Det er ikke til at se forskel, og man mærker heller
ingen nævneværdig forskel. I hvert fald ikke på
selve funktionen (i givet fald skal man være mere
end almindeligt fintfølende). Men man kan se det på
brændstoføkonomien, når motoren vælger at sætte to
cylindre ud af funktion. For et officielt
forbrugstal på 20,8 kilometer på en liter benzin,
når den såkaldte Cylindre on Demand motor er
monteret i maskinrummet på en Audi A3 Sportback, er
uomtvisteligt.
Idéen om at bygge en motor, som kun bruger alle sine
cylindre, når der er brug for dem, er baseret på det
faktum, at jo færre cylindre, jo mindre
brændstofforbrug. Når det kun er undtagelsesvis,
f.eks. i form af Fiat og Alfa Romeos lille
2-cylindrede benzinmotor, at bilindustrien tager
skridtet fuldt ud og nøjes med to, hvor fire ellers
er standarden, er det fordi der er flere minusser
forbundet med 2-cylindrede motorer.
Balancen i motoren er et centralt problem at løse,
og klarer man det ved hjælp af svinghjul og
balanceaksler, påvirker man motorens funktion. Det
koster energi – for ikke at tale om den ikke altid
lige spiselige pludrende motorlyd, som næppe ville
passer ind i Audis definition på kvalitetsoplevelse.
Det samme kan stort set siges om 3-cylindrede
alternativer, som der er en del af på markedet
efterhånden.
Motorkræfter når der er brug for dem
Audi har som en del af VW-koncernen imidlertid taget
skeen i den anden hånd og valgt at bibeholde den
firecylindrede motors mange kvaliteter. Den bløde
civiliserede motorgang er én kvalitet, det
regelrette lydbillede et andet. Og så har man i al
sin enkelhed i computerstyringens velsignede verden
skabt en teknik, hvor de to af motorernes cylindre
kun anvendes, når der er brug for dem. Det giver en
regulær brændstofbesparelse, når man blot cruiser
der ud ad, og så giver det en regulær gevinst, når
der er brug for kræfter: ikke færre end 140
hestekræfter, disponerer man da over i den nye 1,4
TFSI turbo benzinmotor, når man gerne vil op i fart.
Når kørslen påbyder det, har man med andre ord
masser af kræfter, og samtidig, når man ikke har
brug for kræfterne, sparer man på benzinen. Faktisk
sparer man så meget, at den af konkurrenterne,
bortset fra VW gruppens egne modeller, der kommer
nærmest et tilsvarende forbrugsmønster, er Ford
Focus med den lille 3-cylindrede 1-liters
benzinmotor, som vi ikke har holdt os tilbage fra at
rose. Med den motor kan den nogenlunde ligeså store
Focus også køre 20,8 km/l. Men hér har man kun 100
hestekræfter til sin rådighed, og med al respekt er
motorgangen markant finere i Audi-motoren end i Ford
motoren.
Andre fordele
Cylindre on Demand konceptet har endda flere
fordele. Færre cylindre giver godt nok færre
bevægelige dele, hvorved de i princippet burde være
billigere i drift. Men spørgsmålet er, hvor
besparelsen skal måles. Med fire cylindre til sin
rådighed er motorbremseeffekten større og derved
sparer man på bilens bremser. Det hele styres af en
unik motorstyringsteknologi, en knastaksel med 2
profiler og præcisionen er så stor, at skiftet fra 2
cylindre til 4 cylindre og omvendt håndteres på et
sted mellem 13/1000 og 35/1000 sekund.
For teknikfreaken er det måske også sjovt at vide,
at Audi’en kan køre på to cylindre, når motoren
roterer mellem 1400 og 4000 omdr./min. og behovet
for moment ligger mellem 25 og 75 Nm, at
forbrændingen i de to cylindre, der altid er i drift
(nr. 1 og 4 i rækkemotoren), tilpasses
merbelastningen, når det er nødvendigt. Men dybest
set behøver man ikke at vide al det der, for
egentlig er det hverken til at se eller føle, og man
behøver ikke bekymre sig om det, med mindre man
synes det er sjovt…
Passer til bilen
Motoren harmonerer fremragende med Audi’ens præcise
køreegenskaber. A3 også i Sportback udgaven med
tophængslet bagklap, er måske endnu mere i balance
end den 3-dørs udgave, vi tidligere har prøvekørt.
Ifølge specifikationerne skulle den være udrustet
med sportsundervogn, sænket 15 mm i forhold til
normalen – i så fald en af de mere bløde af slagsen
må vi konstatere, og 17” alufælge er standard.
Derved bliver køreoplevelsen helt overensstemmende
med den kombination af sportslig dynamik og
komfortabel elegance, som Audi stræber efter at
opnå. Fartpræstationerne er fremragende: de hundrede
km/t nås på bare 8,4 sekunder, men udnytter man
fartpotentialet, kan man også godt sige farvel til
den gode benzinøkonomi.
Sportback-udgaven er 7 cm længere og 1 cm bredere
end 3-dørs varianten. Pladsen kommer i høj grad
bagsædepassagererne til gode, men også i
bagagerummet oplever man mere plads, omend de 15
ekstra liter, det drejer sig om, ikke er
revolutionerende. Også det er helt i
overensstemmelse med Audis grundfilosofi, at bruge
merpladsen til passagerafsnittet i bilen, fordi
MQB-platformen, som også benyttes til A3 3-dørs og
for den sags skyld VW Golf, ikke kaster om sig med
bagsædeplads i sin korte version. Skal man trives i
en bil, vil det for de fleste mennesker være lig med
tilstrækkelig kabineplads.
Beskeden prisforskel
Listeprisen på den prøvekørte udgave med det
såkaldte Ambition udstyr er 350.218 kroner.
Sammenlignet med nummeret mindre, den velkendte 122
hestes TSI motor, er prisforskellen beskedne 9000
kroner. Dette tal bliver endnu mindre af forskellen
i ejerafgift: 560 kroner halvårligt skal man slippe
for TSI’en, hvorimod CoD-udgaven blot koster 290
kroner. Om det så har nogen betydning for den, der
vælger at anskaffe en Audi er ret tvivlsomt. 140
hestes varianten kan i hvert fald anbefales og
Ambition udstyret er righoldigt og svarer helt til
den pris, man betaler.
|