- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


 

Biltest: Audi A3 Ambiente 2,0 TDI 3d

A3 scorer på ”smykke-effekten”


Af Søren Clauding – februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At tage plads i en Audi er som at tage et smykke på. Man iklæder sig en image-skaber, et udtryk for holdninger, æstetik og indstilling til livet. For mænd er det som at vælge et ur, det skal have brugbare funktionelle egenskaber, men det skal så sandelig også have en udstråling, som måske kunne smitte lidt af på den, der bærer det.

 

Sådan er den nye Audi A3 også. Den er i teknisk forstand baseret på Volkswagen-gruppens såkaldte MQB platform, dvs. den deler komponenter med de øvrige biler i samme kategori – VW Golf, Skoda Octavia og SEAT Leon. Men dér hører fællesskabet også op. For Audi har formået over tiden at skabe sit eget udtryk, sin egen profil og sin helt egen appeal til sin helt egen kundegruppe.

 

Tysk herkomst

Derfor er en Audi A3 i højere grad en konkurrent til BMW-gruppens mindste biler og Mercedes A-klasse, for blot at nævne et par af bilens landsmænd. For det, at Audi er tysk, har givetvis også stor betydning for bilkøberne. Og så er Audi desuden særdeles dynamisk.

 

Det sidste udtrykkes ultimativt gennem Audis storstilede indsats og stribevis af succes’er i motorsport, ikke mindst 24-timers Le Mans. I en bil som Audi A3 omsættes det til en fortolkning af f.eks. køreegenskaberne, som lægger afstand til såvel de øvrige MQB-biler som de nære konkurrenter.

 

Agil og dynamisk

I skrivende stund har vi stadig til gode at køre VW Golf og SEAT Leon, og de fugtige og til tider sne- og isglatte danske vinterveje er heller ikke de optimale forhold at prøvekøre biler under i alle detaljer, men sammenlignet med Skoda Octavia (læs den første globale prøvekørsel af Skoda Octavia hér >>>) er køreegenskaberne meget anderledes. Den kortere akselafstand gør i sig selv A3 langt mere agil gennem kurverne, mere underholdende, mere dynamisk. Hjulvinkler og dæmpning opleves anderledes og ved høj fart har karrosseriformen vel også en betydning. Testbilen var naturligvis udrustet med vinterdæk og de påvirker selvfølgelig også køreoplevelsen.

 

Karrosseriformen har i hvert fald betydning for udseendet. For Audi A3 er helt sin egen. Den er dybest set meget enkel i sin linjeføring, elegant og dynamisk. Og den er ikke anmassende, ikke en millimeter, og det er formentlig også noget af det, en Audi-køber betaler for, udover al basisteknikken.

 

Kraftig og økonomisk diesel

Den prøvekørte variant var den kraftigste af dieselversionerne, med en glimrende 2-liters 150-hestes rækkemotor, der præsterer et godt moment på 320 Nm ved relativt lave motoromdrejninger og over et bredt omdrejningsområde. Motoren kan høres, men den trækker godt og retlinet, hvilket gør den på én gang sporty og civiliseret. Den er økonomisk, med et officielt forbrugstal på næsten 25 km/l – ret imponerende med så mange kræfter, men det kræver, at man ikke køre Audi’en som man har lyst til…



På de glatte veje yder ESP’en ikke bare den nødvendige indsats, men gør det næsten umuligt for føreren at komme galt af sted. Det er udmærket, for med elektronisk parkeringsbremse og dermed ingen mulighed for på glat vej at påvirke bremseeffekten vha. håndbremsen, kan føreren alene bidrage ved at dreje på rattet og træde på pedalerne. En del af ESP-systemet kalder Audi elektronisk spærredifferentiale. Det virker sådan, at kræfterne overføres til de hjul, der har vejgreb i stedet for at blive elimineret, når ESP-virkningen sætter ind. Det fungerer fint og giver en sporsikker og stabil acceleration, også på konstant skiftende underlag som f.eks. en delvis sneryddet vinterglat dansk landevej.

 

Bedst for to

Den prøvekørte variant var også modellen med bare en enkelt dør i hver side. Den er tilstrækkeligt stor, åbner tilstrækkeligt og da forsæderne kan skydes langt frem i kabinen er indstigningsforholdende til bagsæderne så gode som de nu kan være. Men pladsen bagtil er beskeden, sideruderne kan ikke åbnes og som sådan er en Audi A3, i hvert fald med 3 døre, også i den forbindelse en bil, man tager på. Den er ideel til to personer – ligesom alle andre mindre 2- og 3-dørs biler er det.

 

Plads er der til gengæld rigeligt af i bagagerummet, som desuden er helt regulært og derfor let at læsse. Og på forsæderne lider man ingen nød: pladsen er rigelig, alt er pænt og elegant og følger den samme linje som det ydre design. En elegant detalje er medie-skærmen, der folder ud som en fladskærm over midterkonsollen. En Audi A3 er meget helstøbt.


 

 


Ambiente-udstyret

Udstyret i Ambiente-udgaven er højt, som det bør være når en kompaktbil koster næsten 350.000 kroner. Den billigste A3 koster 280.000 kroner og for de 70.000 kroner ekstra får man meget for pengene. 2-zone klimaanlæg er standard, det samme er p-sensor, fartpilot samt naturligvis hele basis udstyrspakken.

 

16” alufælge er standard som en del af Ambiente udstyret – men testbilen havde 17” alufælge og derved også dæk med smallere sider og ringere affjedringseffekt. Der er næppe nogen tvivl om, at hvis man vil skubbe vægten over på mere kørselskomfort, skal man blive ved 16” fælgene. Og det er formentlig først ved regulær næsten grænseoverskridende sportslig kørsel at køreegenskaberne i øvrigt lider derved.

 


Model:

Audi A3 Ambiente 2,0 TDI 3d

Listepris:

Kr. 343.979

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 320 Nm/1750-3000 omdr./min. 6 gear. Stop/start. Elektronisk differentialespær.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 216 km/t/ 24,4 km/l /106 g/km

Længde:

4,23 m

Bagagerum:

365 liter

Diverse:

ABS. EBD. DSC (ESP). 6 airbags. 16” alufælge (standard). Fartpilot. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder.  Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme for. P-hjælp bag. 2 X Isofix. Galvaniseret karrosseri.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt