- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Audi A3 Sportback Ambition 1,4 TFSI CoD:

Den lille forskel


Af Søren Clauding – oktober 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke til at se forskel, og man mærker heller ingen nævneværdig forskel. I hvert fald ikke på selve funktionen (i givet fald skal man være mere end almindeligt fintfølende). Men man kan se det på brændstoføkonomien, når motoren vælger at sætte to cylindre ud af funktion. For et officielt forbrugstal på 20,8 kilometer på en liter benzin, når den såkaldte Cylindre on Demand motor er monteret i maskinrummet på en Audi A3 Sportback, er uomtvisteligt.

 

Idéen om at bygge en motor, som kun bruger alle sine cylindre, når der er brug for dem, er baseret på det faktum, at jo færre cylindre, jo mindre brændstofforbrug. Når det kun er undtagelsesvis, f.eks. i form af Fiat og Alfa Romeos lille 2-cylindrede benzinmotor, at bilindustrien tager skridtet fuldt ud og nøjes med to, hvor fire ellers er standarden, er det fordi der er flere minusser forbundet med 2-cylindrede motorer.

 

Balancen i motoren er et centralt problem at løse, og klarer man det ved hjælp af svinghjul og balanceaksler, påvirker man motorens funktion. Det koster energi – for ikke at tale om den ikke altid lige spiselige pludrende motorlyd, som næppe ville passer ind i Audis definition på kvalitetsoplevelse. Det samme kan stort set siges om 3-cylindrede alternativer, som der er en del af på markedet efterhånden.

 

Motorkræfter når der er brug for dem

Audi har som en del af VW-koncernen imidlertid taget skeen i den anden hånd og valgt at bibeholde den firecylindrede motors mange kvaliteter. Den bløde civiliserede motorgang er én kvalitet, det regelrette lydbillede et andet. Og så har man i al sin enkelhed i computerstyringens velsignede verden skabt en teknik, hvor de to af motorernes cylindre kun anvendes, når der er brug for dem. Det giver en regulær brændstofbesparelse, når man blot cruiser der ud ad, og så giver det en regulær gevinst, når der er brug for kræfter: ikke færre end 140 hestekræfter, disponerer man da over i den nye 1,4 TFSI turbo benzinmotor, når man gerne vil op i fart.



Når kørslen påbyder det, har man med andre ord masser af kræfter, og samtidig, når man ikke har brug for kræfterne, sparer man på benzinen. Faktisk sparer man så meget, at den af konkurrenterne, bortset fra VW gruppens egne modeller, der kommer nærmest et tilsvarende forbrugsmønster, er Ford Focus med den lille 3-cylindrede 1-liters benzinmotor, som vi ikke har holdt os tilbage fra at rose. Med den motor kan den nogenlunde ligeså store Focus også køre 20,8 km/l. Men hér har man kun 100 hestekræfter til sin rådighed, og med al respekt er motorgangen markant finere i Audi-motoren end i Ford motoren.

 

Andre fordele

Cylindre on Demand konceptet har endda flere fordele. Færre cylindre giver godt nok færre bevægelige dele, hvorved de i princippet burde være billigere i drift. Men spørgsmålet er, hvor besparelsen skal måles. Med fire cylindre til sin rådighed er motorbremseeffekten større og derved sparer man på bilens bremser. Det hele styres af en unik motorstyringsteknologi, en knastaksel med 2 profiler og præcisionen er så stor, at skiftet fra 2 cylindre til 4 cylindre og omvendt håndteres på et sted mellem 13/1000 og 35/1000 sekund.

 

For teknikfreaken er det måske også sjovt at vide, at Audi’en kan køre på to cylindre, når motoren roterer mellem 1400 og 4000 omdr./min. og behovet for moment ligger mellem 25 og 75 Nm, at forbrændingen i de to cylindre, der altid er i drift (nr. 1 og 4 i rækkemotoren), tilpasses merbelastningen, når det er nødvendigt. Men dybest set behøver man ikke at vide al det der, for egentlig er det hverken til at se eller føle, og man behøver ikke bekymre sig om det, med mindre man synes det er sjovt…

 

Passer til bilen

Motoren harmonerer fremragende med Audi’ens præcise køreegenskaber. A3 også i Sportback udgaven med tophængslet bagklap, er måske endnu mere i balance end den 3-dørs udgave, vi tidligere har prøvekørt. Ifølge specifikationerne skulle den være udrustet med sportsundervogn, sænket 15 mm i forhold til normalen – i så fald en af de mere bløde af slagsen må vi konstatere, og 17” alufælge er standard. Derved bliver køreoplevelsen helt overensstemmende med den kombination af sportslig dynamik og komfortabel elegance, som Audi stræber efter at opnå. Fartpræstationerne er fremragende: de hundrede km/t nås på bare 8,4 sekunder, men udnytter man fartpotentialet, kan man også godt sige farvel til den gode benzinøkonomi.

 

Sportback-udgaven er 7 cm længere og 1 cm bredere end 3-dørs varianten. Pladsen kommer i høj grad bagsædepassagererne til gode, men også i bagagerummet oplever man mere plads, omend de 15 ekstra liter, det drejer sig om, ikke er revolutionerende. Også det er helt i overensstemmelse med Audis grundfilosofi, at bruge merpladsen til passagerafsnittet i bilen, fordi MQB-platformen, som også benyttes til A3 3-dørs og for den sags skyld VW Golf, ikke kaster om sig med bagsædeplads i sin korte version. Skal man trives i en bil, vil det for de fleste mennesker være lig med tilstrækkelig kabineplads.

 

Beskeden prisforskel

Listeprisen på den prøvekørte udgave med det såkaldte Ambition udstyr er 350.218 kroner. Sammenlignet med nummeret mindre, den velkendte 122 hestes TSI motor, er prisforskellen beskedne 9000 kroner. Dette tal bliver endnu mindre af forskellen i ejerafgift: 560 kroner halvårligt skal man slippe for TSI’en, hvorimod CoD-udgaven blot koster 290 kroner. Om det så har nogen betydning for den, der vælger at anskaffe en Audi er ret tvivlsomt. 140 hestes varianten kan i hvert fald anbefales og Ambition udstyret er righoldigt og svarer helt til den pris, man betaler.


Audi A3 Cylindre on Demand i Motorradioen


 


Model:

Audi A3 Sportback Ambition 1,4 TFSI CoD

Listepris:

Kr. 350.218

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo-benzinmotor 1,4 l. 140 hk. 250 Nm/1500-3500 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,4 sek./ 213 km/t/ 20,8 km/l /112 g/km

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

380 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. EDS. Galvaniseret karrosseri. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Isofix.


 

 

Elegant funktion: Når bagagerumsbunden løftes, kan den presses forbi en tap i hver side, der holder bunden mens man betjener rummet nedenunde.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt