KIA er ikke Danmarks
mest købte bilmærke, om end de hænger meget godt på.
Men når det kommer til de såkaldte plug-in hybrider,
også kaldet opladningshybrider, er KIA førende på
markedet – foran eksempelvis de også populære VW
Golf GTE. Det skyldes måske viften af
opladningsalternativer, men én model står for
størstedelen af succesen: Niro PHEV.
PHEV betyder i al
sin enkelhed Plug-in Hybrid Electrical Vehicle. Det
sidste er værd at understrege, for KIA gør dermed en
opladningshybrid til en elbil. Det er den jo i
princippet også: Man kan lade den fra en
stikkontakt, en ladeboks eller en ladestander som
alle andre elbiler, men man er ikke prisgivet, hvis
man løber tør for strøm, for bilen er foruden den
kraftfulde 60 hestes 170 Nm elmotor også udrustet
med en 105 hestes benzinmotor uden turbolader.
Langt på strømmen
Det betyder i
praksis, at man kan køre over 50 kilometer på en
opladning, hvis man vælger at køre på strøm alene.
Vælger man hybridindstillingen er det
motorstyringssystemet, der afgør, hvilke kræfter der
aktuelt benyttes. Den bibeholder i det store hele
den medbragte strøm, og er som en konventionel
hybridbil som fx KIAs egen Niro HEV (læs
vores prøvekørsel af Niro HEV hér >>>) i stand
til at regenerere energi ved deceleration.
I direkte
sammenligning med HEV versionen har vi i Danmark den
besynderlige situation, at de to modeller er prissat
ens – selvom HEV er en enklere og billigere
konstruktion med et væsentlig mindre batteri. Den ER
også billigere fra fabrikken, men de usædvanlige
danske afgiftsregler giver PHEV så megen
afgiftsrabat, fordi den i øvrigt fornuftigt nok
behandles som en elbil, at listeprisen bliver den
samme. Hos KIA i Danmark arbejder man på, at opnå
lavere købspris fra fabrikken, men dertil er man
ikke nået endnu.
Er PHEV det
oplagte valg?
Skal man så ikke
blot anskaffe en PHEV, fordi det alt andet lige gør
det muligt at køre på elektricitet alene og dermed
have fordel af den lavere kilometerpris, når man
kører elektrisk (og også have mulighed for at skåne
miljøet, ikke at forglemme)? Svaret er ikke
entydigt, for man skal have let tilgang til billig
opladning, hvis det skal fungere i praksis.
Men man giver også
afkald på 103 liter bagageplads plus den plads,
ladekablerne optager, hvis man kører PHEV, og man
har et 84 kg tungere batteri, som naturligt giver en
lidt tung følelse, når man kører. På den anden side
skyder den lave placering bagtil i bilen
tyngdepunktet nedad og bagud og det giver PHEV en
marginalt mere dynamisk vejbeliggenhed.
Køredynamikken understøttes af accelerationstallet,
som, når elmotoren hjælper til, i PHEV er 0,7 sekund
bedre og topfarten 10 km/t højere.
Frem med
kuglerammen
Det officielle
forbrugstal for plug-in hybriden er 76,9 km/l. Men
glem det tal, for det er i højere grad end
forbrugstallet i en bil med konventionel
forbrændingsmotor afhængig af kørselsmønster, så dér
skal man selv i gang med kuglerammen. Man kan også
se vores overslagsberegning i fakta-boksen her på
siden.
Prisen for Advance
udgaven af Niro PHEV er 309.000 kroner og alt andet
lige er de penge givet godt ud. Der følger oceaner
af både luksuøst og anvendeligt udstyr med i prisen
samt KIAs unikke 7 års garanti, og det gør en KIA
Niro til et godt bilkøb, uanset drivline.
Udstyrslisten
Udstyrslisten
inkluderer bl.a. 7” touchscreen med bakkamera,
navigation og TomTom live update, 2-zone klimaanlæg,
Fuld LED forlygter (som forvandler nat til dag),
elvarme på både for- og bagsæde, læderrat med varme,
el-ruder for og bag, vognbaneassistent, adaptiv
cruisecontrol og herunder også automatisk nødbremse.
Der er masser af
kabineplads både for og bag – og egentlig er 325
liter bagageplads i PHEV også udmærket i en bil, der
trods alt kun er 4,35 meter lang.
Kører godt
Sidst, men ikke
mindst, skal det fastslås, at Niro en spændende bil
at køre med gode stabile egenskaber i enhver
forstand. Den har multilink baghjulsophæng,
og det har stor indflydelse på styringen. Dertil
kommer den komfort, der er forbundet med meget
lydløs kørsel, især når det alene er elmotoren, der
står for fremdriften, den blide igangsætning og det overbevisende drejningsmoment, som fører tankerne
over på en konventionel turbomotor.
Automatgear er en
del af drivlinen og det har sin egen andel i den
gode komfortoplevelse. Desuden må KIA Niro PHEV
trække en anhænger på 1300 kg.
|