- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda MX-5 1,5 Edition

Den ubeskrivelige frihedsfornemmelse


Af Søren Clauding – maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det spirende danske forår er det allerbedste tidspunkt, at prøve en åben sportsvogn på. Simpelthen fordi fornemmelsen af, at udløse låsemekanismen, med et fast greb at skyde kalechen bagud, sætte sig godt til rette i sædet og siden bare cruise ud i forårssolen er ubeskrivelig, oplevelsen skal opleves. Trods det vil vi gøre forsøget, at beskrive den, alligevel.

 

Allerede sidste efterår mødte vi den helt nye Mazda MX-5 for første gang, det skete i forbindelse med de første internationale testkørsler af bilen i den lune spanske sensommer og på snoede veje omkring Barcelona. Nu var tiden inde til at komme en smule dybere under lakken på den, på danske landeveje.

 

Og helt ny er den, fordi det eneste, den har til fælles med forgængeren, er navn, historie, status og grundfilosofi. Det sidste er måske det allervigtigste, for at iklæde sig en lille sportslig bil, der blot måler 3,92 meter i længden, acceptere håret i øjnene, opleve den direkte styring og umiddelbare motorrespons giver en enestående frihedsfornemmelse, og den kan stort set ingen anden bilproducent levere. Og i hvert fald ikke til den pris.



Forbavsende hurtig

Det gælder ikke om at race derudaf. Ikke, at selv den billigste version af Mazda MX-5 ikke kan det. Faktisk har den glimrende fartpræstationer og man når med lethed 100 km/t på bare 8,3 sekunder. Men da spasen slutter ved 80 km/t på størstedelen af det danske vejnet, er det andre ting, der tæller.

Frihedsfølelsen ligger i vindens susen omkring ørene – og ikke mindst muligheden for hurtigt at kunne komme i læ, når forårsregnen og den kølige vind tager over. Den ligger i den ultra præcise styring, den enestående fornemmelse af at have greb om tingene, også hvis man i kådhed lægger for mange af motorens 131 hestekræfter ud på de trækkende baghjul og MX-5’eren slår et optimistisk slag med halen.

 

Gennemtænkte detaljer

Friheden ligger også i de mange gennemtænkte detaljer, muligheden for afkøling af cockpittet, når kalechen er i brug på en varm sommerdag, hvor enten solen i øjnene bliver lidt for meget eller vejrguderne indhyller vejnettet i et varmt brusebad. Den ligger i det enestående LED lys, som forlænger dagslyset fra den sene midsommeraftensol til den ligeså tidlige solopgang – i hvert fald på vejen foran en.


Vindskærmen mellem nakkestøtterne reducerer håret i øjnene ved at eliminere mange af vindens turbulenser bag cockpittet.


Friheden ligger i det glimrende udstyr, som i den prøvekørte udgave var suppleret med den såkaldte Edition pakke, som består af lædersæder med varme, automatisk klimaanlæg, vognbaneassistent, DAB-radio og regnsensor. Og friheden ligger ikke mindst i, at man ikke nødvendigvis behøver belaste privatøkonomien udover alle grænser. En Mazda MX-5 1,5 koster ikke mere end en almindelig familiebil.

 

Økonomisk overkommelig

310.000 kroner er basisprisen, Edition-udstyret koster 40.000 kroner og den flotte keramiske metallak 7000 kroner. Men hverken farve eller ekstraudstyret er nødvendigt for at opleve og eje en Mazda MX-5.

 

Økonomiberegningen hjælpes også af en udmærket benzinøkonomi. 16,7 kilometer kan man køre for hver liter benzin. Og tallet er ikke urealistisk i praksis, hvis man kører med kalechen oppe og behersket speederfod. Motoren er nemlig ikke udstyret med en virkeligheds forvrængende turbolader, som i samme øjeblik motoren sender lidt ekstra luft ud gennem udstødningsrøret kommer op i omdrejninger og stiller krav om mere benzin i forbrændingskamrene.



SKYACTIV

SKYACTIV tankegangen gælder også en Mazda MX-5, der som sådan er optimeret ved hjælp af hele paletten af tilgængelig konventionel teknologi. Det gælder også den herlige motorlyd, som er en del af oplevelsen i cockpittet på den lille roadster.

 

Inden man kaster sig ud i sin sportsvognsdrøm skal man dog være opmærksom på, at bagageplads er der ikke meget af. 150 liter er på den anden side ikke meget forskellig fra de små minibilerne på markedet – men de har som regel fire sæder, MX-5 har kun to. Og så skal man huske, lige at sætte sig på passagersædet og forholde sig til, at dér har man ikke så meget benplads som bag rattet.

 

Når man så har gjort op med sig selv, at det er hele frihedsfornemmelsen værd, kan man glæde sig over at bilen trods alt indeholder flere mindre rum, som oven i købet kan låses af. Derved kan uroen ved, at en forbipasserende med kriminel tankegang kunne finde på at stjæle ens tandbørste (som stort set er den rejsebagage, man har plads til at medbringe), bringes tæt på nul. Også det er en stor frihed.


 

Kopholderne mellem sædernes ryglæn og foran det aflåselige rum kan flyttes rundt i bilen efter behov.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også den første internationale prøvekørsel af Mazda MX-5 >>>


Klik på billedet og oplev en køretur i den nye Mazda MX-5 med kalechen lukket - noget af tiden...

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

Kalechen glider pænt på plads mellem bagagerummet og sæderne. Styrtbøjlen er todelt og befinder sig bag hver nakkestøtte.


Model:

Mazda MX-5 1,5 Edition

Listepris:

Kr. 350.000

Motor og transmission:

4 cyl. SKYACTIV benzinmotor 1,5 l. 131 hk. 150 Nm/4800 omdr./min. 6 manuelle gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 204 km/t/ 16,7 km/l /139 g/km

Længde:

3,92 m

Bagagerum:

150 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Stofkaleche. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. Lædersæder med varme.  Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. 7” touchscreen. HMI Commander. Vognbaneassistent. Regnsensor.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt