 160 hk – 250 Nm ved 4500-6200 o/min. 6 gear. Dæk: 225/55-16

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

benzinøk/ CO2 udledning:

8,6 sek/225 km/t/

14,1 km/l /169 g/km

Trailer-vægt

1500 kg



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt