- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Renault Talisman Sport Tourer Energy dCi 160 Intense EDC


Design og praktik går hånd i hånd


Af Søren Clauding – september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault har skabt en fabelagtig designlinje. Ikke dermed sagt, at alle falder for de på én gang påtrængende og elegante designs, som den franske bilfabrik har sat i produktion i de seneste år, men mange gør og stationcar-udgaven af den store Renault Talisman trækker næppe gennemsnitsbegejstringen nedad.

 

Talisman har vi tidligere kørt i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af sedan-udgaven sidst i 2015 (læs om den første internationale testkørsel af Renault Talisman hér >>>). Dengang eksisterede stationcar udgaven eller Sport Tourer, som den ret beset hedder (ikke Sport Wagon, som undertegnede kalder den i videoen her på siden, ikke så underligt, for der er ikke grænser for, hvad bilfabrikkerne kalder deres stationcars, blot for at skille dem fra de andre…), ikke. I England kalder Renault den i øvrigt ”Estate” – men det er blot for at gøre navneforvirringen total.

 

Vigtig i Danmark

Ikke desto mindre er stationcar udgaverne af diverse personbiler altid vigtige, især i Danmark, fordi vores afgiftspolitik tvinger retskafne borgere til at få mest muligt ud af deres penge – og man får nu engang mere bil for pengene i en stationcar eller i en sedan eller hatchback.

 

Og så ser en stationcar ofte ret godt ud – ofte pænere end de øvrige varianter iht. undertegnedes uforgribelige mening – simpelthen fordi linjerne som regel er renere og mere aerodynamisk optimale. Det er noget, man kan beregne sig frem til, men også noget, øjet umiddelbart kan formidle. Se på billederne og døm selv.

 

Kører som sedanen

I Talisman tilfældet er det fine design forbundet direkte til rummelighed og funktionalitet, og da bilen som stationcar, Estate eller Sport Tourer kører utrolig meget lig det, vi oplevede på de snoede toskanske landeveje sidste vinter, er der hvad køreegenskaberne angår egentlig ikke meget at tilføje.

 

Dieselmotoren på 160 hestekræfter er trækvillig og i kombination med et hurtigt skiftende 6-trins dobbeltkoblingsgear (som hos Renault er døbt EDC=Efficient Dual Clutch) behøver man ikke bekymre sig så meget om kørslen og det er med til at øge kørekomforten. Maskineriet er lydløst, hjulophængene ligeså og i virkeligheden vil hellere henvise til den mere detaljerede gennemgang af alle de muligheder, Renault tilbyder i forbindelse med den nye Talisman, som vi tidligere har beskrevet – fremfor at gentage dem her.



Konstrueret med omtanke

Til gengæld er stationcar oplevelsen ny. Den er konstrueret med samme omtanke som multibilen, Espace, som den i øvrigt også deler undervogn med. Den passer godt til den forholdsvis tunge bil på 1615 kg, som ligger stabilt på vejen, ikke mindst på grund af dens vægt. Talisman er dog noget lettere end Espace og vi fornemmer, at man derfor har lettet lidt på affjedringen og samtidig gjort bilen mere krængningsstabil (det kan også ligge i det lavere tyngdepunkt og den lavere frihøjde). Den kører i hvert fald sådan.

 

Man kunne frygte, at vægten ville slå bunden ud af brændstoføkonomien, men 22,2 km/l er absolut godkendt, især fordi fartpræstationerne ikke er beskåret: 0-100 km/t på 9,6 sekunder og 213 km/t på toppen. Talisman er dog ingen racerbil og det er Sport Tourer versionen bestemt heller ikke. Den må i øvrigt trække 1850 kg – ikke dårligt!

 

God plads

Bagpartiet er temmelig rummeligt. Bagagerummet indeholder 572 regulære liter og det kan udvides til 1681 liter, når bagsæderyglænene lægges ned. Der findes konkurrenter, der byder på mere plads – men de har typisk måtte ofre lidt af designmæssige udtryk, og det gør Talisman altså ikke. Bagklappen åbner helt op til 2,11 meter – men pas på, det er ikke reelt, fordi bagklappens panel er meget tykt, så den praktiske højde er et godt stykke under de 2 meter.


 


Den prøvekørte topversion ”Intense” til en halv million kroner indeholder en stor pallette af udstyr – plus, naturligvis den potente drivline. Vil man slippe billigere, kan en Talisman Sport Tourer købes for små 380.000 kroner – da får man rigtig meget bil for pengene.

 

Omfattende udstyr

Udstyret er dog ikke ligegyldigt. Fuld LED forlygter er enestående i mørke. Bakkamera er godt, fordi udsynet bagud ikke er det allerbedste. Indbygget navigation er fint og vises klart på den 8,7” store vertikalt monterede farveskærm. Imidlertid er der for mange funktioner, der skal betjenes via skærmen og på ujævne danske landevej kan det være svært at ramme det rette felt – det fjerner også opmærksomheden fra kørebanen, at skulle spotte det rette felt på skærmen og siden forsøge at ramme det. Vi foretrækker at de basale funktioner styres fra mærkbare knapper.

 

Aktiv nødbremse hører med til Intense udstyret, det samme gør adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og 2-zone klimaanlæg. Og en sjov gimmick er en forureningsmåler, der er tilknyttet ventilationssystemet. Det er tankevækkende, hvor lidt udstødning fra en forankørende bil der skal til, før måleren erklærer ”stærkt forurening”.


Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev hvordan den nye Renault Talisman Sport Tourer (uanset hvad undertegnede nu kalder den i videoen...) kører på en dansk landevej. Videoen kan ses i Fuld HD.



Model:

Renault Talisman Sport Tourer Energy dCi 160 Intense EDC

Listepris:

502.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbodiesel, 160 hk. 380 Nm/ 1750 omdr./min. 6 trins dobbeltkoblings automatgear (EDC).

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,6 sek./ 213 km/t/ 22,2 km/l / 117 g/km

Længde:

4,87 m

Bagagerum:

572-1681 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. LED forlys. 18” fælge (ekstraudstyr). Multi-sense. Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart rat. Sædevarme. Massagefunktion. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Aktiv nødbremse. Vognbaneassistent. P-sensorer. Isofix. 2 års garanti. Garantiforlængelse kan tilkøbes.


 

 

 

 

 

Her kan man følge med i forureningen udenfor bilen og ikke mindst hindre, at den kommer ind i kabinen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt