- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan Qashqai

1,2 DIG-T X-Tronic Tekna


Derfor fortsætter succesen


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den seneste generation af Nissans banebrydende Qashqai så dagens lys for første gang i 2014. I sommer fik den så en kraftig overhaling. Det skete endda efter fremragende salgstal foråret igennem, og i efteråret gik det så endnu bedre. I november måned 2017 var den mere mere populær end nogen anden bilmodel i Danmark. Vi forklarer hvorfor…

 

Eller forsøger i hvert fald på det. I vores optik er der imidlertid nogle helt grundliggende årsager til den kolossale succes: For det første var Nissan først på markedet med en moderne semikompakt SUV/crossover. Faktisk var den på markedet endnu inden nogen for alvor havde fundet på betegnelsen ”crossover”, endsige by-crossover. Dengang blev der ikke solgt så mange af slagsen – det gør der nu og den type biler er stadig mere populære, i Danmark såvel som i Europa.

 

Bedst i Danmark

For det andet droppede man dengang de konventionelle billøsninger: Slut med sedan-lignende biler. Derved havde man ikke sig selv, at konkurrere med og så kunne man gøre tingene uden at skele til, hvordan salget af andre modeller ville blive påvirket. Siden har man dog bragt andre bilmodeller på markedet, men det er stadig Qashqai, der fører an, og det gør den ikke bare til den mest populære af slagsen, men i november altså også til den mest købte bilmodel i Danmark. Og den blev købt, vel at mærke, ikke leaset, lejet eller anskaffet på andre alternative måder.

 

Over årene har Nissan opnået en kolossal tillid hos bilkøberne. Simpelthen fordi de har bygget bilen godt. Et godt eksempel er netop sommerens opdateringer, som bredte sig over langt flere elementer end man normalt vil finde i et facelift tre år efter introduktionen. Man kom meget længere ud i detaljerne og justerede ved samme lejlighed også på især frontdesignet, som blev endnu skarpere og endnu mere selvbevidst.

 

Intelligent nødbremse

Detaljerne gennemgik vi i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, så dem springer vi henover hér (men glem ikke at læse om bilen dengang – indholdet gælder stadig). I stedet vil vi lige bruge et par ord på en måske af mange overset detalje, som af nogle omvendt fremhæves: Nissan Qashqai har ikke automatisk nødbremse, der virker over hele hastighedsområdet. Men hjælp får man endda fra bremsesystemet. Nissan kalder systemet ”intelligent nødbremse”.

 

I modsætning til automatisk nødbremse, der simpelthen og uden forvarsel blot bremser, sender systemet først et signal til føreren, hvis det observerer, at det er ved at gå galt. Hvis der ikke reageres fra førerens side, så bremses der automatisk ned.


Nissan emblemet på fronten skjuler det avancerede radarsystem.


Køreegenskaberne er vigtige

Da mange ulykker også undgås ved, at man styrer sig ud af de kritiske situationer, er bilens vejbeliggenhed, styreegenskaber og balance mindst ligeså værdifulde egenskaber, hvis man ikke skal komme galt af sted. Vi har oven i købet oplevet, at andre biler med automatisk nødbremse pludselig og uden varsel bremser, fordi ”de mener” at have registreret noget, der skal bremses ned for. Det er hverken særlig heldigt eller særlig behageligt.

 

Og så er der prissætningen. Nissan tager 235.000 kroner for den billigste udgave. For små 100.000 kroner oveni, får man den her prøvekørte version, med 115 benzinheste, det udmærkede X-tronic CVT-gear med trininddeling (fungerer flot) og Tekna udstyret.

 

Masser af udstyr

Tekna udstyret inkluderer bl.a. Bi-LED forlygter med kurvelys, varme i forruden, fjernlyset er automatisk, betjeningen er nøglefri og around-view-monitor (så man kan se omgivelser tæt på bilen i fugleperspektiv) skaber hurtigt afhængighed. Oven i det kommer elektrisk indstillelige forsæder i virkelig god læderkvalitet, 2-zone klimaanlæg, skiltegenkendelse og 19” alufælge med 225 mm brede 45 procent lavprofildæk.



Det sidstnævnte lyder skræmmende mht. kørselskomfort, men også det har Nissan fået ret godt styr på, hvad on-board videoen her på siden giver en indikation af. Den er optaget uden afbrydelse på tre forskellige underlag og illustrerer den måske allervigtigste faktor bag Qashqai succesen: Nissan Qashqai er nu en by-cross over/SUV.

 

By-crossover i praksis

Det har den for så vidt hele tiden været, men signalet, som understreges af det skarpe design, den udmærkede, men ikke ødelæggende frihøjde på 18 cm, og de glimrende pladsforhold gør den velegnet til meget varierede kørselsforhold. De allernyeste dobbeltstemplede støddæmpere med flere ventiler absorberer ujævnhederne indenfor et udvidet frekvensområde og det giver bilen fine komfortable køreegenskaber, simpelthen fordi man har kunnet tillade sig en kraftigere krængningsstabilisering, uden at sætte affjedringskomforten overstyr.



Motoren i den prøvekørte bil er Nissans smidige 1,2 liters 115-hestes turbobenziner, som er konfigureret anderledes af hensyn til X-Tronic automatgearet – hvorved man opnår den samme brændstoføkonomi som i udgaven med manuelt gear. Det går dog lidt ud over fartpræstationerne – man skal bruge 2 sekunder mere på at nå 100 km/t. Men gearkassen er en stor behagelighed og for mange en mere velegnet løsning ved bykørsel end det manuelle gear. Og afsluttende: Til jer, der ikke er vilde med et trinløst CVT gear – prøv lige Nissans løsning, den vil let kunne gøre op med fordommene.


Bagagerumsgulvet er fleksibelt og man disponerer over 400-1568 bagagerumsliter.

Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Nissan Qashqai First World Test >>>

 

Nissan Qashqai facelift ude som inde >>>


Vi har prøvet Nissans ultra populære by-crossover på grus, ved bykørsel og på motorvej. Kør med og oplev bl.a. hvorfor Nissan Qashqai i november blev den mest købte personbil i Danmark. Fuld HD.


 


Model:

Nissan Qashqai 1,2 DIG-T X-Tronic Tekna

Listepris:

Kr. 326.057

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. 115 hk. 165 Nm/ 1750 omdr./min. CVT automatgear med indsatte geartrin.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 173 km/t/ 17,9 km/l / 129 g/km

Længde:

4,38 m

Bagagerum:

400-1568 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Intelligent nødbremse. Active Trace Control. Active Ride Control. 19” letmetal fælge. Bi-LED forlygter. Forrudevarme. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Del-læderkabine. Sædevarme. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Isofix. Bose lydanlæg med 8 højtalere. Flex-bagagerum. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt