- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki Swift 1,0

Boosterjet Action


Når fart og pris skal passe sammen


Af Søren Clauding – februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man som dansker køber en ny Suzuki Swift, er der en overvejende sandsynlighed for, at det bliver en Suzuki Swift 1,0 Boosterjet Action. Den koster 160.000 kroner, dvs. 30.000 kroner mere end den allerbilligste Swift. Og ikke mindst Suzukiens fartpotentiale, gætter vi på, er en afgørende faktor, som har gjort præcis den variant den mest populære, for sådan har det nemlig været siden introduktionen sidste år.

 

For de 160.000 kroner får man nemlig en 112 hestes boosterjet turbomotor foruden en større udstyrspakke. Og især de flere hestekræfter er et stærkt købsargument. En Swift kører rigtig godt. Den sammenlignes ofte med den også meget velkørende MINI. Men prisen er langt mere attraktiv og alene på den måde får man helt åbenlyst meget bil for pengene.

 

Lægger op til de mange kræfter

Fordi køreregenskaberne er så gode, er netop effekten den største mangelvare ved de lavere versioner. Har man prøvet Swift med 90 hestes sugemotor uden turbolader, og har man blot en smule lyst til at mærke et kraft overskud, er man hurtigt solgt til 112 hestes versionen.

 

Faktisk behøver det ikke at tage mere end de 10,6 sekunder, der bruges på at nå 100 km/t, at blive overbevist. Motoren er desuden fleksibel, tilstrækkelig lyddæmpet til, at den 3-cylindrede motorgang ikke er generende, og med et maksimalt drejningsmoment på 170 Nm fra 2000 til 3500 omdr./min er trækkraften så god, at den blot 3,84 meter lange bil må trække en anhænger på 1 ton.



Den milde forskel

I forbindelse med de første internationale testkørsler af den nye Swift gik vi under huden på bilen og videoen her på siden strammer fra dengang. Videoen viser Swiften i den såkaldte mild hybrid udgave, men den eneste mærkbare forskel på de to biler er, at mild hybrid udgaven sætter i gang vha. elmotoren. Det giver en blødere igangsætning. Siden er forskellen ikke for mærkbar, før der skal tankes op.

 

Benzinøkonomien er imidlertid udmærket også for ikke mild hybrid udgaven, så det er slet ikke sikkert, man kommer til at opleve en forskel. 21,7 km/l er et pænt tal og muligt at komme i nærheden af, så længe man ikke kører Swiften, som man har lyst til. Til sammenligning kører mild hybrid udgaven 23,3 km/l.

 

Omfattende udstyr

Action udstyret er rimelig omfattende, sat i forhold til prisen. 16” alufælge hører med, det samme gør bakkamera, sædevarme og tågeforlygter. Automatisk nødbremse skal dog tilkøbes, og det er bare med, at få det skrevet på tilkøbslisten, for i samme moment får man for de sølle 5000 kroner, den koster, også adaptiv fartpilot. Begge dele er guld værd.


 


Suzuki Swift er ingen dyr bil, og inden man skriver under på slutsedlen bør man lige overveje Exclusive versionen, som blot koster 10.000 kroner mere, hvis man har indkalkuleret nødbremse og adaptiv fartpilot. De er nemlig inklusiv i merprisen. I tilgift får man mild hybrid systemet, klimaanlæg, fuld LED lys (som i sig selv er alle pengene værd), nøglefri adgang og betjening, elruder for og bag og længdejusterbart rat.

 

Dermed også sagt, at det får man ikke i Action udgaven og netop muligheden for at kunne justere rattets stilling i længderetningen, er for mange bilejere en stor fordel. Vi er nu engang ikke ens bygget.


 

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Suzuki Swift First World Test >>>


Se onboard videoen i den nye Suzuki Swift fra de snoede bjergveje nord for Monaco i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Den eneste regulære forskel på bilen fra dengang og den her prøvekørte version er Mild Hybrid systemet - og stedet. Fuld HD.


 


Model:

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet Action

Listepris:

Kr. 159.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 112 hk. 170 Nm/2000-3500 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 195 km/t/ 21,7 km/l / 104 g/km

Længde:

3,84 m

Bagagerum:

265-947 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Tågeforlygter. 16” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Højdejusterbart læderrat. El-sideruder for. Sædevarme. 2 X Isofix. Bakkamera. 7” skærm. Apple CarPlay, Mirrorlink, Android Auto.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt