Det er vigtigt, at man gør sig klart, hvad man vil
med en cabriolet, inden man investerer i en. Det
handler ikke alene om, at kalechen kan foldes væk og
man kan mærke suset gennem håret. Den komplette
oplevelse er afgørende for valget – efter vores
opfattelse…
Derfor var det mere end særdeles heldigt, at vores
første møde med den nye Audi A3 Cabriolet var
udstyrsudgaven Ambiente. Til stort set samme pris
findes der nemlig også en Ambition version. Uden at
have kørt sidstnævnte vil vi mene, at forskellen er
som dag og nat. Næsten, men forskellen ER stor,
bl.a. fordi Ambition udgaven har større fælge,
lavprofildæk og sænket undervogn. Det varsler
”rystende køreoplevelse”, i ordets bogstaveligste
forstand, fordi en fast undervogn er god, hvis man
skal køre hurtigt på plane veje, men ikke
nødvendigvis det allerbedste på ujævne danske
provinsveje.
Prøvet under forskellige vejrforhold
Heldigvis var ”vores” cabrio en Ambiente. En sådan
har standard alufælge på 16”, den har en normal
undervogn og derved kan man i fulde drag nyde
oplevelsen, når kalechen på omkring 25 sekunder og
ved hastigheder på op til 50 km/t forsvinder ned i
bagagerummet. Herligt at sensommeren var lun, og
herligt, at vi i testperioden også oplevede voldsom
regn og torden. Under sådanne vejrforhold får bilen
lov til at vise, hvad den kan.
Når man kører i regn, er fornemmelsen lidt som at
sidde i et telt i regnvejr. Men kun lidt. For
kalechen i en A3 er lyddæmpet og godt isoleret.
Regnen hører man ikke så meget til og det er
egentlig først, når man, mens kalechen stadig er
våd, trykker på knappen, så den kan forsvinde ned i
bagagerummet, at man mærker regnvejret. En del af
vandet har det nemlig med at løbe ned i cockpittet –
i hvert fald når bilen holder stille.
Meningsfuld pladsfordeling
I cockpittet har man plads til fire. Benpladsen på
bagsædet er lidt kneben, men det går an, hvis der
samarbejdes lidt med forsæde passagererne. Det er jo
altid designernes udfordring, at parre kabineplads
med kalecheplads og bagagerumsplads. Heldigvis er A3
udstyret med kaleche. Udover at en kaleche på en
måde er mere autentisk, fylder den heller ikke så
meget, og derved har man temmelig meget tilbage af
de 320 liter bagageplads, når kalechen er foldet
væk.
Omvendt er det ikke så forfærdelig meget mere plads
man får ud af at tage kalechen i brug. I øvrigt et
udmærket system, hvor man med et enkelt træk folder
et pakkeområde ned i bagagerummet, hvori kalechen
glider ned, når den ikke er i brug.
Stilfærdig lydoplevelse
Med kalechen i brug er køreoplevelsen stilfærdig.
Den er ikke helt så lydisoleret som en lukket bil,
men egentlig ret god. Når bilen er åben, skal
hastigheden være meget lav, før man vælger at tage
det sidste skridt og rulle sideruderne helt ned. Med
siderullerne oppe og vindafviseren monteret over
bagsæderne er cabrio-oplevelsen optimal. Men det
synes de bagsædepassagerer, der da ikke kommer med
ud at køre, nok ikke. Vindafviseren er nem at
montere og når den ikke er i brug, er den foldet
sammen i en taske, som så tager lidt af
bagagepladsen.
Det er overbevisende at køre Audi A3 Cabrio Ambiente
åben og på ujævne veje, f.eks. langs danske strande.
Der ses ikke en eneste rystelse i forrudepartiet og
sætter man farten op, oplever man ikke det ringeste
tegn på den vridning, som en åben bil ofte har svært
ved at frigøre sig fuldstændigt fra. Det er et godt
designarbejde, der ligger bag.
Det perfekte cruise
Affjedringen er præcis så eftergivende, som den bør
være til det perfekte cruise, og derved opnår man
den oplevelse, som en åben bil bør byde på – det er
nemlig ikke det morsomste i denne verden at blive
rystet i stykker og køre superhurtigt gennem ethvert
tegn på bugtning af vejen med vind i håret. For ikke
at tale om, at køre i modlys i en åben bil. Solen
blænder, skyggerne distraherer og det er ikke
optimalt, hvis man vil køre hurtigt.
Maskineriet var den velkendte 125-hestes TFSI motor,
som kombinerer udmærkede fartpræstationer med fin
brændstoføkonomi. De 19,6 km/l holder dog ikke helt
i praksis, især ikke hvis man kører åbent – og da
hjælper det ikke meget, at slukke for airconditionen.
I øvrigt var den prøvekørte bil også udrustet med
blæs i nakken – behageligt, men lidt støjende, hvad
man især lægger mærke til, fordi bilen i øvrigt ikke
støjer eget.
En Audi A3 cabrio med 125 hestes benzinmotoren
koster i basisudgaven 393.000 kroner. Det er i sig
selv en fin pris, fordi man får meget god åben bil
for pengene. Overraskende er det imidlertid, at for
blot 51.000 kroner oveni får man ikke bare det
omfattende Ambiente udstyr men også VW gruppens
7-trins DSG-gear, kaldet S-Tronic. Det underbygger
den lækre oplevelse, som resten af køretøjet
udstråler. Endvidere var testbilen udstyret med
adaptiv fartpilot – let og enkel at betjene og som
virker helt efter bogen.
|