- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

DS 4 Pure Tech 130 Crossback

DS mod nye højder


Af Søren Clauding – maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DS har som modelserie været en ubetinget succes for Citroën. Og efter at man for et par år siden igangsatte etableringen af DS som selvstændigt mærke i PSA koncernen, som også inkluderer Peugeot, var målsætningen at nå nye højder. Det skal nok lykkes, for franskmændene arbejder stabilt og målrettet mod at etablere sig i luksusklassen. DS4 er det seneste skud på stammen.



Samtidig med, at Citroën DS 4 blev forvandlet til ”bare” DS 4 fik den ny front og blev rettet til i en række detaljer. I samme åndedrag skabte man en ny variant, DS Crossback, med et mere off-road agtigt udseende og hvor funktionen underbygger idéen: DS 4 Crossback har ganske enkelt fået forøget frihøjden med 3 cm. Det er temmelig meget, det ses, det giver muligheder og det mærkes forbavsende lidt under kørslen på almindelige plane landeveje.

 

Fordel på ujævne veje

Faktisk er det lige før, at de tre cm med tilhørende større fjedervandring er en fordel på de mange ujævne veje, som ofte opleves i samme øjeblik man forlader motorvejenes plane asfaltstribe. På selve motorvejen er kørslen stabil, sidevindsfølsomheden ringe og støjniveauet beskedent.

 

Bilen er i sig selv en kompaktbil med en længde på 4,27 meter. Den udmærker sig ikke ved unikke pladsforhold. Endda er en bagagekapacitet på 385 liter ganske fint. Har man brug for mere plads, kan bagsæderyglænene lægges ned og derved øges bagagepladsen til godt 1 kubikmeter, det er ikke overvældende, men det er heller ikke det, der er meningen med en DS.

 

Anderledes på den eksklusive måde

En DS handler om at være anderledes på den eksklusive måde. DS 4 Crossback ser godt ud, og vigtigt er det, at det ikke alene handler om at tiltrække misundelige eller beundrende blikke, men også at fastholde oplevelsen af lækker bil i kabinen.

 

Materialevalget er godt, interiørdesignet er i overensstemmelse med bilens udvendige linjer og udstyr som fly-cockpit-panoramaforruden er usædvanlig. Det går i korthed ud på, at man kan trække solskærmene bagud, individuelt ved hvert forsæde, og derved opnå 45 grader større lysindfald. Kan man lide det mere lys, er det naturligvis en fordel. Er man helst foruden trækker man dem blot tilbage i normalposition igen. Men muligheden er der.



Veludstyret

Den billigste DS 4 koster 303.000 kroner. I Crossback versionen er listeprisen 20.000 kroner højere for den prøvekørte og billigste variant. Det er fair, for det koster at ændre på undervognen, så den kan håndtere det højere tyngdepunkt. Basisudstyret er rigtig godt og inkluderer bl.a. klimaanlæg, sædevarme og drejelige Xenon forlygter. Også en 7” touchscreen er standard inklusive navigation. Det muliggør bl.a. MirrorLink og Apple Carplay til en merpris på 5.500 kroner. I øvrigt kan en DS 4 også leveres med tag i anden farve.



I maskinrummet lå den nye 3-cylindrede 130-hestes 1,2 liters turbobenzinmotor, som er både smidig og forbavsende støjsvag. Der er en smule 3-cylindret pludren over motorlyden, men det er beskedent. Til gengæld er det ikke beskedent at den foruden de 130 hk også leverer 230 Nm allerede ved 1750 motoromdrejninger pr. minut. Oven i købet, og det forklarer smidigheden, præsteres 95 procent af momentet i intervallet fra 1500-3500 omdr./min.

 

Vælg de rette fælge

Den prøvekørte bil var yderligere udrustet med 18” alufælge til en merpris på 11.000 kroner i stedet for de standardmonterede 16”. Det ser godt ud, det passer visuelt til bilen og giver også en fin føling med kørebanen. Men det går lidt ud over affjedringskomforten.



Faktisk lider benzinøkonomien også derved, for i stedet for 20 km/l kan man kun køre 19,2 km/l. det er de officielle tal, om der er mærkbar forskel i praksis er vi ikke sikre på, men forestiller os at hvad funktionen angår, kan man godt springe 18” fælgene over. Fartpræstationerne på 10,8 sekunder til 100 km/t og 198 km/t på toppen taler deres eget sprog. De gør bilen og kørslen livlig.


Designet er alt overskyggende i en DS 4. Som sådan skal man være varsom, når man åbner bagdøren, for den tilspidsede forlængelse af bagruden med indbygget dørgreb strækker sig uventet langt ud i området ved siden af bilen.

 

De avancerede nakkestøtter ved forsæderne ser visuelt godt ud - men man skal være indstillet på at rense ud i hulrummet, når bilens interiør gøres rent.

Andre DS prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet i den nye DS 4 Crossback.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

DS 4 PureTech 130 S&S Crossback

Listepris:

Kr. 222.990

Motor og transmission:

3 cyl. Turbobenzin 1,2 l. 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 198 km/t/ 20,0 km/l /116 g/km

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

385/1021 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hill-holder. 16” letmetalfælge (standard). Drejeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Panorama forrude. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med -begrænser. Sædevarme. Isofix. Bluetooth og USB. 7” touchscreen med navigation.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt