- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Nissan LEAF 30 kWh Tekna Leather

El-bil i luksusklassen


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med introduktionen af den nye version af el-bilen LEAF med 30 kWh batteri blander Nissan sig for alvor i kampen om de kunder, der gerne vil køre miljørigtigt og samtidig nyde en god portion luksus. Og så er den ikke bare markant billigere i anskaffelse end f.eks. luksus-el-bil købernes storfavorit, Tesla Model S, men bruger også mindre energi.

 

Den allerbilligste Nissan LEAF koster blot 250.000 kroner. Den prøvekørte luksusversion er prissat til 306.290 kroner, men det skyldes alene, at Nissan, som er den førende producent af elbiler til det europæiske marked, er seriøst satsende på el-drift og derfor besluttede at sponsere den danske stat, da regeringen vedtog, at fra begyndelsen af 2016 skulle der betales afgift af elbiler i Danmark.

 

Hykleriet trives

Afgiften blev, som undertegnede opfatter det, indført, fordi en række politikere havde set sig gal på, at mange velbjergede danskere slap for at betale registreringsafgift, når de købte en Tesla. Alle de, der var liebhavere til en Tesla, havde selvfølgelig penge nok på kontoen til at de kunne reagere hurtigt på regeringens udspil og de fik så købt en Tesla inden afgiftslovgivningen trådte i kraft. Der blev solgt rigtig mange af de amerikanske elbiler og sparet rigtig mange afgiftskroner – måske endda også under dække af, at køberne gerne ville vise samfunds sind og køre miljørigtigt.

 

Brugen af sidstnævnte argument er dog en smule hyklerisk, for der vises som sådan endnu mere samfundssind ved at køre Nissan LEAF, simpelthen fordi den kører længere pr. kWh og der derfor forbruges mindre strøm.

 

Nissan og miljøet betaler

Men den nye registreringsafgift satte en bremse på salget af elbiler i Danmark, og det ramte foruden miljøet også alle dem, der ikke havde en stærk bankkonto og derfor ikke blot kunne fare ned til Nissan forhandleren eller en af de andre bilforhandlere, der sælger elbiler herhjemme til mere moderate priser. Det ændrede Nissan på ved, at påtage sig sit samfundsansvar og fastholde listepriserne – og dermed i praksis betale afgiften til staten (det er heldigvis ikke altid, det er dyrt at være fattig).

 

Nissan kan dog også gøre det. Fabrikken kører med overskud, den har et stort internationalt fundament, et velfungerende forhandler- og værkstedsnetværk, er top scorer på kvalitet og formår at tænke ud over de vanlige grænser (læs f.eks. om Nissan xStorage hér >>>).

 

Nyt batteri giver længere rækkevidde

Derfor satser Nissan også målrettet på stadig forbedring af batteriteknologien. Den nye LEAF er ikke mere ny, end at den største visuelle forskel er nye farver (læs om vores første korte test af Nissan LEAF 2016 hér >>>). Men LEAF tilbydes nu også med en 30 kWh batteri og det var den variant, vi her satte under lup.

 

Benytter man det såkaldte ”B” driving mode, hvor der genereres ekstra strøm ved deceleration og motoren får lov til at stå for en del af opbremsningen, er der ingen problemer i at køre mindst 200 kilometer på en opladning. Tager man sig sammen og kører med rigtig meget omtanke, kommer man forbavsende tæt på de 250 kilometer.


Elektromotoren er den samme som hidtil, men præstationerne er lidt bedre.


 

Batteri med garanti

Det nye batteri er meget bedre til hurtig opladning og kan tilføres 40 procent af dets kapacitet på blot en halv time. Det skyldes en større energitæthed og en ny kemisk sammensætning, som også indebærer, at batteriet ikke er blevet nævneværdigt tungere. Nissan yder i øvrigt 8 års garanti på batteriet respektive 160.000 kilometer, afhængig af, hvad man nu når først.

 

K

øreoplevelsen er endnu mere komfortabel end i forgængeren. Støjniveauet er blevet endnu lavere og alting fungerer endnu mere lækkert. LEAF ligger roligt på vejen, er komfortabel og de 17” letmetalhjul, som Tekna versionen er udstyret med, giver via lavprofildæk både et godt vejgreb og en mere kontant fornemmelse af kørebanen, som vi europæere traditionelt godt kan lide. Og støjniveauet – det ER, som nævnt, ganske enkelt lavt. Lyt til lyden på den video, der kan linkes til her på siden.



Varmepumpe

Dertil kommer, at anskaffer man LEAF’en med Tekna udstyret, følger der rigtig meget lækkert udstyr med. Eksempelvis er bilen udrustet med en fjernstyret varmepumpe, som kan aktiveres, når bilen er sluttet til et ladestik.

 

Derved kan den varmes op om vinteren, og med sædevarme både foran og bagtil samt varme i rattet opnår man den fordel, at man ikke først skal have varmet bilen op, når man er kørt og må vente på at forbrændingsmotoren bliver varm. Og vores erfaring med airconditionanlægget er desuden, at det i forhold til tidligere er ganske beskedent, hvad bilens rækkevidde bliver reduceret, blot fordi man vil have kabinen kølet lidt ned.

 

Infotainment, læder og komfortbetjening

Luksusudstyret inkluderer bakkamera og Around View Monitor, så man vha. fem kameraer kan se omgivelserne ganske klart på den 7” store farveskærm i midterkonsollen. ”Leather” versionen, som vi prøvede, havde som navnet antyder også læderindtræk. Nøglefri betjening er standard og automatgear ligeledes.



LEAF’en var også udrustet med et nyt infotainment udstyr, som kommunikerer med en ny fjernstyrings app. Det hedder Nissan Connect og muliggør foruden fjernstyring også at man kan få et øjebliksbillede af ledige opladningspunkter.

 

Konkurrencedygtig med dyrere biler

Helt traditionelt er Nissan LEAF i øvrigt ret flot og futuristisk designet, der er masser af plads på alle bilens siddepladser og bagagerummet på 355 liter er helt OK i en bil, der måler 4,45 meter i længden.

 

Konklusion: Nissan LEAF har køreegenskaber og luksusudstyr, der sætter den i en klasse for sig, den er som sådan fuldt konkurrencedygtig med dyrere elbiler, og det er en stor anerkendt bilvirksomhed, der står bag. Det er svært med den til rådighed værende teknologi at gøre det meget bedre.


 

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet i den nye Nissan LEAF luksus variant.


 

 


Model:

Nissan LEAF 30 kWh Tekna Leather

Listepris:

Kr. 306.290

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 109 hk. 254 Nm/0-3008 omdr./min. Forhjulstræk. Forøget energi-regenerering.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 144 km/t/ 250 km/ 0 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

355 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Læderindtræk. Højdejusterbart rat med varme. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent varmepumpe. Bakkamera. Around View Monitor. 7” berøringsskærm. 2 X Isofix. 5 EuroNCAP stjerner.


Link til importøren


 

Man kan ikke oplade batteriet direkte fra højspændingsmasterne, men der er adgang til et par systemer via plug-in stikkene på fronten.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt