- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Fiat Tipo 1,6 MJT

Eco II 120 hk Lounge 5d

Stilfuld og pæn


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kunne fristes til at sige ”Bravo Fiat”. Men det havde nok været lidt for søgt og så unik er den nye Fiat Tipo heller ikke. Men det er, her et par år efter at Fiat Bravo blev taget ud af produktionen, lykkedes Fiat at skabe en moderne udgave af den populære kompakte mellemklassebil, som havde sin helt egen karakter. Den er videreført i Tipo.

 

Fiat Bravo skilte sig ikke bare ud fra mængden i kraft af et anderledes design, men også køreoplevelsen var anderledes. Den afrundede, bløde linjeføring, som man genfandt også i kabinen, blev underbygget af en ligeså afrundet og blød kørsel. Den havde udmærkede køreegenskaber, lå godt på vejen, sådan populært sagt, affjedringen var tilgivende og udmærkede sig ved, at trods en meget absorberende tackling af både de mindre og de større ujævnheder, havde man en god føling med underlaget.

 

Gummi-lag på vejen

Men det hele var som om, at kørte man på et tyndt lag gummi, og derved kombinerede Fiat gode, solide vejegenskaber med en generelt komfortabel kørsel.

 

Sådan er den nye Tipo også. Og det er vigtigt at vide for de Bravo-ejere, som netop har sat pris på den køreoplevelse og måske endda har savnet den i perioden, hvor deres gamle bil ikke kunne fornyes med en ny og tilsvarende. Den nye Tipo er en slags efterfølger til Bravo, størrelsen er stort set den samme, rummeligheden er forøget, og så får man altså stort set den samme køreoplevelse.

 

Og for de, der ikke har stiftet bekendtskab med Bravo, burde Tipo stå på listen over prøveture, hvis man har tanker om at investere et par hundrede tusinde (den billigste koster blot 170.000 kroner) i en ny kompakt mellemklassebil. Oplevelsen er anderledes. Om man kan lide den eller ej, er en smags sag. Undertegnede har det faktisk ret godt med den særlige Bravo, undskyld Tipo fornemmelse.

 

Gennemprøvet 500L

Hvorfor den hedder Tipo? Intet klart svar herfra, og tag det ikke så tungt. I Tyrkiet hedder den Egea og andre steder i verden hedder den selvsamme bil Dodge Neon. Vi kan blot fastslå, at den er baseret på den såkaldte Fiat Small Wide LWB platform, som i en anden konfiguration første gang blev anvendt til Fiat 500L. Køreoplevelsen er naturligt nok ikke så forskellig mellem de to biler.

 

Platformen indebærer bl.a., at man i stedet for en avanceret multilink baghjulsophængning benytter en torsionsbro. Det er en lidt billigere, en enklere løsning og den er heller ikke så pladskrævende. Omvendt lider køreegenskaberne en smule, men det er på ingen måde graverende, for en Tipo er ingen racerbil.

 

Høj siddeposition

Fiat Tipo er heller ikke skabt med fokus alene på rummelighed. Den er 1,5 meter høj og indrettet som en personbil skal være det. Platformen har den som antydet ikke til fælles med Bravo, så det er definitionen af affjedringen, der gør forskellen, og den passer ret godt til den stilfulde og pæne personbil.

 

Men fordi den er 1,5 meter høj, sidder man også højere, og det appellerer givet vis til de kunder, der måske godt kunne tænke sig en SUV, men på den anden side sætter pris på den traditionelle personbils fordele. Desuden er den udrustet med den såkaldte City-indstilling af servostyringen, som gør at man kan styre bilen næsten med en lillefinger (se videoen).

 

Masser af plads

Bagagerummet er på 440 liter – det er f.eks. 45 liter mere end man har i den lidt dyrere Hyundai i30. Og lægger man bagsæderyglænene ned, får man 1,80 meter læsseflade. Det er ret meget i en bil, der blot måler 4,37 meter i længden. Det samme kan siges om bagsædepladsen. Fremragende.



I motorrummet på den prøvekørte udgave (suppler teksten med videoen her på siden, også hvad det angår) lå Fiats 4 cylindrede 1,6 liters turbodieselmotor på 120 hestekræfter og det overbevisende maks. drejningsmoment på 320 Nm. Med den kan man officielt køre hele 29,4 km/l – og de 100 km/t kan nås på blot 9,8 sekunder. En god motor, meget fleksibel og ret lydløs. Fordi den er så komfortabel kunne netop denne udgave også få prædikat af, at være en god pendlerbil for dem, der kører mange daglige kilometer uden særlig mange ophold undervejs.



Betal for det du får

Og så er der prisen. Den prøvekørte ”Lounge” version (topudstyret) er prissat til 240.000 kroner. Foruden dieselmotoren inkluderer prisen klimaanlæg, fartpilot, læderrat, regnssensor, en 7” let læselig skærm og 16” alufælge. Men automatisk nødbremse er ikke standard.



Det kan tilkøbes (for blot 4000 kroner – prisen er 8000 kroner, hvis man vælger adaptiv fartpilot – begge dele kan bestemt anbefales) ligesom mange andre udstyrsdetaljer, og derved er det altså langt henad vejen op til køberen selv, hvad han egentlig vil bruge sine penge til. Med automatisk nødbremse får Tipo fire stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, som jo ikke længere alene tager hensyn til bilens evner til at modstå en kollision. Ser man isoleret på crashtesten, og går dybere i undersøgelserne end blot stjerneuddelingen, er Tipo grundliggende en meget solid konstruktion.


Andre Fiat prøvekørsler – find dem hér >>>


Den nye Fiat Tipo er billig, sat i forhold til hvor meget plads, man får for pengene. Den kører også udmærket og så har køberen mulighed for tilvalg for de penge, der spares. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Fiat Tipo 1,6 MJT Multijet Eco II 120 hk Lounge 5d

Listepris:

Kr. 239.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 1,6 l. 120 hk. 320 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,8 sek./ 200 km/t/ 29,4 km/l /89 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

440 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Tågelygter med kurvelys. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. Lyssensor. 7” berøringsskærm. 2 X Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt