- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC edition 1886 4X4
Elbil med svær-vægt-fordelAf Søren Clauding –
marts 2020
En af elbilernes udfordringer er deres vægt. Ikke så
meget bilen i sig selv, men de ofte ret store
batteripakker, de skal køre rundt med, for at kunne
levere den rækkevidde som kunderne efterspørger. Den
udfordring har Mercedes forvandlet til en fordel i
den store EQC.
Mercedes-Benz EQC er ikke fabrikkens første elbil,
men den første med en fornuftig rækkevidde. Den er
ikke desto mindre lidt af en sværvægter med i alt
2,5 tons egenvægt, hvoraf batteriet står for de 652
kg. Det har en kapacitet på 80 kWh og den officielle
WLTP-målte rækkevidde er fra 417 til 374 kilometer
(det er sådan man gør ifm. WLTP). Med en behørig
mængde regenerering giver det et energiforbrug på 25
kWh/100 kilometer – der leveres med andre ord rundt
regnet 20 procent af energien tilbage til batteriet,
når der decelereres.Dødvægt følger med Det er, som
det nu er. Henad vejen skabes der vel mindre og
lettere batterier, også med en større energitæthed,
men lige nu har enhver elbil en større eller mindre
mængde dødvægt at slæbe rundt på. Det er isoleret
betragtet ikke optimalt, set ud fra et energimæssigt
synspunkt, men når nu, det ikke kan være anderledes,
kan man jo ligeså godt benytte vægten til noget. Og
det er præcis, hvad Mercedes har gjort.
EQC er en større crossover, 4,76 meter lang og 1,62
meter høj. Trods to elmotorer, der i forening
leverer 408 hestekræfter og er monteret foran og
bagi bilen, hvilket så benyttes til at sikre bilens
firehjulstræk, er den ikke en SUV. Batteripakken er
nemlig, som det sig hører og bør i en elbil, anbragt
meget lavt. Derved er bilens frihøjde 12,5 cm, altså
det samme som hos en Mercedes A-klasse, for nu at
blive i familien.
Rigtig
undervogn EQC har altså ikke
noget, der ligner terrængående køreegenskaber, men
man har bygget en rigtig undervogn med dobbelte
wishbone hjulophæng fortil og multilink bagtil.
Derved har man et rigtig stabilt grundlag, også for
god vejbeliggenhed gennem kurverne. Og så har man
begået den genistreg, at installere støddæmpere, som
er forbavsende tilgivende. Der er ikke tale om
luftaffjedring, men pga. den store vægt, opnår man
en yderst komfortabel kørsel. Fuldstændig som man
kender det fra andre tunge luksusbiler.
Krængningen holdes i ave i kraft af det lave
tyngdepunkt. Og man har samtidig kunnet skabe en
rummelig kabine, som gør EQC temmelig praktisk
anvendelig. Prisen i Danmark på 810.000 kroner for
den prøvekørte edition 1886 version skaber
forventninger om en del udstyr, og det er EQC’en da
også forsynet med. 1886 står i øvrigt for året, hvor
den første Mercedes-bil så dagens lys, hvilket man
så har fejret med foruden Fuld LED, nøglefri
betjening og touchpad-betjening i midterkonsollen,
at udruste bilen med artico kunstlæderkabine,
el-forsæder, 360 grader kamera, Burmester
surroundsound, 20” letmetal-fælge og meget andet. EQC har kræfterne i sin magt De store hjul er en anden af årsagerne til den
komfortable (og særdeles lydløse) kørsel. De er 235
mm brede, og har godt nok 50 procent lavprofil, men
det efterlader en del af affjedringsopgaven til
dæksiderne, og alligevel er styrepræcisionen
tilstrækkelig god til, at bilen kan magte de mange
kræfter og det tilhørende fartpotentiale, om end det
nok er mere end sund fornuft, at have begrænset
topfarten til 180 km/t. Karrosseriet er skabt i
stål, det er yderst vridningsstabilt og dermed er
helheden opnået. EQC kører ganske enkelt ret godt,
hvilket on-board videoen her på siden illustrerer.
Interiøret genspejler familieforholdet til
GLC, selvom EQC egentlig er skabt som en elbil fra
grunden af. Måske er det årsagen til, at bilen er
udrustet med en kardantunnel. Firehjulstræk har den
uden en kardanaksel, men vores gæt er dog også, at
det er den mest hensigtsmæssige måde, at forbinde
Inverteren og MGU’en oppe fortil med de to motorer.
Konstruktionen er naturligvis også med til at
afstive bilen på langs, og måske dermed også årsagen
til, at man må trække en anhænger på 1800 kg.
Anhængere på elbiler er for de flestes vedkommende
no-go.
Spørgsmålet om rækkevidde er fortsat aktuelt, så
længe opladningstiderne er lange og infrastrukturen
beskeden. Vi prøvekørte EQC i ca. 3 graders varme og
ved den temperatur og vores kørselsmønster beregnede
bilen selv en rækkevidde, typisk på 275 kilometer
med fuldt opladet batteri.
Opladningstid er ikke entydig
Opladningstiden har naturligvis med
opladningsmuligheden at gøre, men også den
omstændighed, at Mercedes har valgt, ikke at
muliggøre hurtigopladning for fuld power, når
batteriet er næsten tomt og næsten fyldt, spiller
naturligvis ind. Faktisk kan man oplade med den
dobbelte hastighed fra 20 til 40 procent som ved 80
til 100 procent. Hvorfor? Uden at det er bekræftet, skyldes det formentlig,
at Mercedes har villet forlænge batteriernes
levetid, på samme måde som Jaguar gør det i deres
i-PACE. Hvis ikke man lader for fuld kraft i
yderområderne, holder batteriet ganske enkelt
længere end hvad tilfældet er hos dem, der bryster
sig af, at kunne opnå 100 procent opladning på kort
tid. Det er en vigtig overvejelse at have med, når
man vælger elbil, men ikke altid et faktum,
bilfabrikkerne er helt åbne omkring.
Andre Mercedes prøvekørsler - find dem hér >>> Vi har prøvet Mercedes første long-range elbil.
En tung sag, men vægten har man benyttet på en
forbavsende positiv måde, se selv, hvor vi giver
EQC'en en næsten urimelig rystetur. Fuld HD.