| 
							 Den ser godt ud, den modtager 
							mange anerkendende blikke. Men under lakken virker 
							det som om, at der er noget, de har glemt. Volvos 
							seneste flagskib, den fuldt elektriske SUV version 
							af 90-serien, døbt EX90 Twin Motor Performance, er 
							stor, den er potent, men vores oplevelse af bilen 
							sendte et klart signal: Den har lidt for mange 
							børnesygdomme. 
							  
							Heldigvis kan det meste vel 
							hen ad vejen klares med en opdatering. Den 
							omstændighed, at man ikke kan resette fartpiloten 
							efter nedbremsning, men skal begynde ”forfra”, er et 
							udmærket eksempel. Men, Volvo, det er en egenskab, 
							som har eksistereret uproblematisk på biler i mere 
							end et kvart århundrede. Også på biler, der koster 
							en brøkdel af prisen på en EX90. Det burde vel ikke 
							være så svært at klare, inden bilen bringes på 
							markedet. 
							  
							Startbesvær 
							Det værste var imidlertid, da 
							bilen simpelthen nægtede at starte. Heldigvis var en 
							vidende Volvo medarbejder på job, da vi ikke kunne 
							få gang i bilen. Efter forskellige angreb på 
							elektronikken lykkedes det efter en halv times tid 
							at få gang i bilen. Siden valgte vi kun at afbryde 
							en køretur, når vi var klods op ad et offentligt 
							transportmiddel. Vi håber for Volvo, at det problem 
							også kan klares med en opdatering. Men især håber vi 
							det for de danskere, der har betalt over en million 
							kroner for herligheden. 
							  
							Ærlig talt Volvo: Den helt 
							grundliggende egenskab ved en bil er, at den kan 
							køre. Kan den ikke det, er den helt ligegyldig. I 
							folkeskolen ville der have været en klar konklusion: 
							Dumpet. Men dér kan man heldigvis gå om. Og det var 
							næppe en enlig svale, for vi har kendskab til 
							lignende oplevelser hos andre kolleger i branchen. 
							  
							Synd for alle involverede 
							Det er synd. Det er synd for 
							bilkøberne, der ikke engang pga. delvis 
							afgiftsfritagelse kan glæde sig over, at de da i det 
							mindste har bidraget meget til den evigt sultne 
							danske statskasse, for det har de ikke. Men det er 
							også synd for Volvos omdømme og for den pæne bil, 
							ikke mindst. 
							  
							Volvo EX90 har nemlig et 
							potentiale til at være god. OK, op til 517 
							hestekræfter i den prøvekørte Performance version er 
							måske ikke nødvendigt. Faktisk er det i disharmoni 
							med den lettere softede luftaffjedring, i hvert fald 
							hvis man oversætter ”mange kræfter” til ”hurtig 
							kørsel”. Bruger man imidlertid fortrinsvis kræfterne 
							til at trække en anhænger på 2200 kg, giver de god 
							mening, og det gør firehjulstrækket også. 
							  
							Bredt anvendelig 
							Det giver også mening, at 
							frihøjden er 21 cm, for derved kan man også klare 
							sig lidt væk fra de asfalterede veje. Vadedybden på 
							45 cm øger også potentialet og 
							anvendelsesmulighederne. Men er EX90 skabt til 
							terrænkørsel? Eller er den skabt til 
							persontransport? Måske til lidt af det hele, for det 
							sidstnævnte klarer den med sine 7 siddepladser 
							udmærket. 
							 
							
							  
							 
							Den er med andre ord en 
							alsidig bil, som nævnt med et stort potentiale. God 
							plads, god fremkommelighed, og hurtigt kan den også 
							køre, selvom vi vil anbefale, at man alene går efter 
							Performance AWD-versionen, hvis man virkelig har 
							brug for kræfterne og firehjulstrækket. 
							  
							Tyngde kræver teknik 
							Det hænger sammen med, at 
							vejegenskaberne ikke matcher kræfterne. Ligeud på 
							motorvejen går det fint, ved dansk motorvejsfart i 
							hvert fald. Meget komfortabelt, meget flyderagtigt, 
							som det nu er i en bil, der vejer næsten 3 tons. Ja, 
							vi skrev 3 tons, for med en egenvægt på 2762 kg plus 
							passagerer og lidt bagage er det 3 tons. 
							  
							Og 3 tons kræver sin 
							hjulophængning, hvis den skal lidt kvikt gennem en 
							kurve. Og det er altså ikke EX90’erens 
							kernekompetence. Forslag: Indstil bilen til 
							”rækkeviddeoptimering”, så dæmpes kræfterne, lad 
							være med at bruge de mange kræfter, og nyd så, at 
							man kan køre omkring 500 kilometer på en opladning. 
							De WLTP målte 621 kilometer var vi ikke i nærheden 
							af, trods blid speederfod, maksimal regenerering og 
							optimale temperatur- og vindforhold. Hvor langt den 
							siden vil kunne køre ved hjælp af dens 111 kWh store 
							batteri (netto kapacitet: 107 kW), når vinteren 
							falder på, tør vi ikke spå om. 
							  
							Hurtigladning er iblandt 
							en option 
							Det store energiforbrug 
							skyldes naturligvis den store vægt, men heldigvis 
							kan man hurtigoplade 400 V batteriet med op til 250 
							kW DC. Vi fandt ingen ledig DC ladestander i 
							nærheden af offentlig transport, kapitulerede og 
							toppede op med 11 kW, som dog faldt væsentligt 
							undervejs mod toppen, men det er normalt. 
							  
							Indretningen i EX90 er 
							lækker. Den er, som man forestiller sig i en Volvo. 
							God plads, om end man skal være lettere atletisk for 
							nemt at benytte de to bageste siddepladser. Når man 
							så er der, kan man glæde sig over at Volvo også har 
							sørget for ventilation, både i øjenhøjde og i bunden 
							af bilen. Så det er ikke forbeholdt 
							forsædepassagererne alene, at opleve en god 4-zonet 
							klimaregulering. 
							 
							
							  
							Der er ventilation til 
							bagsædet både i dørstolperne og over gilvet. 
							
							  
							  
							
							  
							 
							God plads 
							Pladsforholdene er generelt, 
							som man forventer i en over 5 meter lang, næsten 2 
							meter bred og 1,74 meter høj SUV. Med alle 7 sæder i 
							brug disponerer man over 310 liter bagagerumsplads, 
							som øges til næsten 2 kubikmeter, når 
							bagsæderyglænene lægges ned. For den bageste 
							sæderækkes vedkommende, sker det elektrisk, hvilket 
							er en stor bekvemmelighed. Ude fortil har man 
							placeret en 37 liters frunk, som er inddelt i tre 
							rum - meget elegant. 
							 
							
							  
							 
							Panoramaglastag er standard, 
							hvilket er godt for hovedhøjden, men man kan ikke 
							hindre lysindfald, hvis man helst vil være fri, for 
							der er ikke et indre panel. I øvrigt præcis som det 
							typisk opleves også hos søsterbilerne fra Polestar 
							og Zeekr. 
							  
							Göteborg koncertsal 
							Lydanlægget i den prøvekørte 
							bil er dog ikke standard. Det koster den nette sum 
							af 38.000 kroner, men så får man også Bowers & 
							Wilkins lyd gennem bl.a. forsædernes nakkestøtter 
							med akustik, som sad man i den store koncertsal i 
							Göteborg (hvis man altså vil). Det er et af de 
							svenske elementer, der kan identificeres i bilen med 
							de svenske aner – plus det obligatoriske svenske 
							flag, der diskret er syet ind i sædepolstringen. 
							 
							
							  
							 
							Sidst, men ikke mindst, skal det tilføjes og for så 
							vidt også konkluderes, at Volvo EX90 har fremragende 
							Matrix LED kørelys, den er ualmindelig stilfærdig og 
							præcis så affjedringskomfortabel, som man forventer 
							i en elbil til 1 millioner kroner. Og så kan EX90 
							også anskaffes for blot 735.000 kroner. Da får man 
							279 hestekræfter på baghjulene, dvs. stort set det 
							samme, som man på baghjulene har i AWD-versionen. 
							Egentlig er Volvo EX90 en god og anvendelig bil med 
							mange muligheder. Men please, Volvo, gør den lige 
							færdig i en fart. Det skylder I jer selv og jeres 
							kunder. 
							  |