- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Fiesta ST2 1,5 EcoBoost

Rigtig Road Racer


Af Søren Clauding – december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis hurtig kørsel på almindelige veje står øverst på ønskesedlen, så er Ford Fiesta ST det ideelle valg. Men man skal virkelig ønske sig den, for selvom Ford har løsnet lidt på spændstigheden i forhold til den tidligere model, er den stadig meget stram i betrækket. Så stram, at det for mange vil være lidt for meget. Men den kører knald godt og er herlig gennem kurverne.

 

Accelerationen fejler heller ingenting. 0-100 km/t på 6,5 sekunder sætter de fleste på plads, når startlyset i lyskurven bliver grønt. Men det er ikke i accelerationstesten fra det ene lyskryds til det andet, at Fiesta ST efter vores mening er interessant. Faktisk bruger det unødig meget benzin og den kan man meget bedre bruge ude på landevejen, hvis man finder vejforløb med snævre udfordrende kurver.

 

Dér er Fiesta ST i sit es.

 

Den styrer bare så præcist

Den styrer nemlig ultra præcist. I den prøvekørte udgave da også ekstra hjulpet af 18” fælge med 205 mm brede 40 procent lavprofildæk. De gør naturligvis affjedringen endnu strammere end de 17” hjul, som er standard, men da bilen var udrustet med vinterdæk og temperaturene omkring 7 grader Celcius lå lige på kanten til, at vinterdæk ville være en fordel, udlignede det formentlig hinanden: Lidt blødere gummi blanding, lidt blødere affjedring – men lidt mindre affjedring i dæksiderne. Nørdet? Måske, men en Fiesta ST er vel en bil for nørder…

 

Den kan naturligvis også bruges i dagligdagen. Funktionelt byder den på samme egenskaber som en almindelig Fiesta, pladsen er den samme. Men sæderne er anderledes. Den prøvekørte ST2 version (ST2 er lidt bedre udstyret end ST1, men egentlig er det småting, det handler om – merprisen er også beskeden) havde Recaro sportssæder, der udfordrer enhver lidt for bred bagdel. Undertegnede havde et foldet tæppe under sig, for ikke at blive klemt ubehageligt fast mellem sædernes sider. Måske burde man gøre noget ved bredden dernede.

 

For bredskuldret

Imidlertid var problemet det samme over skuldrene, så en vis kompensation får man ud af udfordringen: Nu kan man kalde sig bredskuldret…



Men udover de personlige ikke alt for seriøse betragtninger, skal man seriøst forholde sig til sæderne. Sidder man rigtigt, er de helt rigtige, for skal man køre friskt, skal man også sidde fast.

 

3-cylindre – nu står verden ikke længere

Motoren i den nye ST er en, og hold nu fast selv: en 3-cylindret maskine. Nu står verden ikke længere. Men når man først har kørt et par kilometer, tænker man ikke over det. Men man er også godt hjulpet af en lidt kunstig lyd fra udstødningen, som reducerer den pludrende 3-cylindrede lyd og gør den til en ægte racermaskine.


 


Maskineriets præstation kan der ikke peges fingre af. En ting er accelerationstallet, som kræver, at man er hurtig på gearskiftet, hvilket så heller ikke et problem, for gearkassen er simpelthen freeeeemragende. Noget andet er kurveegenskaberne. Selvom basiskonstruktionen, som i alle andre biler i samme størrelse, inkluderer en torsionsbagaksel, kører Fiesta ST usædvanlig godt.

 

Patenteret baghjulsophæng

Ford har altid mestret den egentlig ret simple men pladsbesparende bagaksel konstruktion, og fået mest muligt ud af den, men i den nye Fiesta ST, udover at den er forstærket, har man også sat fjedrene lidt på skrå og de har nærmest en slags bananform, hvilket giver et suverænt godt greb i underlaget. Systemet er helt nyt og patenteret, så indtil videre er Ford de eneste, der tilbyder de køreegenskaber, det fører med sig.

 

I praksis indebærer det, sådan som vi oplever det, at bilens balance, især ved kraftig nedbremsning, ganske enkelt er bedre. Man er desuden – og det skal altså ikke praktiseres på de offentlige veje, hvortil bilen jo trods alt er skabt – i stand til at læge bagenden ud i en lidt blødere og derved bedre kontrollerbar bevægelse. Det er også med til at gøre Fiesta ST til en meget sikker bil at køre, især i en kritisk situation, og den er måske den mest sikre i sin klasse.

 

Ekstreme muligheder

Man kan køremæssigt vælge mellem tre forskellige køreindstillinger. Bliv i ”Sport” på offentlig vej. Det genererer både hjulspind og presser motoromdrejningerne derop, hvor omdrejnings-begrænseren blander sig. Se videoen her på siden og husk, at have lyden koblet til.



Prisen på 272.600 kroner (kun 1260 kroner billigere for ST1) er naturligvis givet af de afgiftsændringer, der er indført siden sidste generation så dagens lys første gang. Udstyret er glimrende, men man skal nok regne med lidt oveni, hvis man gerne vil have sin Fiesta til at være rigtig fancy.

 

Ekstraudstyrslisten inkluderer klimaanlæg, Fuld LED, B&O Play, nøglefri betjening, røde bremsekalibre og meget, meget mere.


 

 

 

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>


Den lynhurtige 200-hestes udgave af Ford Fiesta er som skabt til hurtig landevejskørsel. Stram, kontant og direkte. Tag med ud at køre i den ikoniske Sport Technologies special-udgave med 1,5 liters 3-cylindret turbo-benzinmotor på snoede danske landeveje. Fuld HD.


 


Model:

Ford Fiesta ST2 1,5 EcoBoost

Listepris:

Kr. 272.600

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 ltr. Turbo benzinmotor. 200 hk. 290 Nm/1750 omdr./min. 20 Nm Overboost. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,5 sek./ 232 km/t/ 16,7 km/l / 136 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

292-1095 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge (standard. Sportsundervogn. Tågeforlygter med kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Recaro Performance sæder med blå syninger. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart D-formet sportslæderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 8” berørings-skærm. SYNC 2.5. Mørktonede ruder.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt