Det er et imponerende opbud af
historiske racerbiler, arrangørerne af årets
Copenhagen Historic Grand Prix har fået sat sammen.
Samtidig har man sikret sig, at alle de
racerkørere, der har skrevet international motorsportshistorie i
Dannebrogs tegn er på plads i Fælledparken - lige
fra historiens første danske Le Mans vinder John
Nielsen til Le Mans debutanten i 2006: Juan Barazi,
der trods sit udenlandsk klingende navn og bopæl i
London er pære dansk.
Juan Barazi kommer til København med
en virkelig perle: Et eksemplar af den Porsche 917,
der tilbage i 1970'erne dominerede 24 timers Le
Mans.
Den får ikke bare følgeskab af John
Nielsen, men også den Jaguar XJ12, som John vandt 24
timers Le Mans med i 1990. Naturligvis er det
mesteren selv, der skal køre 7-liters Jaguaren på
Nørre Allé og omegn.
Også Tom Kristensen har sagt ja til
at komme til København. Om det bliver i cockpittet
på en Audi R8 afgør alene økonomien.
"Det er utrolig dyrt at få Audi'en
til København," fortæller Ole Marcussen - en af
hovedmændene bag begivenheden. Om det lykkes
afhænger alene af om man kan finde pengene til det.
Men Tom K kommer - Audi eller ej.
Tom Kristensen og Jan Magnussen er
begge med i Fælledparken. Foto: Vivi Siiger.
Jan Magnussen har vundet Le Mans i
GT1 klassen de sidste tre år i en Corvette. Også Jan
Magnussen vil være i Fælledparken bag rattet af en
Corvette - men næppe en af de racerbiler, han har
kørt til sejr i det klassiske franske motorløb.
Der køres i en række klasser. I
spredt fægtning kan nævnes et stort antal meget fine
biler:
En McLaren M8F CanAm fra 1971, en
Porsche 962 fra 1990, en 7,5 liters Lola T165 CanAm
fra 1970, en Chevron B16 fra 1970, en Jaguar C-Type
samt en D-Type, et par De Tomaso Pantera og ikke
mindst 12 klassiske Le Mans Bentley'er fra
førkrigstiden.
Listen af spændende biler er næsten
uendelig. Tag et kik på arrangørernes website, hvor
deltagerlisten hele tiden opdateres:>>>
Foruden de danske racerstjerner
kommer flere internationale navne:
Eksempelvis Jürgen Barth, der har en
stor karriere fra den internationale
sportsvognsscene bag sig - både som kører og
sportschef. Og det er ikke utænkeligt, at også Jochen Mass finder til Danmark igen.
Et af højdepunkterne er et såkaldt
Royal Pro-Am race, hvor en stribe "amatør"-kørere
skal køre et løb, hvor de deler bil med
professionelle kørere. Der bliver kørt to stints på
hver 10 minutter og kørerkategorien mix'es, så der
bliver både professionelle og amatør kørere på banen
samtidig.
Det mest prominente navn i denne
klasse er HKH Prins Joachim, der får kompagniskab af
navne som Tom Kristensen, John Nielsen, Casper
Elgaard, Jan Magnussen, Henrik Lundgaard, Thorkild
Thyrring, Kurt Thiim og ikke mindst den legendariske
Erik Høyer, der totalt dominerede de danske
standardvognsmesterskaber tilbage i 1960-1970'erne.
Ikke færre end 12 Le Mans Bentley'er
fra før krigstiden møder op i Fælledparken. Bilen på
billedet har Prins Joachim i passagersædet og bl.a.
Tom Kristensen på bagperron'en under en demo tur på
Le Mans 2003. Foto: Vivi Siiger. Klik på billedet og
se det større.
Åben bil for 100.000 kroner
Sommer, sol og vindsus i håret. Skal der fire hjul
under og også en motor til at sørge for fremdriften,
skal man typisk af med et godt stykke over en kvart
million kroner. Hvis bilen skal være fabriksny vel
at mærke. Man kan naturligvis købe en brugt
cabriolet. Men når man nu alligevel er i gang –
hvorfor så ikke gå efter en rigtig klassisk bil.
Læs mere>>>
|