- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Qashqai 1,3
DIG-T 160 m. ProPILOT
Tålmodighed betaler sig
Af Søren Clauding – januar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke første gang, vi har sat os bag rattet af en Nissan Qashqai med 160-hestes turbobenzin motor og 7 trins DCT. Men det er første gang, at vi oplever den med det nye såkaldte ProPILOT system – og det er vigtigt, set i lyset af at Nissan Qashqai i den grad sætter dagsordenen som den mest solgte kompakte/mellemstore SUV/Crossover i Danmark såvel som i resten af Europa.

Nissan har ladet vente på sig med at introducere adaptiv fartpilot og vejbaneassistent. Det skyldes til dels, at man ville være sikker på, at kunne levere et velfungerende og gennemarbejdet system – men ikke mindst, at systemet skulle være omkostnings-optimalt, så flest mulige ville kunne få glæde af det.

Fordelagtig prissætning
Så indledningsvis skal vi lige konstatere, at den prøvekørte bil med basisudstyr (Acenta) aktuelt er prissat til små 300.000 kroner. Med topudstyret Tekna+ er prisen 377.490 kroner og det inkluderer ProPILOT. ProPILOT kan ikke tilkøbes til de to laveste udstyrsniveauer, men det såkaldte N-Connecta niveau (hvor listeprisen er godt 315.000 kroner) kan udbygges med ProPILOT for 13.379 kroner.

I princippet er ProPILOT den eneste forskel mellem tidligere prøvekørte Qashqai 1,3 DIG-T 160 Tekna+ DCT (læs den tidligere test hér >>>), så den går vi ikke yderligere i dybden med her. For hvad kørslen angår, er der ingen mærkbar forskel på køreegenskaberne ”før og efter” ProPilot.

Forskel der vil noget
ProPILOT gør til gengæld en mærkbar forskel. Den vigtigste egenskab er netop kombinationen af den aktive vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Men også andre elementer er inkluderet, og sammenhængen imellem dem fungerer ret godt, for det var noget af det, Nissan ville: At bygge et færdigt, integreret system i stedet for at hænge lidt på i ny og næ, som så ikke ville komme til at spille optimalt sammen. Med andre ord: Har man udskudt købet af en Qashqai, fordi man ventede på ProPILOT, vil man opleve, at tålmodigheden har betalt sig.

ProPILOT består foruden den adaptive fartpilot, som inkluderer evnen til at justere afstanden til forankørende biler ved kø-kørsel og helt ned til stilstand, også af vognbaneassistent med en såkaldt vognbaneholder. Dvs. at bilen i stedet for at blive skubbet lidt brutalt væk fra en vejstribe, som man måske uagtsomt er kommet for tæt på, blidt ledes på plads midt i den vognbane, man kører i.

Onboard videoen her på siden giver en god fornemmelse af bilens selvstyrende egenskaber og især den sikkerhed, der er forbundet med at føreren fx får et ildebefindende under kørslen eller simpelthen at får et blackout og/eller mister bevidstheden.

Meget andet
ProPILOT inkluderer imidlertid også intelligent parkeringsassistent, der hjælper til ved parkering, træthedsregistrering, der giver et signal, hvis det virker som om man som fører har tabt opmærksomheden ved kørslen, advarsel om biler i den blinde vinkel, Rear Cross Traffic Alert (advarselssignal om krydsende trafik, når man fx forlader en vinkelparkering med bagenden først). Og så er el-opvarmet forrude også en del af systemet fordi den bl.a. bidrager til at de fremadvendte kameraer (og føreren også) har er friere udsyn.

Samlet kan det fastslås, at systemerne har et godt indbyrdes samspil, og de komplementerer i den grad det øvrige udstyr, som er standard på ikke mindst en Tekna+. Tekna+ listen er alenlang, her er et vigtigt udvalg:

Udstyr i lange baner
Around View Monitor (kamera på bilens fire sider, der viser de nære omgivelser i ”fugleperspektiv), bakkamera, integreret navigation (med en app, så man fx kan planlægge en rute hjemmefra og så overføres den siden automatisk til bilen, når man stiger ind), og nøgleløs entré (en lille trykknap, som gør at man også kan betjene dørgrebet med handsker på).



Bose lydanlæg med 8 højtalere er standard, det samme er p-sensorer både for og bag, 19" alufælge med 225 mm brede 45 procent lavprofildæk, Fuld LED forlygter med kurvefunktion og automatisk op- og nedblænding, skiltegenkendelse (der virker), elektrisk justerbare forsæder i begge sider, læderindtræk i ventilations-design, 2-zone klimaanlæg samt panorama glastag med mørktonet glas og elektrisk panel.Tja, det eneste, der savnes, er vel egentlig blot elektrisk bagklap og ratvarme, men med lidt tålmodighed… Næh, det kan man vel egentlig godt lever uden!


Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Qashqai: Kraftfuld, hurtig og komplet >>>

Vi har prøvet den seneste version af Danmarks og Europas mest populære kompakte SUV/Crossover, Nissan Qashqai med fokus på kørehjælpesystemet ProPILOT. Videoen viser bl.a. hvad der sker, når man ikke følger systemets advarsler. Fuld HD.




Model: Nissan Qashqai 1,3 DIG-T 160 DCT Tekna+

Listepris:

Kr. 377.790

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. Turbo benzinmotor, 160 hk. 270 Nm/ 1600-3500 omdr./min. 7 trins DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,9 sek./ 180 km/t/ 13,9 km/l / 162 g/km

Længde:

4,39 m

Bagagerum:

430-1598 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Intelligent nødbremse. Active Trace Control. Active Ride Control. 19” letmetal fælge. Bi-LED forlygter. Forrudevarme. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Isofix. Bose lydanlæg. Panorama soltag. Flex-bagagerum. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Det er smart at de bageste del af bagagerumsbunden kan sidde i lodret position og bruges som en rumopdeler.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt