- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest (teknikken):

Rolls-Royce Phantom VIII

Noget nær perfekt


Af Søren Clauding – august 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er det ikke lidt småligt, blot at kalde en 8. generations Rolls-Royce Phantom for noget nær perfekt, i stedet for blot ”perfekt”. Svaret er enkelt: Nej, for i givet fald ville der ikke være plads til yderligere udvikling og verden er altid i bevægelse. Med det in mente er Phantom perfekt, i hvert fald ud fra vores erfaringsgrundlag, for undertegnede må med skam melde, at ikke alle serieproducerede luksusbiler i 9-millioner kroners prisklassen har været sat under lup.

 

Det er næppe heller nødvendigt, for spørgsmålet om ”perfekt” er et spørgsmål om, hvad man ønsker. Og givet er det, at en Rolls-Royce med sine 5,76 meters længde ikke er det ideelle køretøj til bykørsel. Den skal tages for, hvad den er, og det har vi så gjort.

 

Verdens mest komfortable

Vi prøvekørte Rolls-Royce Phantom ved op til 250 km/t på sydtyske autobahns og også på snoede sydtyske og østrigske bjergveje. Køreegenskaberne er skabt med vægten lagt på det komfortable og i det lys er den formentlig verdens bedste. Hurtige sportsvogne vil i sagens natur kunne komme hurtigt omkring hjørnerne, så det hele er ret opgave-orienteret.

 

Den seneste generation af den legendariske Phantom er den anden i BMW-regi, og man har naturligvis haft hele BMW’s erfaringsgrundlag at trække på. Det har man parret med Phantom-arven og resultatet er sublimt, det er det bedste nogensinde.

 

Komfort-optimerede kørefærdigheder

I bilmæssig forstand er der tale om en ikke bare en lang bil men også en forholdsvis tung bil, der vejer lidt over 2,6 tons. Klogt nok har man som standard udrustet den med 21” hjul, som i den prøvekørte version var erstattet med 22” hjul med 285/40 dæk bagpå og 255/45 fortil, specialudviklet af Continental med bl.a. et lydisolerende skumindlæg, der er med til at nedbringe det for en Rolls-Royce så vigtige støjniveau. De smallere forhjul gør manøvrering lettere og er mere end tilstrækkelige til at styre de dobbelte wishbone-ophængte forhjul. Baghjulene er hængt op på en avanceret 5-led multilink konstruktion.

 

Phantom har justerbar luftaffjedring, hvis dæmpning til dels justeres som svar på sensorers oplevelse af det aktuelle behov på det aktuelle underlag. Luftfjedrende er selv-nivellerende og de assisteres af aktive krængningsstabilisatorer og op til 100 km/t også fra input fra front stereo-kameraer, der analyserer kørebanen foran bilen. Det drejser sig om millioner af kalkulationer, som systemet foretager for hvert sekund.

 

ZF 8-trins automatgearkassen fodres også med disse informationer og reagerer naturligvis tilsvarende på speederbevægelser for at skifte optimalt. Men oven i det indsamles også præcise signaler om vejforløbet via GPS systemet, så gearskiftene kan ske på det rette tidspunkt i kurveforløbene.

 

Luksus-arkitekturen

Basis for Rolls-Royce Phantom er en helt ny platform, som fabrikken kalder ”Architechture of luxury”. Den skal også benyttes i andre fremtidige Rolls-Royce modeller og udmærker sig ikke mindst ved, at være baseret på en yderst vridningsstabil aluminiums-spaceframe. Dermed er monocoque-konstruktionen afskaffet, også på fremtidige Rolls-Royces. I den prøvekørte Rolls-Royce Phantom er akselafstanden 3,55 meter – egentlig imponerende kort, sat i forhold til bilens længde.

 

Med til at sikre balancen og stabiliteten er implementeringen af et firehjulsstyresystem, det første i en Rolls-Royce nogensinde. Op til 60 km/t styrer baghjulene mod forhjulene med op til 3 procent. Mellem 60 og 80 km/t løber hjulene parallelt, og over 80 km/t styrer baghjulene med – dog kun op til 1 procent. Hvilken betydning, især det sidste har for stabiliteten, er vanskeligt at vurdere, for vi har af gode grunde ikke kørt bilen uden systemet. Men vi kan konstatere, at ved 250 km/t er det næsten som om bilen kun kører 150 km/t – selvom træerne godt nok passerer lidt hurtigere…

 

Unikt kraftværk

I gamle dage ville Rolls-Royce fabrikken ikke svare på spørgsmålet om motoreffekt. ”Den har nok”, sagde man. Den attitude har ændret sig en del: Maskineriet er en 6,75 liter V12 benzinmotor med dobbelt turbolader, udviklet ud fra BMW N74 maskineriet, der findes i BMW 7-serie. Men motoren er tilpasset Rolls-Royce og er yderst vibrationssvag og lydløs (se videoerne her på siden – og husk at sætte lyd på). Den yder 571 hestekræfter, men især det kolossale drejningsmoment på 900 Nm er overbevisende, fordi det leveres allerede ved 1700 motoromdrejninger/minut.


V12 motoren er placeret på langs i motorrummet, så der er den logiske forbindelse til gearkasse, kardanaksel og baghjulstrækket.


Ved hjælp af den fine computerstyrede drivline får man fuld udnyttelse af motorens kræfter og de leveres perfekt til underlaget gennem de trækkende baghjul. 100 km/t nås på blot 5,3 sekunder, hvis man vil. Det officielle forbrugstal er 14,8 l/100 km (6,8 km/l), men selv med perioder ved høj fart, opnåede vi over de første par hundrede testkilometer et tal på 12,8 l/100 km (iflg. onboard computeren) svarende til 7,8 km/l. Det er måske ikke det mest miljø-legitime forbrugstal, men tilsvarende er hurtige sportsvogne mindst ligeså brændstofforbrugende – og sat i forhold til vægt og kraftpotentiale er tallet egentlig ret pænt.

 

Sublim indretning og ekstravagant udstyr

Pladsforholdene i en Phanton er i sagens natur sublime, men overraskende nok er pladsen fortrinsvis dedikeret passagererne, for bagagerummet tilbyder alene 548 bagagerumsliter, naturligvis indpakket i plystæpper. Kabinen er en regulær læderkabine i ordets egentlige forstand, med masser af ædeltræ og kun de ypperste materialer er blevet benyttet. Men man kan undre sig over, at afkøling af sæderne ikke er standard. Om det overhovedet kan leveres, ved vi faktisk ikke.

 

Kørehjælpemidlerne er især omfattende, når det gælder styring af undervognen, men der var ikke aktiv vejbaneassistent på den prøvekørte bil, som i øvrigt var forsynet med ekstraudstyr for 55.000 Euro (ekskl. afgifter). Det omfatter bl.a. 22” fælge i stedet for 21”, avanceret og effektivt massage-system med mange valgmuligheder, kølerum i midten, TV-tuner og Comfort Entry System, som inkluderer sidedøre, der kan lukkes elektrisk.


En af de få anmærkninger er de voldsomme reflekser i fx de forkromede vindueskanter, der regulært blænder ind fra siden.

 

Læs også:

Rolls-Royce Phantom test - følelsen >>>

 

Rolls-Royce Phantom test - baggrunden >>>


Rolls-Royce Phantom test, del 1, bl.a. i aktion på tyske motorveje. Oplev bilens stabilitet og støjniveau med tæt ved 250 km/t.

 

Rolls-Royce Phantom test, del 2, bl.a. i aktion på snoede østrigske bjergveje. Oplev bilens vejbeliggenhed gennem kurverne.



Model:

Rolls-Royce Phantom VIII

Listepris:

Anslået kr. 7.900.000 inkl. danske afgifter. Med ekstraudstyr ca. 9 mio kroner,

Motor og transmission:

12 cyl. 6,75 ltr. TwinPower turbobenzin. 571 hk/5000 omdr./min. 900 Nm/ 1700 omdr./min. 8 trins automatgear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,3 sek./ 250 km/t/ 6,8 km/l / 347 g/km

Længde:

5,76 m

Bagagerum:

548 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 21” alufælge (testbilen: 22”). Adaptiv luft affjedring. Aktivt nødbremsesystem. Vognbanealarm. Fuld LED forlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. 4-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Adaptiv fartpilot. P-sensorer for og bag. 360 grader kamera. Regn- og lyssensor. Isofix. Navigationssystem Professional. Bluetooth og trådløs opladning af mobil. Soft Close af dørene. Automatisk bagklap.


Tæppebeklædt bagagerum skåner ømtålig bagage.

De store bagageknusende bøjler, som bagklappen er fastgjort med, er gemt godt væk i panelerne, hvor de ikke gør nogen skade. Til gengæld hjælper de med til at afstive bagenden af bilen.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt