- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Yaris Hybrid Y20
Toyotas gulddreng dokumenterer niveauet

Af Søren Clauding - september 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er ikke lang tid til, at Toyota løfter sløret for en helt ny generation af succesmodellen Yaris, der i år fejrer 20 års jubilæum. Men inden da skal jubilæet markeres og det sker bl.a. med jubilæumsmodellen Yaris Y20. Den har vi prøvet og kunne også sammenholde den med den 20 år gamle Yaris, som vi også kunne prøve, oven i købet i en fabriksny udgave, som kun havde kørt omkring 1000 kilometer, da vi overtog rattet.

Yaris Hybrid har vi prøvet tidligere, så alle lighederne springer vi over i disse spalter. Find de tidligere prøvekørsler hér >>>. Jubilæumsgaven er fremfor alt iøjefaldende i kraft af sit design. Den er guld metalic som den gamle nye bil, men har dog fået et elegant gråt tag.

Lang udstyrs-liste
Den har desuden en udstyrs-liste, der bl.a. inkluderer en 7" touch screen med Toyotas udmærkede infotainment system, Toyota Touch. Den har 2-zoneklimaanlæg - 1999 modellen havde ikke engang aircondition. Bakkamera følger med, det samme gør fartpilot, multijusterbart rat, sædevarme, automatisk fjernlys og ikke mindst automatisk nødbremse.



Designet er moderne, men fremfor alt er teknikken udviklet til et helt andet niveau. Hybridmotoren, som er af de selvopladende slags, præsterer 100 hestekræfter, men fartpræstationerne er ikke væsensforskellige. 0-100 km/t klares på 11,8 sekunder (mod 12,1) men på benzinøkonomien er Yaris Y20 hybrid suveræn.


Tallene er usammenlignelige
I 1999 kørte man 16,7 km/l og i 2019 kører man 20,8. Det virker som en lille forskel. Men 2019 tallet er realistisk iflg. WLTP målemetoderne. I 1999 kørte man vel reelt omkring 11-12 km/l.

Og så hører der jo et e-CVT automatgear med til den selvladende hybrid. Det har også stor betydning, når man vurderer værdi for pengene.

I sagens natur kører den moderne Yaris  bedre end 1999 modellen. Den grundliggende konstruktion er ikke så forskellig, men den moderne version er meget bedre, og så har man servostyring, som har muliggjort større stabilitet ved høj hastighed. Som sådan er den nye bil lettere kørt end den oprindelige, på alle hastighedsniveauer og under alle kørselsforhold.

Torsionsbagakslen er forfinet og i harmoni med bilens kørepotentiale, især hvad højfartsstabiliteten angår. Og så har den moderne Yaris opnået 5 moderne EuroNCAP stjerner mod 1999 modellens 4 noget mere spinkle stjerner fra dengang.

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
20 gyldne år for Toyota Yaris >>>

Vi har prøvekørt den 20 år gamle men alligevel helt nye Toyota Yaris 1,3 Linea Luna, den første der kom til Danmark, og også den helt moderne jubilæums-version "Yaris Hybrid Y20". Der er sket en del på de 20 år. Se selv... Fuld HD.

Model:

Toyota Yaris Hybrid H3 Y20

Listepris:

Kr. 213.990

Motor og transmission:

Selvopladende benzin hybridmotor. 1,5 l. benzinmotor u. turbo. Systemeffekt: 100 hk. e-CVT A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,8 sek./ 165 km/t/ 20,8 km/l/ 108 g/km.

Længde:

3,95 m.

Bagagerum:

286 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. Tågeforlygter. Aut. fjernlys. 15" alufælge. Multijusterbart rat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. 7” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Mørktonede ruder bag.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt