Allerede da Renault Zoe i 2013 indtog bilmarkedet
var der dømt succes. Nu er den blevet endnu bedre,
med langt større kapacitet. Kun i Danmark er den
fine kompakte Zoe ingen reel option, uanset hvor
meget Renault og el-leverandørerne anstrenger sig.
Det er ikke deres skyld – årsagen er de danske
politikere, der øjensynlig ikke har set lyset, i
hvert fald ikke det elektriske.
Det står i skærende kontrast til alle de fine ord,
man dengang i 2009, da Danmark var værtsnation for
den internationale klimakonference, COP15, strøede
om sig. Og det står helt og aldeles i kontrast til
de behov, menneskene her på jordkloden har for
bestandigt mere vidtrækkende klimatiltag.
Hvad gik der lige galt, Danmark?
Det står også i kontrast til det omdømme, Danmark
har – eller havde, for det er godt nok anderledes,
når man fornemmer stemningen rundt om i de kredse,
hvor i hvert fald bilfolket færdes. For få år siden
blev Danmark anset for at være helt på forkant hvad
angik miljørigtig tankegang, bæredygtige
initiativer, satsning på vedvarende energi osv. I
dag klør man sig i nakken og spørger: Hvad gik der
lige galt???
Det er egentlig meget enkelt at svare på. Danske
politikere har aldrig været de bedste økonomer,
derfor er beskatning den enkleste løsning, hvis man
vil ændre på forholdene i Kongeriget. Pengepungen er
en herlig ting at trykke på, hvis man vil have
effekt (så længe befolkningen finder sig i det), men
har VERDENS befolkning så glæde af det? Hmm, det kan
jo egentlig være lige meget, for Danmark er så lille
og det vi gør, ændrer ikke stort på noget som helst.
Men vi ville da gerne vise flaget, ville vi ikke,
vise vejen???
El-bil salget er gået helt i stå
Udover denne lille politiske indledning og de
pudsige oplevelser, vi havde i forbindelse med
prøvekørslen af den seneste Renault Zoe og de
tanker, som da blev sat i sving (se videoen her på
siden), så er det et faktum, at salget af elbiler
til private kunder er gået helt i stå.
Det er ikke mærkeligt. Den billigste Renault Clio
(med konventionel teknologi baseret på afbrænding af
fossile brændstoffer), som størrelsesmæssigt ikke er
meget forskellig fra Zoe, koster 120.000 kroner. Den
billigste Zoe koster 300.000 kroner, og den
prøvekørte version med Intense udstyr koster 325.000
kroner. Zoe-prisen inkluderer så også som i alle
elbiler automatgear – dvs. den har sådan set kun et
fremadgående gear.
Ladeboks inkluderet og fast pris på el
Prisen inkluderer også opsætningen af eget
”tankanlæg” på ejerens adresse (man kan vælge at
opsætte opladningsboksen, som det naturligvis
handler om, på f.eks. sommerhusets adresse –
praktisk, for der står godt nok ikke mange
offentlige ladestandere ude i ferielandet). Og alle
de, der hverken har villa eller sommerhus, de kan så
købe en Clio i stedet, for de har reelt ikke meget
at bruge en Zoe til.
Prisen inkluderer også bilens batteri (tidligere
skulle det lejes) og så har Renault indgået aftale
med el-firmaet Clever om, at man kan købe
elektricitet fra Clevers ladestandere landet over
til en fast pris på 600 kroner om måneden. Det er en
acceptabel pris, hvis man har et stort kørselsbehov,
og det betyder, at så længe der altid er ledige
ladestandere i nærheden, er elbiler også en option
for mennesker, der bor i etageejendomme.
Opladningen foregår let og ubesværet via stikket
under Renault logoet på fronten.
Langture med måde
Ledige ladestandere er der nok et stykke tid endnu,
for salget er som nævnt gået helt i stå, men så skal
man huske at lade op i byerne og ikke køre
svinkeærinder undervejs på langturen, for ude i
landskabet er der ikke mange muligheder for at få
tanket op (og genopladningen tager fortsat temmelig
lang tid).
Det er dog blevet meget lettere, at køre længere
ture uden konstant uro over, om man kan nå at komme
hjem. For rækkevidden er blevet væsentligt forøget
med den nye Zoes fremkomst. Den hidtidige version
med 22 kWh batteri eksisterer fortsat, men den hér
prøvekørte og den til de 300.000 kroner har 41 kWh
batterikapacitet og dermed kan man iht. normerne
køre 403 kilometer på en opladning. Om sommeren kan
man i praksis køre 300 kilometer og ved vintertide
og temperaturer omkring nul grader er rækkevidden
200 kilometer.
Da vi havde kørt 122 kilometer var der strøm nok til
yderligere 82 kilometer - ved temperaturer omkring
nul grader.
Kold men dejlig
Det var også vores erfaring på en længere tur gennem
det danske vinterlandskab, på vinterdæk, med
moderate hastigheder på ikke over 90 km/t på
motorvej, meget blid speederfod, ingen nævneværdig
opvarmning af kabinen (kun når ruderne iblandt var
ved at dugge til). En blid, lydsvag og behagelig
oplevelse, for bilen er helt igennem meget rolig,
bl.a. fordi den vejer 1,5 tons. Men nogen racer er
den altså ikke. Og så skal man som sagt være varmt
klædt på (se videoen her på siden).
Det meste af det, vi skrev om selve bilen, Renault
Zoe, tilbage i 2013 gælder stadig (læs
prøvekørslen af Renault Zoe fra dengang hér >>>).
Naturligvis er tallene nogle andre.
Mere motorkraft
I forhold til dengang er motorkonfigurationen
optimeret, så den nu yder 92 hestekræfter. Bilen kan
nu nå de magiske 100 km/t et par brøkdele af et
sekund hurtigere og motoren virker mere kvik og
dynamisk – hvis man holder sig fra den særlige
ECO-indstilling, men så falder rækkevidden.
Det nye batteri vejer blot 15 kg mere end det
hidtidige (305 kg i alt), men dimensionerne er de
samme. Bilen byder på mange gode elektriske
løsninger, alufælge, klimaanlæg, navigation med
mere. Men den må fortsat ikke trække en anhænger.
65 procent i afgift på succes bil
Internationalt er Renault Zoe en kæmpe succes. Der
er solgt over 100.000 af slagsen i Europa siden
introduktionen i 2013. Det forstår vi godt, for den
er en fin bil. Men med 40 procent afgift samt moms –
altså 65 procent i alt oven i prisen samt løbende
ejerafgift, som for nærværende udgør 620 kroner/år,
ubehaget ved indirekte at være tvunget til at køre
uden varme om vinteren og uden aircondition om
sommeren bl.a. pga. manglen på ladestandere udenfor
storbyerne og også, at man siden skal vente
forholdsvis lang tid på selv en sjat-opladning (vi
brugte 70 minutter på at få tilført 30 procent mere
energi) så er budskabet klart:
Tak, Renault og alle I andre for jeres bidrag til
at forbedre miljøet, at reducere forbruget af
fossile brændstoffer og til at understøtte den
industrielle verdens muligheder for at investere i
bæredygtig energiforvandling, så verden kan bestå.
Tak fordi I tager det tunge slæb. Så kan det være,
at Danmark også en dag vil være med igen – men regn
ikke med det, i hvert fald ikke som det ser ud lige
nu… |