- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai Kona electric
64 kWh Premium
Elbil på egne præmisser
Af Søren Clauding - november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Hyundai Kona electric blev lanceret for et års tid siden, slog den benene væk under mange. Fancy design, masser af hestekræfter, lang rækkevidde. Hvad mere kunne man ønske sig... For undertegnedes vedkommende: et dybere kendskab, for det kunne måske forklare dens vejbeliggenhed.

Nu var der anledning til, at komme dybere under lakken på den fortsat ret unikke Kona electric, hvis største udfordring ikke var mangel på undertegnedes viden om bilen, men snarere mangel på den nødvendige produktionskapacitet, hvad angik de store batterier. Det er der så småt ved at komme styr på, så nu skal man ikke vente helt så lang tid på en ny bil. Med andre ord: Hyundai Kona er fortsat aktuel, eller måske især nu mere aktuel end da leveringstiden var rigtig lang (aktuelt er den 6-9 måneder).

Udfordrende kørselsforhold
Fancy design, masser af hestekræfter og lang rækkevidde er helt uangribeligt. Men første gang den skulle hurtigt rundt om et hjørne på Jyllandsringen ifm. forberedelserne til kåringen af Årets Bil i Danmark sidste år, havde man nærmest en fornemmelse af, at den var ved at vælte. Det var den naturligvis ikke, men følelsen satte tilliden til bilens forudsigelighed på prøve.

Ok, den fik en chance på nogle ujævne grusveje, hvor den konventionelle Kona klarer sig så godt som nogen anden kompakt SUV/crossover. Her var den elektriske udgave overraskende stiv i affjedringen. Vejgrebet holdt, men komfortabelt var det ikke.

Lige ud ad landevejen, og det er vel ret beset dér, en Kona Electric oftest vil være… fremragende, uproblematisk, ingen problemer, men der var det dér med de hurtige kurver...

Dækkene har betydning
Forklaring efter den mere dybdegående test: dæk med lav rullemodstand. De giver en marginal reduktion i energiforbruget, men deres vejgreb er anderledes end almindelige dæk. De er også fastere end de konventionelle dæk, forstærket yderligere af en 55 procent lavprofil på de 17" store hjul, og det kompenserer man for ved at blødgøre affjedringen. Det er formentlig forklaringen på den uventede reaktion ved hurtig kurvekørsel, og det kan også forklare den lidt kontante reaktion på det ujævne underlag.

Se, der er en forklaring på alting, og når man ved det, kan man lettere forholde sig til om det skal have indflydelse på den øvrige begejstring for en god elbil og et godt alternativ til de muligheder, der så småt er ved at flyde ind på markedet.

Avanceret undervogn
Langt henad vejen kan teknikken naturligt nok sidestilles med den, man finder hos søstermodellerne KIA Niro og KIA Soul. En avanceret baghjulsophængning med multilink sikrer stabiliteten ved hurtig kørsel på asfalt, den håndterer vægten på 1743 kg udmærket, og det er bestemt en fordel i en forholdsvis kort bil på 4,18 meters længde.

Prisen på 355.000 kroner er især fordelagtig på grund af det kolossale udstyr. Adaptiv fartpilot, ratvarme, fuld LED forlygter med kurvelys, en stor 10,25" skærm samt navigation med 10 års gratis opdatering inkluderet, dellæder indtræk, Krell audioanlæg (og i en næsten lydløs elbil kommer lydanlægget rigtigt til sin ret), vognbaneassistent, nøglefri betjening, bakkamera og en ladeboks til fx carporten er også inkluderet.


Betryggende rækkevidde
Når man læner sig tilbage og stilfærdigt cruiser derudaf, er den fleksible 204 hestes 395 Nm elmotor naturligvis et dejligt overskud at disponere over, og har man brug for det, er rækkevidden på 449 kilometer (som holder i praksis) en beroligende tryghed.

Men har man ikke brug for den, er udgaven med et 39 kWh batteri i stedet for de 62 kWh næppe et dumt alternativ (vi har dog ikke prøvet den). Man sparer 75.000 kroner, 150 kg dødvægt (som formentlig vil komme kurveegenskaberne til gode) og man sparer også temmelig meget på Jordens litium reserver.

Det sidste kommer ind under begrebet "en god gerning", for mange er af den opfattelse, at der om 10 år ikke er meget litium tilbage med det forbrug, der er i øjeblikket og forventes at komme i perioden. Så, kan man klare sig med mindre, er det en win-win situation.




Skal man have hele arsenalet med af kabler, fylder de godt i bagagerummet.

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

Hyundai Kona Electric kører anderledes end søstermodellerne fra KIA. Vi har prøvekørt den og er ret sikre på at have fundet ud af hvorfor. Fuld HD.







Model:

Hyundai Kona electric 64 kWh Premium

Listepris:

Kr. 354.995

Motor og transmission:

Permanent magnet elmotor, 204 hk. 395 Nm/0-3600 omdr./min. 356 V. 64 kWh batteri.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug (WLTP)/ Rækkevidde:

7,9 sek./ 167 km/t/ 154 Wh/km/ 449 km

Hjul, for / bag

215/55-17

Længde:

4,18 meter.

Frihøjde:

15,8 cm

Bagagerum:

361-1143 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. Alufælge. Fuld LED forlygter. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. Vognbaneassistent med -centrering. Fjernbetjent centrallås. Nøgleløs betjening. Multijusterbart læderrat med varme. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme for og bag. Regnsensor. Bakkamera. 10,25” skærm. 5 års garanti/ubegrænset km. 8 års batteri garanti. Ladeboks.



Kona electric har ingen gearstang. Ved tryk på en knap kan man køre fremad, en anden, når man skal bakke. Hvor svært kan det være...





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt