| 
							 I den senere tid har flere 
							kompakte og prisbillige biler meldt sig på markedet 
							for fuldt elektriske biler. En af nyhederne kommer 
							fra kinesiske BYD. BYD betyder Build Your Dreams – 
							men drømmen falmer på landevejen i BYD ATTO 2, hvor 
							man drømmer om en bil, der kører 
							bedre. I bytrafik slæber det dog an, og pladsen er 
							også god til prisen. 
							  
							Om det så er nok til at give 
							BYD ATTO 2 en plads hos forvænte danske 
							elbils-købere, må tiden vise. Men for ikke at slukke 
							drømmen fuldstændigt, lad os begynde i den positive 
							ende. 
							  
							Fornuftigt prissat 
							Prisen for den billigste ATTO 
							2 er 210.000 kroner. Den prøvekørte Boost version er 
							prissat til 225.000 kroner og for den pris får man 
							som nævnt masser af rummelighed og en lang 
							udstyrsliste. 
							  
							ATTO 2 måler 4,31 meter i 
							længden og har et bagagerum, der som udgangspunkt 
							tilbyder 400 liter og med nedfældede bagsæder kan 
							komme op på i alt 1340 liter. Der er udmærket plads 
							på bagsædet, om end indstigningshøjden er i den øvre 
							ende, hvilket dels kan tilskrives batteriets 
							placering og dels frihøjden på 16,5 cm. 
							 
							
							  
							  
							
							
							  
							 
							BYD ATTO 2 har forhjulstræk, 
							og dermed er der blevet ekstra plads under 
							bagagerumsbunden, som kan anbringes i to niveauer, 
							hvor det øverste giver et nogenlunde plant forløb 
							fra bagklap til forsæderyglæn, når bagsæderne 
							klappes sammen. Oppe fortil er handskerummet 
							konstrueret, så man ikke sidder med indholdet i 
							skødet, hvis det er åbent, når man accelererer. 
							  
							Overmotoriseret 
							Og det kan faktisk ske ret 
							hurtigt i kraft af en 177-hestes 290 Nm permanent 
							magnet synkron elmotor. 0-100 km/t klares på 7,9 
							sekunder og topfarten er 170 km/t. Det sidste har vi 
							selvsagt ikke prøvet, men dansk motorvejsfart 
							skræmte os så meget, at det kunne vi ikke drømme om 
							at prøve i praksis, selv hvor det måtte være 
							tilladt. Man kan sige det på den måde, at ATTO 2 i 
							den grad er overmotoriseret. 
							 
							
							  
							 
							Hvad udstyret angår er 
							elektriske forsæder flot (til prisen). 360 grader 
							kamera ligeså. En 12,8” skærm, der kan placeres 
							lodret såvel som vandret i ægte BYD-stil, er også 
							standard. Der er varme i forsæder og rat, man har 
							panorama glastag, varmepumpe, V2L og nøglefri 
							betjening. 
							  
							Drømmen slukkes så småt 
							MEN: Varmepumpe virker ikke 
							synderlig effektiv. I sommervarmen var det enten 
							koldt eller ikke koldt. Og varmepumpen benyttes ikke 
							til at pre-konditionere batteriet. Det kunne man 
							måske nok have drømt om, når vinteren melder sig og 
							man ønsker at få ladet hurtigst muligt op. Man kunne 
							måske også have drømt om, at man i stedet for at 
							installere en skærm, der kan dreje, havde brugt 
							ressourcer på at udvikle et mere intuitivt og 
							overskueligt indhold med en brugbar terminologi. Og 
							den nøglefri betjening fungerer alene ved 
							førerdøren. Drømmen begynder så småt at falme. 
							  
							Det gør den også, når man 
							gentagne gange ikke kan få den temmelig langsomme 
							lynopladning på kun 65 kW til at virke. Bilen kunne 
							simpelthen ikke blive enig med Clever lynladeren, og 
							vi måtte ty til en 11 kW lader i stedet. Med en 
							officiel rækkevidde på 312 kilometer (som passer 
							nogenlunde i varmt sommervejr) har man ofte brug for 
							opladning af det 45,1 kWh store batteri, og det er 
							ret desillusionerende at planlægger lynopladning 
							undervejs og det så ikke virker. Det officielle 
							strømforbrug er 16 kWh/100 km – i praksis 18,4. 
							Heller ikke det er, hvad man drømmer om. 
							  
							Det går dog alt sammen, hvis 
							man blot kører korte ture indenfor bygrænsen, kan 
							lade hjemmefra og 
							passer lidt på med højrefoden. 
							  
							Uforudsigelighed så det 
							basker 
							Men udenfor bygrænsen går det 
							galt. Undertegnede har ikke i nyere tid kørt en bil, 
							der havde så uforudsigelige styreegenskaber. 
							Kørehjælpemidlerne er i sig selv meget rå og 
							voldsomme, og den adaptive fartpilot fungerer så 
							dårligt og langsomt, at man ikke kan forlade sig på 
							den. 
							  
							Desuden bliver man hele tiden 
							af systemet gjort opmærksom på, at man skal holde 
							øjnene på kørebanen, især når man forsøger at 
							betjene sig af de uoverskuelige skærmmenuer. Selv 
							når man ser i bakspejlet, melder den såkaldte 
							"opmærksomhedsassistent" sig. Stort set hver gang. Det 
							er irriterende, forstyrrende og i sig selv en fare, 
							fordi det distraherer føreren og irriterer 
							passagererne. Det turde være overflødigt at tilføje, 
							at bilen også har svært ved at identificere den 
							aktuelle hastighedsbegrænsning… 
							  
							Styrer meget dårligt 
							Så kan man slå systemet fra, 
							men da oplever man styreegenskaberne for fuld 
							udblæsning, og det er næsten skræmmende. Når man 
							kører ligeud, er der stort set ingen reaktion på 
							mindre korrektioner. Når man så forsøger at øge 
							korrektionen ved at dreje lidt mere på rattet, 
							kommer styreudslaget pludseligt og meget voldsommere 
							end ønsket. Det gør det til tider næsten farligt, at 
							køre en ATTO 2, og det er måske den samme kamp, som 
							kørehjælpemidlerne involverer sig i, når de forsøger 
							at give en hjælpende hånd. 
							  
							Det dur ganske enkelt ikke i 
							en moderne bil. 
							  
							Selv affjedringen er 
							uforudsigelig, dog knapt så udpræget, og den er også for 
							blød til at håndtere en bil, der til trods for at 
							elbiler er set tungere end ATTO 2, dog vejer 1570 
							kg. Problemet er, at en dygtig fører kan vænne sig til 
							mange mærkværdigheder hos en bil og kompensere for 
							dem, men uforudsigelighed er det næsten 
							umuligt at kompensere for. 
							  
							Køreegenskaber er vigtige 
							Vi skal ikke kloge os for 
							meget på, hvor problemet ligger, men kan blot 
							konstatere, at på et marked, hvor der på kort tid er 
							kommet temmelig mange spillere, har BYD valgt en 
							anden tilgang til vigtige parametre som 
							køreegenskaber. 
							  
							Det er absolut no-go i en 
							verden, hvor netop en bils aktive egenskaber og 
							diverse kørekurser, som mange bilister deltager i, 
							skal gøre trafikken og deres egen færden mere sikker. Det kræver, 
							at bilen samarbejder, og det har en BYD ATTO 2 svært 
							ved. Som 
							nævnt indledningsvis går det nogenlunde ved lav fart 
							i bytrafik, men selv i byerne er der strækninger med 
							hastigheder på 70-80 km/t, og allerede dér bliver de 
							beskedne kørefærdigheder tydelige. 
							  
							Lidt øv, at drømmene måske falmer eller helt slukkes, og 
							det er egentlig 
							lidt mærkeligt, for alt andet lige kører de øvrige 
							BYD biler, som vi har haft anledning til at prøve, 
							noget bedre. Så de kan altså godt, derude i det 
							store asiatiske land. 
							  |