- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Peugeot 408 Plug-in Hybrid GT 8EAT

Sportslig crossover-coupé med elegante træk


Af Søren Clauding – august 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Peugeot 408 er vanskelig at kategorisere, hvis man benytter de sædvanlige inddelinger. Derfor må man også bære over med, at Peugeot selv kalder den for en premium C-SUV, for langt henad vejen er det ikke helt ved siden af. Men…

 

Præcis som søstermodellen, Citroën C5X, rammer den ind midtimellem gængse kategorier. Ikke så mærkeligt, for den er skabt på samme platform, og selvom de to bilmodeller deler teknik, har de alligevel hvert deres udtryk. Om man så foretrækker den ene fremfor den anden er nok mere et spørgsmål om detaljer. Men på ét punkt er der en markant forskel.

 

Crossover-coupé

Peugeot 408 kan som søstermodellen bedst kategoriseres som en crossover-coupé. For en SUV…hmm, den går i undertegnedes optik ikke rigtigt. 408 har godt nok forøget frihøjde (19 cm), men den har ikke traditionelle SUV-dimensioner, og den kan ikke fås med firehjulstræk.

 

Den er med sine 1,49 meter ikke så høj som en vanlig SUV, den er heller ikke så let at stige ind i og ud af, men alt det er måske mindre vigtigt, hvis man er faldet for dens udseende. For på dét punkt er begreber som elegance og sportslighed perfekt forenet.



OK dimensioner

Dimensionerne tillader dog et bagagerum på små 500 liter, som kan mere end tredobles, når bagsæderyglænene lægges ned. I sagens natur kan den skrånende coupé form give visse udfordringer, men den tophængslede bagklap overvinder dem, præcis som tilfældet er i CX5.



Pladsforholdene i kabinen er heller ikke meget forskellige i de to søsterbiler, hvilket betyder, at de er ret OK, når man altså har fået dukket sig ind under dørrammens toppanel og har sat sig til rette. Heller ikke mærkeligt, for de to biler er stort set ens dimensioneret. Men når man starter ud, mærkes forskellen med det samme.

 

Frihøjden bruges

Peugeot 408 udmærker sig ved den forøgede frihøjde, sammenlignet med konventionelle ”flade” personbiler. Den kan selvfølgelig gavne, når man trods savnet af firehjulstræk begiver sig ud i et opkørt hjulspor eller lignende. For selv ikke det bedste firehjulstræk kan skubbe en bil fremad, hvis hjulene ikke kan nå til underlaget.

 

Men Peugeot har, som vi ser det, benyttet den forøgede frihøjde til at sikre en god affjedringskomfort, samtidig med at affjedringen er tilstrækkelig stram til at kunne håndtere både kræfter og vægt, hvis man kører lidt friskt omkring hjørnerne. Og med en accelerations-formåen på 0-100 km/t på 7,8 sekunder kan det hurtigt blive et tema.

 

Balancegang

Så på en måde er 408’eren sportslig, på en måde er den det ikke. Og så er spørgsmålet, om ikke lige netop den balancegang mellem stram affjedring og en meget direkte føling med kørebanen samt god kørekomfort er ramt rigtigt. For det er trods alt de færreste, tror vi, der kører racerkørsel gennem hver en kurve, blot fordi bilen har modelbetegnelsen ”GT”.

 

Derved bliver den ret store vægt på 1706 kg, der vokser til små 1800 kg, når bilen er ”køreklar”, et mindre problem. Vægten giver en god stabilitet ved hurtig ligeud kørsel og er håndterbar gennem kurverne. Det er egentlig gjort ganske godt.

 

Kraftig parallel-hybrid

Plug-in hybrid drivlinen er identisk med den, man finder i Citroën C5X og en række af Stellantis gruppens øvrige plug-in’er, altså skabt som en parallelhybrid, hvor en 180-hestes turbobenzinmotor samarbejder med en 110 hestes elmotor. Den fungerer OK og giver i alle tilfælde mulighed for gode fartpræstationer – og også, at man kan hænge 1400 kg på trækkrogen, hvis man nænner at sætte sådan en på den elegante bil.



Det officielle forbrugstal – glem det, med mindre ens køremønster er identisk med WLTP målemetoden. I stedet kunne vi konstatere, at vi nok normalt ville kunne køre 50-60 kilometer på strøm alene, og 12-13 kilometer pr. liter, når strømforbruget er sat i venteposition, hvis man gemmer det til senere. Man kan vælge 10 km reststrøm eller 20 km (som er optimalt, fordi batteriet ved halvt niveau har lettest ved at tage imod og afgive strøm). Max-niveauet er en dårlig idé, for et fuldt batteri er mere krævende at oplade.

 

Prisen for en 408 Plug-in Hybrid GT er stort set den samme som en CX5 Grand Palais. 408’eren koster for nærværende 495.000 kroner og for den pris får man foruden alle bilens grundegenskaber også 19” alufælge med forholdsvis smalle hjul (205 mm), ultra-slim matrix LED forlygter, sportssæder i alkantara kunstlæder, akustisk dæmpet forrude (hurra for det), plus hele striben af kørehjælpemidler. Og måske ikke mindst Peugeots geniale i-cockpit, hvor man bl.a. ser henover ratkransen, når man skal spotte den vitale instrumentgruppe.

205/55-19 aluhjul er standard.

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest: Peugeot 408 PHEV GT

Peugeot kalder den selv for en C-SUV. Vi kalder den nok nærmere...? For er den en SUV, er den en crossover, er den en coupé, eller? Uanset hvad, har vi kørt en tur i den nye Peugeot 408 i GT-udgaven med plug-in hybrid teknik. Og i videoen giver vi et indtryk af, hvordan det er at sidde bag rattet i den iøjefaldende bil. Fuld HD.





Model:

Peugeot 408 Plug-in Hybrid GT

Listepris:

Kr. 494.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 l. Turbobenzinmotor 180 hk/4250 omdr./min. El-motor, 110 hk. System: 225 hk. 360 Nm/2500 omdr./min. 8EAT. Forhjulstræk. 12,4 kWh litiumion batteri. 3,7 kW AC-opladning.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,8 sek./ 235 km/t/ 83,3 km/l/ 26 g/km. 64 km.

Længde:

4,79 m.

Bagagerum:

471-1545 liter

Værd at bemærke:

19” letmetal fælge. Fuld LED Matrix forlygter. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sportssæder i alkantara. Sædevarme. Ratvarme. P-sensorer for og bag. 10” touchscreen. Bakkamera. Elektrisk bagklap. Navigation.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt