Allerede sidste efterår, i september 2016, kunne vi
fortælle om den helt nye KIA Rio i forbindelse med
verdenspremieren på efterfølgeren til KIA’s på
verdensplan mest solgte bil. Nu er vi nået til vores
første møde med bilen på landevejen – men husk, også
at læse artiklen fra verdenspremieren, på linjerne
nedenfor handler det nemlig mest om praktikken (Verdenspremiere
på KIA Rio – læs hér >>>).
I sagens natur havde vi set frem til mødet på
landevejen med den nye bil. KIA er gennem de senere
år stormet fra succes til succes, fabrikken er
fortsat den eneste, der sælger biler med hele syv
års garanti (eller 150.000 km, hvad man nu når
først), og med de stadigt skærpede designs er der
lagt op til, at den kompakte bil med tigernæsen
tager endnu et tigerspring fremad.
Topmodellen
Hvis vi ser bort fra en lidt støjende adfærd (læs
mere herom nedenfor), skuffede bilen da heller ikke.
Vi havde valgt top versionen med det såkaldte
Advance udstyr (og vender snart tilbage med en test
af den mere beskedne Base Plus version) og den nye
100-hestes 1-liters benzinmotor. Det er en bil med
meget fin harmoni, og da den også er prissat meget
attraktivt, er den svær at komme udenom i
overvejelserne om ny bil i den kategori.
Med sine 4,07 meter i længden ramler KIA Rio præcis
ind i det meget konkurrenceprægede B-segment.
Markedet byder på masser af tilbud, men ikke alle
har taget den beslutning, at levere samtlige
versioner med automatisk nødbremse. Det har KIA, det
er godt, for erfaringerne har allerede vist at netop
den feature har sparet rigtig mange menneskeliv.
Nødbremsen ser fodgængerne
KIA’s nødbremse kan nemlig også registrere
mennesker, og den bremser helt ned til nul, og nej,
vi har ikke prøvet den i praksis… Den kombinerer
radar
med
kamera, og det eneste, man som bruger skal huske, er
at holde forruden ren. Hmm, gælder det ikke altid
ved bilkørsel!
KIA Rio er på én gang et vellykket design og
gennemført snusfornuftig. Masser af gode
fralægningspladser, en praktisk kabine og i den
velbestykkede Advance version til 175.000 kroner er
udstyrslisten alenlang: Aircondition, sædevarme,
varme i læderrattet, el-ruder for og bag, bakkamera,
Apple CarPlay, Android Auto (når nu de for gjort
systemet helt færdigt) via en klar 7” skærm, og
meget mere. Men sjovt nok inkluderer udstyret 15”
stålfælge og ikke alufælge.
Alufælge med superlavprofildæk
Det havde man så på den prøvekørte udgave klaret ved
at eftermontere, ikke 15” alufælge med 17” alufælge.
Dem havde man påsat Goodyear Eagle F1 dæk
(205/45-17), så var vejgrebet suverænt, men…
Både affjedringskomforten og støjniveauet led
derved. Med standarddækkene er køreegenskaberne mere
harmoniske, men naturligvis er styre præcisionen
lidt ringere og sidevindsfølsomheden en smule
større, men tabet i affjedringskomfort og det højere
støjniveau modsvarer – efter undertegnedes mening –
ikke gevinsten. Men en mulighed er det i hvert fald.
Kører glimrende
Når det så er sagt kører bilen glimrende (se videoen
her på siden). Det er forsat forbavsende, at man har
kunnet hæve torsionsbroen i baghjulsophænget,
hvorved Rio’en styrer bedre gennem kurverne,
samtidig med at bagagerummet kan rumme 325 liter.
Det er et kunststykke, og takket være moderne
støddæmper teknologi med forfyldte lineære
støddæmpere, går det trods alt ikke helt galt, når
standarddækkene erstattes med 45 procent super
lavprofildæk. Trods alt.
1-liters motoren er herlig. Den støjer ikke meget,
den yder ikke alene de 100 hestekræfter, når den når
op på 4500 omdr./min, den sender også det maksimale
drejningsmoment på 171 Nm ud på de trækkende forhjul
allerede ved 1500 omdr./min og fastholder momentet
helt op til 4000 omdr./min. Derved kan man let,
smidigt og ubesværet nå 100 km/t på 10,7 sekunder,
hvis man er tilstrækkelig hurtig på 5-trins
gearskiftet og nok så imponerende: 24,4 km/l – men
den holder så heller ikke i praksis, i hvert fald
ikke hvis man benytter bilens kørepotentiale.
Det er interessant, at med den lille 3-cylindrede
turbomaskine er Rio’en tungere end udgaven med 1,2
liters 4-cylindret 84-hestes benzinmotor, men det
kan jo nok tilskrives, at turboladeren er sparet
væk. Vægtforskellen er dog så lille, at den i
praksis betyder meget lidt, også fordi Rio har fået
strammet forhjulsaffjedringen op. Bemærk i øvrigt
også, at prisspringet fra Advance til den knap så
veludrustede Comfort version kun er 15.000 kroner.
|