- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai Nexo Premium
Forud for sin tid
Af Søren Clauding - november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er på mange måder symptomatisk: Hyundai lancerer en helt igennem vellykket brintbil, de døber den Nexo, minsandten opkaldt efter den smukke bornholmske by, Nexø. Og den nærmeste brint tankstation står i København. Selv hvis man tager Molslinjens meget udskældte bornholmerfærge fra Ystad, er det knebent at kunne køre fra København til Rønne, og Nexø er endnu længere væk.

Vi gætter på, at den store koreanske bilproducent havde andre forventninger til det danske samfund, da de navngav bilen og det er jo nok kun os danskere, der tager notits af bilens navns inspiration. Men på en måde er det skammeligt, at sende sådanne signaler, og siden gøre så lidt ved dem.

Mod på fremtiden
Heldigvis har det ikke taget modet fra den danske Hyundai importør, og for den sags skyld heller ikke den anden bilgigant, Toyota, der også understøtter udviklingen af brintbiler i Danmark. Men et faktum er det, at bilerne ingenting fejler, det er alene den danske infrastruktur, der er næsten ikke eksisterend

Den nye Hyundai Nexo er ualmindelig vellykket. Den ser godt ud, designet er fremragende indvendig såvel som udvendig med en sund fordeling af trykknapper og skærmkontrol på den næsten rumskibsagtige midterkonsol (indrømmet, undertegnede har aldrig været i et rumskib, men mon forestillingen er helt ved siden af…)

Køre-komfortabel
Der er tale om en velkørende halvhøj bil uden egentlige SUV-egenskaber. En crossover er den vel, men uanset betegnelsen er den rummelig og alsidig. Og på landevejen er den bare rigtig fin. Undervognen sikrer en yderst komfortabel kørsel, så længe asfalten er plan (se videoen her på siden), affjedringen er meget komfortabel og det lave støjniveau underbygger komfort oplevelsen.

Pladsforholdene er gode, især på bagsædet, og så er Nexo spækket med luksusudstyr. Egentlig savner vi kun et head-up display, og ved ikke ideelt lysindfald, hvortil panorama soltaget ikke bidrager nævneværdigt, kan det være svært, at se ikoner og bogstaver på knapperne i midterkonsollen.

Hyundai har skabt den rigtige løsning på kamera-sidespejle. Man supplerer traditionelle sidespejle med et skærmbillede, der tændes, når blinklyset aktiveres.



Og så er der selvfølgelig teknikken
Som bekendt går en brintbils basisteknologi ud på, at brint ledes gennem et batteri af brændselsceller, her blandes brinten med ilt og der skabes vand, der som vanddamp ledes ud af udstødningsrøret. Processen skaber imidlertid også elektricitet og den bruges enten direkte til at drive bilens elmotor eller lagres midlertidigt på bilens batteri, hvorfra der hentes strøm til fremdriften, når der i ny og næ er brug for det.

Elmotoren i Nexo er på 163 hestekræfter, drejningsmomentet tæt ved 400 Nm og 100 km/t kan nås på 9,2 sekunder. En optankning tager 3-5 minutter, omend det ikke altid er lige let at få tanken fyldt helt op med de 6,5 kg brint, den kan rumme. Det beror på den pågældende brint tankstations teknik. Her er vi heller ikke så langt i Dannevang.

Flot rækkevidde
Hvis tanken er helt fuld, kan man iht. WLTP køre 666 kilometer, inden der skal tankes igen. Det er så svært at opnå i praksis, og selvom bilen har et indbygget kort, der gerne viser vejen til den tank, der er nærmest, vil det i praksis kun være dem, der holder til i nærheden af tankstationerne, der kan bruge en Nexo til daglig. Og de skal også være indstillet på, at tankstationerne ikke til enhver tid er til rådighed.

Om det er meget anderledes i udlandet, er ikke vores indtryk. Derfor overskriften: Forud for sin tid. Det gælder Hyundai, det gælder Toyota og andre, der fifler med brint som energilager. Og så hjælper det aktuelt ikke meget, at en brintbil bl.a. er en konventionel elbil overlegen mht. dødvægt og ikke mindst optankningstid.

Afhængig af infrastrukturen
Det er al ære og respekt værd, at bilproducenterne gør deres del af arbejdet med henblik på at praktisere miljø-rigtige løsninger, oven i købet på så højt et niveau. Men de kan nu engang ikke gøre hele arbejdet selv, selv Tesla er afhængig af strømproduktion fra de nationale lysnet, når de etablerer deres hurtigladere. Og her kan man på ingen måde være sikker på, at strømmen er grøn.

Hvis man bruger vindmøllernes potentielle overskudsstrøm (når de i blæsevejr bliver stoppet, fordi de ikke har noget sted at levere eller lagre den strøm, de ville kunne producere, fx midt om natten) til at spalte vandmolekyler og skabe brint (og ilt - ikke dårligt faktisk), som så siden kan bruges til brintbiler, der ikke behøver slæbe rundt på kæmpebatterier, ville meget måske se anderledes og bedre ud. Men det kræver vilje fra især de folkevalgtes side.

Ingen ”brændstof”-besparelse
Sidst men ikke mindst. Hvis man skulle finde på at investere 630.000 kroner i den fine bil (uden Premium udstyr er den 30.000 kroner billigere), udover at den pris kun er mulig takket være afgiftsregler som andre elbiler, er der ingenting at hente på brændstofudgiften: Nexo bruger 1 kg brint pr. 100 km (WLTP). 1 kg brint koster 107,50 kroner, dvs. en kilometerpris på kr. 1,075. Tager man en tur i fx Hyundais egen Tucson SUV med 136 hestes dieselmotor lander kilometerprisen på under 70 øre/km.

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har prøvekørt Hyundais nye avancerede brintbil, Hyundai Nexo. Et fremragende alternativ til andre elbiler. I dagens verden er udfordringerne mange - men det er ikke bilens skyld. Fuld HD.



Model:

Hyundai Nexo Premium

Listepris:

Kr. 629.995

Motor og transmission:

El-motor, 163 hk. Brændselscelle, 1 gear (automatisk)

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,2 sek. 179 km/t. 1 kg brint/100 km/ 0 g/km

Længde/Højde:

4,67 m/1,63 m

Frihøjde:

14 cm

Bagagerum:

461-1466

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 19” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Multijusterbart læderrat m. varme. 2-zone Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme for og bag. Køl af forsæderne. El-justerbart førersæde. 12,3” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Panorama soltag. El-bagklap. 5 års garanti - ubegrænset kilometer.













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt