- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI S-Tronic Ambiente

Den komplette cabrio – det perfekte cruise


Af Søren Clauding – September 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er vigtigt, at man gør sig klart, hvad man vil med en cabriolet, inden man investerer i en. Det handler ikke alene om, at kalechen kan foldes væk og man kan mærke suset gennem håret. Den komplette oplevelse er afgørende for valget – efter vores opfattelse…

 

Derfor var det mere end særdeles heldigt, at vores første møde med den nye Audi A3 Cabriolet var udstyrsudgaven Ambiente. Til stort set samme pris findes der nemlig også en Ambition version. Uden at have kørt sidstnævnte vil vi mene, at forskellen er som dag og nat. Næsten, men forskellen ER stor, bl.a. fordi Ambition udgaven har større fælge, lavprofildæk og sænket undervogn. Det varsler ”rystende køreoplevelse”, i ordets bogstaveligste forstand, fordi en fast undervogn er god, hvis man skal køre hurtigt på plane veje, men ikke nødvendigvis det allerbedste på ujævne danske provinsveje.

 

Prøvet under forskellige vejrforhold

Heldigvis var ”vores” cabrio en Ambiente. En sådan har standard alufælge på 16”, den har en normal undervogn og derved kan man i fulde drag nyde oplevelsen, når kalechen på omkring 25 sekunder og ved hastigheder på op til 50 km/t forsvinder ned i bagagerummet. Herligt at sensommeren var lun, og herligt, at vi i testperioden også oplevede voldsom regn og torden. Under sådanne vejrforhold får bilen lov til at vise, hvad den kan.



Når man kører i regn, er fornemmelsen lidt som at sidde i et telt i regnvejr. Men kun lidt. For kalechen i en A3 er lyddæmpet og godt isoleret. Regnen hører man ikke så meget til og det er egentlig først, når man, mens kalechen stadig er våd, trykker på knappen, så den kan forsvinde ned i bagagerummet, at man mærker regnvejret. En del af vandet har det nemlig med at løbe ned i cockpittet – i hvert fald når bilen holder stille.

 

Meningsfuld pladsfordeling

I cockpittet har man plads til fire. Benpladsen på bagsædet er lidt kneben, men det går an, hvis der samarbejdes lidt med forsæde passagererne. Det er jo altid designernes udfordring, at parre kabineplads med kalecheplads og bagagerumsplads. Heldigvis er A3 udstyret med kaleche. Udover at en kaleche på en måde er mere autentisk, fylder den heller ikke så meget, og derved har man temmelig meget tilbage af de 320 liter bagageplads, når kalechen er foldet væk.

 

Omvendt er det ikke så forfærdelig meget mere plads man får ud af at tage kalechen i brug. I øvrigt et udmærket system, hvor man med et enkelt træk folder et pakkeområde ned i bagagerummet, hvori kalechen glider ned, når den ikke er i brug.



Stilfærdig lydoplevelse

Med kalechen i brug er køreoplevelsen stilfærdig. Den er ikke helt så lydisoleret som en lukket bil, men egentlig ret god. Når bilen er åben, skal hastigheden være meget lav, før man vælger at tage det sidste skridt og rulle sideruderne helt ned. Med siderullerne oppe og vindafviseren monteret over bagsæderne er cabrio-oplevelsen optimal. Men det synes de bagsædepassagerer, der da ikke kommer med ud at køre, nok ikke. Vindafviseren er nem at montere og når den ikke er i brug, er den foldet sammen i en taske, som så tager lidt af bagagepladsen.

 

Det er overbevisende at køre Audi A3 Cabrio Ambiente åben og på ujævne veje, f.eks. langs danske strande. Der ses ikke en eneste rystelse i forrudepartiet og sætter man farten op, oplever man ikke det ringeste tegn på den vridning, som en åben bil ofte har svært ved at frigøre sig fuldstændigt fra. Det er et godt designarbejde, der ligger bag.

 

Det perfekte cruise

Affjedringen er præcis så eftergivende, som den bør være til det perfekte cruise, og derved opnår man den oplevelse, som en åben bil bør byde på – det er nemlig ikke det morsomste i denne verden at blive rystet i stykker og køre superhurtigt gennem ethvert tegn på bugtning af vejen med vind i håret. For ikke at tale om, at køre i modlys i en åben bil. Solen blænder, skyggerne distraherer og det er ikke optimalt, hvis man vil køre hurtigt.

 

Maskineriet var den velkendte 125-hestes TFSI motor, som kombinerer udmærkede fartpræstationer med fin brændstoføkonomi. De 19,6 km/l holder dog ikke helt i praksis, især ikke hvis man kører åbent – og da hjælper det ikke meget, at slukke for airconditionen. I øvrigt var den prøvekørte bil også udrustet med blæs i nakken – behageligt, men lidt støjende, hvad man især lægger mærke til, fordi bilen i øvrigt ikke støjer eget.



En Audi A3 cabrio med 125 hestes benzinmotoren koster i basisudgaven 393.000 kroner. Det er i sig selv en fin pris, fordi man får meget god åben bil for pengene. Overraskende er det imidlertid, at for blot 51.000 kroner oveni får man ikke bare det omfattende Ambiente udstyr men også VW gruppens 7-trins DSG-gear, kaldet S-Tronic. Det underbygger den lækre oplevelse, som resten af køretøjet udstråler. Endvidere var testbilen udstyret med adaptiv fartpilot – let og enkel at betjene og som virker helt efter bogen.


Audi A3 Cabriolet i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Andre Audi prøvekørsler - find dem hér >>>


 

 

 

 


Model:

Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI S-Tronic Ambiente

Listepris:

Kr. 443.705

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo-benzinmotor 1,4 l. 125 hk. 200 Nm. 7 trins aut. gear af dobbeltkoblingstypen.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 211 km/t/ 19,6 km/l /117 g/km

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

320 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. EDS. Akustisk kaleche. Galvaniseret karrosseri. 6 airbags. 16” alufælge. Hillholder. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Elektrisk kaleche. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt