Det kan ikke gå stærkt nok
for KIA. I bogstavelig forstand. Ikke bare har man
haft kolossal succes med plugin hybriden KIA Niro,
hvor man i fjor var totalt markedsledene, også i den
anden ende af skalaen, dér hvor sporty og dynamisk
kørsel er vigtige egenskaber, har KIA succes, bl.a.
med den store sportscoupe Stinger. Nu racer man
videre med KIA ProCeed, der forener et iøjefaldende
design med høj grad af køredynamik og stor
funktionalitet.
I særdeleshed i den
prøvekørte udgave med ikke færre end 204
hestekræfter under motorhjelmen. Den findes også med
færre, og vil man lidt dybere under huden på ProCeed
generelt,
så læs vores artikler fra verdenspremieren i
efteråret.

Flere måder
på premium niveau
Det er en interessant
udvikling, at man både forstår, at bygge regulære
”miljø biler” og de mere sportslige køretøjer, og
for at sætte KIAs position på det danske marked lidt
i relief, ligger de salgsmæssigt, baseret på
antallet af indregistreringer, på niveau med fx
Audi, BMW og søstermærket Hyundai, hvorimod man
sælger tæt ved dobbelt så mange biler som fx Volvo
og SEAT.
Dog skrevet med alle de
forbehold dette inkluderer (der foregår efter
sigende fortsat en systematisk korttids
indregistrering af visse andre bilmærker på basis af
de særlige leasingregler, vi har i Danmark – et
forhold, som det er lidt meningsløst, at bruge
yderligere kalorier på at belyse, man skal blot tage
tallene med et vist forbehold)
”Er det en
Porsche Cayenne?”
Sammenligningen med flere
premium mærker er ikke tilfældig, for det er et
faktum at KIA er rykket kraftigt opad i kvalitet og
designet er nu så skarpt, at forbipasserende
spontant sammenlignede KIA ProCeed med Porsche
Cayenne, blot lidt mindre… tankevækkende.

ProCeed designet er da også
yderst iøjefaldende. Trods ligheder med såvel
Porsche Cayenne og for den sags skyld også Mercedes’
shooting brake modeller har KIA fundet sin egen
ProCeed identitet, fx i kraft af de karakteristiske
icecube forlygter. Og under karrosseriet ser tingene
ligeså godt ud. Hvor fx Mercedes såvel som
Volkswagen er gået lidt på kompromis med
baghjulsophænget i de lavere motoriserede udgaver af
den ellers meget roste A-klasse og den ikoniske
Golf, holder KIA fast ved multilink baghjulsophæng i
samtlige modelvarianter, og det kan mærkes, især
hvis man havner i en kritisk situation i trafikken.
ProCeed
kører endnu bedre
Netop køreegenskaberne var en
af grundene til at KIA Ceed havnede blandt de
nominerede til ærestitlen, Årets Bil i Danmark 2019,
og med samme undervogn, blot strammet op og gjort
endnu mere dynamisk kører ProCeed endnu bedre.
Videoen her på siden giver en god fornemmelse af
ProCeeds køreformåen.
Det interessante er, at man
ikke har sænket ProCeed ift. Ceed. Frihøjden er
uændret 135 mm, men man har givet den stivere fjedre
både foran og bagtil, og til gengæld lettet lidt på
krængningsstabilisatoren fortil. Derved har man på
den ene side opnået en kontant berøring med
kørebanen og på den anden side sikret, at forhjulene
i indersiden af kurverne bevarer bedre vejkontakt.
Bedre
vejgreb i GT
Derved har man øget
vejgrebet, styreevnen (så man har kunnet gøre
styringen mere direkte), og fastholder samtidig en
god affjedringskomfort. Det er faktisk ret
vellykket. Hurtig kurvekørsel foregår med helt
neutral balance, hvilket givet vis også har med det
avancerede baghjulsophæng at gøre.
”GT” versionen er topudgaven
og ProCeed kan i den anden ende af prisskalaen fås
med blot en 120 hestes benzinmotor og GT-Line
udstyr. Prisforskellen er beskedne 70.000 kroner
ift. GT med manuelt gear. 204 hestes motoren i
kombination med 7 trins dobbeltkoblings
automatgearkasse passer imidlertid fremragende til
bilen og DCT koster kun 13.000 kroner oven i.
Fornuftig
benzinøkonomi
0-100 km/t på 7,5 sekunder
taler for sig selv. Det gør benzinøkonomien på 13,9
km/l til dels også, forudsat man husker på, at det
er de aktuelle NEDC2 tal, og de i praksis er ret tæt
på den virkelige verden. Omvendt er vi sikre på, at
de mere benzinøkonomiske versioner er gode optioner
på hastigheds begrænsede danske landeveje.
Funktionelt er indretningen
med tophængt elektrisk bagklap samt mulighed for at
øge bagagerumskapaciteten fra små 600 liter til 1545
liter med til at gøre ProCeed også til en praktisk
bil. SW udgavens bagagerum er kun 30 liter større.
Rigtig meget
for pengene
KIA ProCeed GT er prissat til
363.000 kroner. Foruden de fine køreegenskaber og
det fancy design får man også en god portion udstyr
for pengene. 18” alufælge, dobbelt udstødning og GT
skørter understreger det fine design. Ratvarme,
sædevarme, det D-formede rat, elektrisk lændestøtte
fortil og 2-zone klimaanlæg gør bilen komfortabel.
Og sikkerheden forener det komfortable med Fuld LED
forlygter, adaptiv fartpilot, bakkamera, 8” skærm og
striben af sikkerhedsudstyr inkl. automatisk
nødbremse med fodgængerregistrering.

Og som vanlig får man
naturligvis også 7 års garanti på ProCeed. Så
attraktiv en garanti er der sjovt nok ingen af de
etablerede premium-mærker, der (tør?) give.


|