- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Dacia Duster

1,5 dCi 110 4X4 Prestige


Vellykket løft til Renaults ærlige billigbil


Af Søren Clauding – maj 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacias mest populære model, Dacia Duster, er blevet opdateret. Visuelt har den fået et væsentligt løft og funktionelt ligeså. Den er blevet langt skarpere, mere attraktiv og tiltrækker sig opmærksomhed i en grad, som forgængeren ikke kom i nærheden af. Og den store opmærksomhed er fuldt berettiget, ikke mindst fordi det er lykkedes Dacia i Danmark at slå mærkets position som Renaults billigbiler fast med 7-tommer søm.

 

Vi har prøvekørt den ypperste af versionerne med tilnavnet Prestige. Men lige præcis den udgave er ikke prismæssigt den mest attraktive. Den lider under afgiftsændringerne for et halvt år siden, men er på den anden side udtryk for, hvad man kan få i en Duster – og så behøver man ikke betale de 247.470 kroner for den, som den er prissat til. Man kan nøjes med 143.970 kroner, som er listeprisen for den allerbilligste udgave. Den pris er fortsat meget attraktiv.

 

Muligheder man kan bruge til noget

Man får nemlig meget ærlig bil for pengene og også en bil med mange muligheder. Mon ikke de allerfleste har haft den oplevelse, at fx deres nye smarttelefon eller pc kan meget mere end man har brug for? Er virkeligheden ikke den, at de allerfleste af os kun benytter måske 10 procent af det, den nye elektroniske dims tilbyder? Det er penge ud af vinduet for noget, man ikke benytter.

 

Sådan opleves en Duster ikke. Den kan det, gætter vi på, som rigtig mange bilister har brug for, den virker robust og solid og den gør sig ikke ud for at være noget, den ikke er.

 

Regulær og stilfærdig brugsbil

Dacia Duster er ikke for ingenting blevet den mest populære af mærkets modeller. Den er som en mellemstor SUV en regulær brugsbil, som i den prøvekørte version oven i købet har firehjulstræk. Opdateringerne omfatter ikke bare et nyt design indvendigt som udvendigt, men også funktionelle forbedringer som eksempelvis større rummelighed i kabinen, bl.a. givet af, at forruden er rykket 10 cm længere frem.

 

Sideruderne er gjort 0,35 mm tykkere, der er mere isoleringsmateriale de steder, hvor der er brug for det, og derved er støjniveauet reduceret (se onboard videoen – med lyd på…). Bagagerummet byder på 411 liter (hvor de 34 liter i den firehjulstrukne version dog går til bageste differentiale), som kan øges til 1476 VDA-liter. Det er OK i en 4,34 meter lang bil.



God i terrænet

Frihøjden er på 21 cm, som gør den i stand til at forcere større ujævnheder – også større end dem, man kan se i onboard videoen her på siden – og det sikrer tilpas stor hjulvandring til, at de 109 hestekræfter, suppleret af 260 Nm ved 1750 omdr./min. overføres præcist til underlaget.

 

På plan asfalt krænger en Duster som enhver højbenet bil vil gøre det, hvis ikke den skal være ukomfortabelt fast affjedret. Den er jo heller ikke præcis skabt som en racerbil, så i praksis opleves affjedringen mere som en komfort-fordel, og en forbedret elektrisk servostyring gør styrepræcisionen udmærket. Det underbygges naturligvis af de forholdsvis store 215 mm brede 60 procent lavprofildæk på 17” alufælge, som Prestige udgaven var udstyret med.



Renault diesel

Motoren er den seneste udgave til Duster af den kendte 4-cylindrede Renault 1,5 liters dieselmotor og den fungerer fint sammen med det manuelle 6-trins gearskifte. Dog bemærkede vi en forholdsvis højfrekvent men ikke særlig forstyrrende hyletone, som var hastighedsafhængig og svær at identificere årsagen til. Måske er det blot et justeringsspørgsmål. Brændstoføkonomien på 21,3 km/l er bestemt godkendt.



Foruden den kraftigere motor og firehjulstrækket er Prestige udstyret også med i prisen på den prøvekørte bil. Det inkluderer desuden tonede ruder bagtil, en 7” berøringsskærm, som dog er handikappet lidt af reflekser, når det er meget lyst udenfor. Bluetooth, USB, AUX osv. er standard ligesom navigationen er det. El-sidespejle med varme, tågeforlygter, p-sensorer samt bakkamera er også ganske brugbart, og i dette varme forår er man ekstra glad for aircondition. Og når det er koldt, er sædevarme heller ikke af vejen.



Spørgsmålet om nødbremse

Sidst og i undertegnedes optik heller ikke særlig vigtigt: Dacia Duster er fra nogle sider blevet kritiseret for ikke at kunne tilbydes med automatisk nødbremse (AEB). Værdien af AEB skal ikke underkendes, men virkeligheden er, at systemet mange steder oversælges. Det sikreste er at være opmærksom i trafikken. Indrømmet, en automatisk nødbremse reagerer hurtigere, men dens reaktion er ikke altid forudsigelig som vi for nylig oplevede det i en VW Polo på en vej, hvor der var opført et antal chikaner:

 

Pludselig og helt uventet bremsede bilen ned, hvilket var lige ved at resultere i påkørsel bagfra. Nedbremsningen var forårsaget af beplantningen i chikanen, som systemet reagerede på, inden man skulle påbegynde indstyringen i det unaturlige S-kurveforløb. Intet er perfekt, og i en Duster ved man i hvert fald, at noget sådan ikke kommer til at ske…


Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>


Dacia har opdateret deres mest populære model, den kompakte SUV, Dacia Duster. Vi har prøvet den dér i det danske landskab, hvor den nok vil tilbringe mest tid. Fuld HD.

Rundtur om bilen - uden lyd. Fuld HD.


 


Model:

Dacia Duster 1,5 dCi 110 4X4 Prestige

Listepris:

Kr. 247.470

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbodiesel. 109 hk. 260 Nm/ 1750 omdr./min. 6 M/T. Firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,4 sek./ 169 km/t/ 21,3 km/l / 123 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

411-1476 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. Hillholder. 17” alufælge. Tågeforlygter. 4 airbags. El-sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. Aircondition. Sædevarme. Kørecomputer. Fartpilot. Isofix. 7” touch screen. Bakkamera. P-sensorer bag.


Link til importøren


Man kan vælge mellem forhjulstræk, firehjulstræk og låst firehjulstræk på drejeknappen i midterkonsollen bag gearstangen.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt