- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz A 200 Business


Ny A-klasse med business perspektiver


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var No Bad Business, da Mercedes tilbage i 2012 besluttede, at redefinere den lille Mercedes A-klasse. Fra at være en kompakt og ikke udpræget sexet minivan med sandwichbund blev den til en moderne, sportslig kompaktbil med ungdommelig appeal og tiltrækningskraft udover alle grænser. Den blev faceliftet i 2015 og nu er den på markedet i en særlig business version. Det er næppe heller bad business…

 

Fordi: Mercedes-Benz A-klasse har trukket nye kunder i butikken. 2 ud af 3 A-klasse købere har aldrig tidligere anskaffet en Mercedes og gennemsnitsalderen på A-klasse kunderne er faldet med 10 år. Hvad den så er nu, melder historien ikke noget om, men 10 år yngre kunder er i hvert fald en fremtidssikring for Mercedes, forudsat kunderne bliver i butikken ud fra devisen: én gang Mercedes, altid Mercedes.

 

Korttidsplanlægning

Men yngre kunder har andre købs- eller anskaffelsesmønstre end de ældre. Yngre mennesker har ikke altid planlagt deres fremtid til punkt og prikke. Hvad sker der om to eller tre år? Familie, job, bopæl, behov ændrer sig og da er det ærgerligt, at være bundet af en kostbar bil anskaffelse, måske med tilhørende begrænsende finansiering.

 

Derfor har Mercedes i Danmark etableret en privatleasingordning, hvor man kan komme til at køre en A-klasse Mercedes for under 3000 kroner om måneden. Dertil kommer et nyt forsikringstilbud til de yngste bilister på mellem 22 og 29 år med en årlig præmie på 8.704 kroner inkl. div. afgifter og selvrisiko på 10.000 kroner (22-25 år) og 7.500 kroner (26-29 år).

 

Business udgaven til business folk

Spørgsmålet er: Hvad venter man på, hvis man er et målrettet ungt menneske med ambitioner og ben i næsen som de, der f.eks. studerer på Copenhagen Business School, hvor billederne her på siden er taget.

 

Jo, måske vil man gerne have den nye A-klasse i den særlige business-version. Den kan leases for 30.000 kroner på bordet og siden 3.900 kroner om måneden over 3 år. I alt godt 175.000 kroner (inklusive etableringsomkostninger) – altså væsentlig mindre end det koster, at købe en A-klasse Business. Ups…det kan man faktisk slet ikke, den står i hvert fald ikke i prislisten, så vi kan ikke helt sammenligne med noget.

 

Ved hjælp af kuglerammen

Men det kan vi så alligevel, for vi kan regne på det: en A 200 koster 346.400 kroner. 7G DCT gearet koster 35.800 kroner. Comfort udstyret er prissat til 11.900 kroner, Urban line koster 7.663 kroner og vupti har man en Business model, for det er det, den består af og da kan man uden den større kugleramme eksamen fastslå, at prisen er 401.763 kroner.

 

Vælger man at købe, i stedet for at benytte privatleasingtilbuddet, kan man jo selv regne sig frem til, hvor meget man er nødt til at give afkald på, hvis budgettet skal holde.

 

Hvad skal man vælge

Netop automatgearet er dog en af de luksusting ved en A-klasse, som man næsten ikke kan leve uden. Se videoen her på siden, skru op for lyden og nyd accelerationen. Med 7G DCT gearet når man 100 km/t 0,3 sekunder hurtigere end hvis man selv skal står for gearskiftet. 7,8 sekunder tager det, så skal man nok nå frem til møderne til tiden.



Ved parkering er et bakkamera til 7.313 kroner godt at have, for udsynet bagud er miserabelt, Man bør også overveje en LED- og spejlpakke til 17.800 kroner, som indebærer, at man lettere kan se vejen hjem en mørk vinternat, men man kan nok klare sig uden den sorte metallak og de varmeisolerende mørktonede sideruder bag, som den prøvekørte bil var iklædt. Business udstyret inkluderer Active Parking Assist, 2-zone klimaanlæg, 17” alufælge, diamantgrill, sportssæder og sportslæderrat som en del af de to nævnte udstyrspakker.



Stadig udvikling

Pladsforholdene er uændret i forhold til forgængeren, men Mercedes finjusterer hele tiden på deres biler, så egentlig giver begrebet ”facelift” den store mening. Designet har dog fået et løft udvendigt og interiøret er blevet mere indbydende, skærmen er lidt anderledes, knapperne er indfældet og den slags detaljer.

 

Grundliggende kører en A-klasse temmelig godt. Den har forhjulstræk, modsat de fleste større Mercedes’er, den har bestemt fordel af det avancerede multilink baghjulsophæng (se videoen) og maskinkraften i 156-hestes benzinversionen A 200 gør bilen letkørt og potent. I øvrigt kører den 18,5 km/l (i praksis i nabolaget af 15) – det er en glimrende benzinøkonomi.



Man kan vælge mellem forskellige drivlineindstillinger, men undervognen er den såkaldte Comfort undervogn, som ikke inkluderer indstillingsmuligheder.


Andre Mercedes prøvekørsler – find dem hér >>>


Mercedes-Benz A 200 Business in action. Oplev fornyelserne, køreturen og ikke mindst det fortræffelige 7G DCT gear. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Mercedes-Benz A 200 Business

Listepris:

Kr. 401.763

Motor og transmission:

1,6 ltr. turbo benzinmotor. 156 hk. 250 Nm. 7G DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,8 sek./ 224 km/t/ 18,5 km/l / 134 g/km

Længde:

4,30m

Bagagerum:

341/1157 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aktiv nødbremse. Aktiv p-hjælp. 17” letmetal fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart multifunktions sportsrat i læder. Sportssæder med sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt