- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

KIA Rio 1,0 T-GDI Advance

Bestseller tager nyt tigerspring


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede sidste efterår, i september 2016, kunne vi fortælle om den helt nye KIA Rio i forbindelse med verdenspremieren på efterfølgeren til KIA’s på verdensplan mest solgte bil. Nu er vi nået til vores første møde med bilen på landevejen – men husk, også at læse artiklen fra verdenspremieren, på linjerne nedenfor handler det nemlig mest om praktikken (Verdenspremiere på KIA Rio – læs hér >>>).

 

I sagens natur havde vi set frem til mødet på landevejen med den nye bil. KIA er gennem de senere år stormet fra succes til succes, fabrikken er fortsat den eneste, der sælger biler med hele syv års garanti (eller 150.000 km, hvad man nu når først), og med de stadigt skærpede designs er der lagt op til, at den kompakte bil med tigernæsen tager endnu et tigerspring fremad.

 

Topmodellen

Hvis vi ser bort fra en lidt støjende adfærd (læs mere herom nedenfor), skuffede bilen da heller ikke. Vi havde valgt top versionen med det såkaldte Advance udstyr (og vender snart tilbage med en test af den mere beskedne Base Plus version) og den nye 100-hestes 1-liters benzinmotor. Det er en bil med meget fin harmoni, og da den også er prissat meget attraktivt, er den svær at komme udenom i overvejelserne om ny bil i den kategori.

 

Med sine 4,07 meter i længden ramler KIA Rio præcis ind i det meget konkurrenceprægede B-segment. Markedet byder på masser af tilbud, men ikke alle har taget den beslutning, at levere samtlige versioner med automatisk nødbremse. Det har KIA, det er godt, for erfaringerne har allerede vist at netop den feature har sparet rigtig mange menneskeliv.

 

Nødbremsen ser fodgængerne

KIA’s nødbremse kan nemlig også registrere mennesker, og den bremser helt ned til nul, og nej, vi har ikke prøvet den i praksis… Den kombinerer radar med kamera, og det eneste, man som bruger skal huske, er at holde forruden ren. Hmm, gælder det ikke altid ved bilkørsel!

 

KIA Rio er på én gang et vellykket design og gennemført snusfornuftig. Masser af gode fralægningspladser, en praktisk kabine og i den velbestykkede Advance version til 175.000 kroner er udstyrslisten alenlang: Aircondition, sædevarme, varme i læderrattet, el-ruder for og bag, bakkamera, Apple CarPlay, Android Auto (når nu de for gjort systemet helt færdigt) via en klar 7” skærm, og meget mere. Men sjovt nok inkluderer udstyret 15” stålfælge og ikke alufælge.



Alufælge med superlavprofildæk

Det havde man så på den prøvekørte udgave klaret ved at eftermontere, ikke 15” alufælge med 17” alufælge. Dem havde man påsat Goodyear Eagle F1 dæk (205/45-17), så var vejgrebet suverænt, men…

 

Både affjedringskomforten og støjniveauet led derved. Med standarddækkene er køreegenskaberne mere harmoniske, men naturligvis er styre præcisionen lidt ringere og sidevindsfølsomheden en smule større, men tabet i affjedringskomfort og det højere støjniveau modsvarer – efter undertegnedes mening – ikke gevinsten. Men en mulighed er det i hvert fald.

 

Kører glimrende

Når det så er sagt kører bilen glimrende (se videoen her på siden). Det er forsat forbavsende, at man har kunnet hæve torsionsbroen i baghjulsophænget, hvorved Rio’en styrer bedre gennem kurverne, samtidig med at bagagerummet kan rumme 325 liter.



Det er et kunststykke, og takket være moderne støddæmper teknologi med forfyldte lineære støddæmpere, går det trods alt ikke helt galt, når standarddækkene erstattes med 45 procent super lavprofildæk. Trods alt.

 

1-liters motoren er herlig. Den støjer ikke meget, den yder ikke alene de 100 hestekræfter, når den når op på 4500 omdr./min, den sender også det maksimale drejningsmoment på 171 Nm ud på de trækkende forhjul allerede ved 1500 omdr./min og fastholder momentet helt op til 4000 omdr./min. Derved kan man let, smidigt og ubesværet nå 100 km/t på 10,7 sekunder, hvis man er tilstrækkelig hurtig på 5-trins gearskiftet og nok så imponerende: 24,4 km/l – men den holder så heller ikke i praksis, i hvert fald ikke hvis man benytter bilens kørepotentiale.

 

Det er interessant, at med den lille 3-cylindrede turbomaskine er Rio’en tungere end udgaven med 1,2 liters 4-cylindret 84-hestes benzinmotor, men det kan jo nok tilskrives, at turboladeren er sparet væk. Vægtforskellen er dog så lille, at den i praksis betyder meget lidt, også fordi Rio har fået strammet forhjulsaffjedringen op. Bemærk i øvrigt også, at prisspringet fra Advance til den knap så veludrustede Comfort version kun er 15.000 kroner.


Andre KIA prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Helt ny KIA Rio – verdenspremiere >>>


Den nye KIA Rio er sund fornuft for alle og enhver - og den kører også udmærket. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

KIA Rio 1,0 T-GDI Advance

Listepris:

Kr. 174.999

Motor og transmission:

3 cyl. 1 l benzin turbomotor. 100 hk. 171 Nm/1500-4000 omdr./min. 5 M/T. Stop&Go.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 188 km/t/ 24,4 km/l / 94 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

325-980 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 15” stålfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. Hill Start assist. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. USB, AUX og Bluetooth. Apple CarPlay og Android Auto. 7” touch screen. Bakkamera. Navigation med TomTom Live service.   7 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt