- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Volkswagen up! GTI

 


Køreglad miniracer til hverdagsbrug


Af Søren Clauding – november 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er lidt vildt at tænke på. Da den første VW Golf GTI kørte ud fra samlebåndet i 1976 var den udrustet med en 110 hestes benzinmotor og vejede cirka 400 kg mindre en Volkswagens seneste lille landevejsracer, up! GTI. Golf GTI havde fine fartpræstationer, men var, selvom den var lettere, hele 30 cm længere end en up!, som godt nok er lidt bedre motormæssigt bestykket med op til 115 hestekræfter.

 

Trods det er up! GTI hurtigere oppe på de 100 km/t. Det tager nu om dage 8,8 sekunder. Symptomatisk for udviklingen kan den 400 kg tungere up! GTI køre mere end dobbelt så langt på en liter benzin end forgængeren, der dengang grundlagde GTI begrebet.

 

Hverdagsracer

Sammenligningen kunne fortsætte i en uendelighed. Vi slutter her, men skynder os lige inden også at fastslå, at helt grundliggende er begge biler skabt med et overordnede formål: sjov bilkørsel. Og helst til hverdagsbrug.

 

Nu består hverdagen jo også andre elementer, som en investering på 175.000 kroner helst skulle kunne tilgodese. Og på det felt er up! GTI kun bedre stillet end de lavere motoriserede søstre på ét område: den kan være hurtigere fremme ved mulige parkeringspladser på steder, hvor p-pladser er en mangelvare, fx i storbyers midte. Det betyder næppe meget i praksis. Og hastighedsgrænserne reducerer mulighederne for reelt at komme hurtigere frem noget som helst sted.

 

Vinder på køreglæde

Hvad brugen i øvrigt angår, er fordelene de samme som i en almindelig up!. Men så var der det dér med sjov bilkørsel. Hvornår er hurtig acceleration sjov? Svar: i præcis de få sekunder hvor den finder sted. Ok, det er måske også sjovt at vide, at man har muligheden og at kunne fortælle andre om den. Men…

 

Når up! alligevel er en vinder, så er det fordi den desuden kører så overraskende godt. Korte biler er sjove at komme omkring snævre kurver med. De er faktisk også temmelig gode til det. Det er ikke så mærkeligt, at Volkswagen fire gange i træk kunne vinde verdensmesterskabet i rally og formentlig kunne have fortsat med at gøre det, hvis ikke der var kommet en diesel skandale i vejen. De gjorde det nemlig med en Polo, der heller ikke er ret lang, og konkurrenterne benyttede tilsvarende små biler.

 

Endnu mindre end up!

En VW up! måler 3,60 meter i længden. Tilbage i midt 1960’erne dominerede de mere end en halv meter endnu kortere Mini Cooper modeller den internationale rally scene og triumferede bl.a. i Monte Carlo rallyet. De var som sådan også det meste af en meter kortere end en moderne Polo. Det fortæller noget om, hvad korte biler er til.

 

I dag har VM-bilerne 4 hjulstræk, 400 hestekræfter og helt anderledes krav til sikkerheden - og alt det kræver plads. Derfor er netop en up! GTI en glimrende mellemting – den har trods alt ikke firehjulstræk og motoreffekten er noget lavere, men den er også over 40 cm kortere end Polo’en… og spørgsmålet om vægt forklares langt henad vejen ved en større mængde sikkerhedsudstyr. Så egentlig er en up! GTI ret optimal, hvis man vil køre sjovt.

 

Kørefærdighederne gør det hele

For oven i det er køreegenskaberne over tiden blevet revolutionerende meget bedre. Man benytter i dag en kompakt torsionsbagaksel i en up! GTI og det fungerer rigtigt godt. Nogle vil måske sammenligne kørefærdighederne med en gokart’s, den halvstive bagaksel underbygger den sammenligning, men det er alene, når motorkræfterne ikke skal bide i asfalten.

 

Og var det ikke lige det, det hele handlede om i sætningerne lige før… Motorkraft er suverænt i få sekunder ad gangen. Siden handler det om vejgreb, styrepræcision, gearskift, balance, stabilitet og andet, der, når det er gjort rigtigt og udnyttes i praksis, gør det sjovt at køre bil.

 

Sjov hver eneste dag

Fordi den har kræfterne, fordi den er hurtig på aftrækkeren, fordi den ser fræk ud og har en god lyd, er up! GTI det, vi i overskriften har kaldt en køreglad miniracer, som altså både kan bruges som hverdagsbil til hverdagens gøremål, præcis så godt som enhver anden minibil. Og som også kan være sjov at køre i - hver eneste dag.

 

Om det er 175.000 kroner værd er nok meget individuelt. Men hvorfor ikke? VW har i hvert fald bygget bilen godt. Godt, at de ikke helt har tabt sutten dernede i Wolfburg, blot fordi livet i visse dele af virksomheden blev anderledes end man havde forestillet sig.

 

Lidt teknik

Og så kommer vi ikke uden om lidt teknik. De gode fartpræstationer skyldes ikke mindst den potente turbo benzinmotor, der foruden de 115 hk leverer et flot drejningsmoment på op til 200 Nm, som nås ved 2000 motoromdrejninger i minuttet og fastholdes op til 3500 omdr./min. Fordi kræfterne er samlet i mellem omdrejningsområdet oplever man først den lidt eksplosive acceleration, når motoren er kommet lidt op i omdrejninger. Det minder lidt om en racermotor. Lyden er en del af oplevelsen og vejgrebet er forbedret ved at sænke bilen 15 mm, så man havner på 12,9 cm.



Hjulene er 17” påmonteret 195 mm brede 40 procent lavprofildæk og mellem egerne kan man se de fancy røde bremsekaliber, der underbygger det udvendige sportslige look med bl.a. forkromet afgangsrør og GTI sidestriber. Derudover er up! GTI udstyrsmæssigt velbestykket: centrallås, elruder fortil (3 dørs udgaven – en dør mere i hver side koster 10.000 kroner oveni), centrallås, el-sidespejle, tonede ruder, regnsensor og City Emergency Brake. Rattet er dog ikke multijusterbart og sædevarme er heller ikke standard.


Indretningen af cockpittet er gjort efter alle kunstens regler med fx syninger i læderrattet.

 

Andre VW prøvekørsler – find dem her >>>


Den lille bitte VW up! GTI er sjov at køre, også i det danske landskab uden stejle bjerge og snævre hårnålesving, blot vejene er smalle nok... Fuld HD.


 


Model:

Volkswagen up! GTI 3d

Listepris:

Kr. 175.600

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 115 hk. 200 Nm/2000-3500 omdr./min. 6 M/T. 15 mm sænket undervogn.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,8 sek./ 196 km/t/ 20,8 km/l / 110 g/km

Længde:

3,60 m

Bagagerum:

251-959 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” letmetal fælge. City Nødbremse. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. Automatisk aircondition. El-justerbare. Højdejusterbart læderrat. El-sideruder for. E-sideruder med varme. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


Bagsædepladsen og adgangen til bagsædet er moderat, for nu at sige det mildt. Up! GTI i den prøvekørte version, havde kun én dør i hver side.

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt