Hør motorprogrammet hver uge på Radio Diablo, Hirtshals, Limfjord, Mega Nordsjælland, Mega Midtsjælland, Valde, Yes2day

 

Forsiden

 

Nyheder

 

Biltest

 

Motorsport

 

Diverse

 

Kort nyt

 

 

Efter at repareret Porsche-raceren i Le Mans racets næstsidste time stryger Dominik Farnbacher ud på racerbanen igen. I denne weekends Copenhagen Historic Grand Prix  kører han opvisning i København sammen med Lars Erik Nielsen. Foto: Vivi Siiger.

Copenhagen Historic Grand Prix:

Porsche show med Le Mans kørere


af Søren Clauding - Fotos: Vivi Siiger

4. august 2006

 

 

Årets store overraskelse i 24 timers Le Mans, danske Lars Erik Nielsen, kommer til at stå for en fornem Le Mans opvisning i Copenhagen Historic Grand Prix. Han møder ikke bare op med sin egen Porsche 911 GT3 RSR, men har også i sidste øjeblik fået sin lynhurtige medkører, Dominik Farnbacher, til at stille op i København med teamets anden bil, som benyttes i Le Mans Endurance serien.

 

Den blot 21-årige tysker er et reelt ”stjerneskud”. Dominik Farnbacher var en væsentlig årsag til at han, Pierre Ehret og Lars Erik Nielsen dominerede GT2-klassen i dette års 24 timers Le Mans. Havde det ikke været for en sproglig misforståelse mellem Farnbacher og et hold officials, da Porschen fik tekniske problemer i Le Mans racets næstsidste time, ville det dansk/tyske hold have vundet suverænt. Nu blev det til en 2.plads – men holdet var klart det hurtigste i årets race.

 

”Vi glæder os meget til at vise publikum, hvad man kan med et par moderne Porsche racere,” fortæller Lars Erik Nielsen, der er på vej hjem fra et ophold i Frankrig. ”Takket være god support fra den danske Porsche importør, Michael Lassen Automobiler og Yokohama dæk, er det blevet muligt både at få min Le Mans racer og teamets anden bil herop. Samarbejdet med Yokohama er vigtigt også i den forstand, at Dominik og jeg kan brænde ligeså meget gummi af i Fælledparken vi vil. De to biler er stort set identiske, så det skal nok blive rigtig sjovt – både for os og for publikum.”

 

Nyheden kommer som et reelt plaster på såret, fordi arrangørerne fredag morgen måtte se i øjnene, at to af de aldrende Le Mans vindere ikke kommer alligevel. Det handler om John Nielsens Jaguar, som vandt Le Mans i 1990, og Juan Barazis Porsche 917 – og årsagen er stort set den samme. Både John Nielsens Jaguar og Juan Barazis Porsche 917 deltager i en europæisk løbsserie og begge var udsat for uheld i sidste afdeling, som fandt sted på Silverstone.

 

På Porsche raceren knækkede forreste hjulophæng og selvom man gjorde alt, hvad der var menneskeligt muligt for at skaffe reservedele, lykkedes det ikke. Reservedele til 35 år gamle Le Mans racere, der blot er bygget i nogle få eksemplarer, hænger ikke på træerne.

 

Og Jaguaren kørte varm under løbet på Silverstone. Teamet troede først, at det blot var en toppakning, der var


Lars Erik Nielsen blev 2'er i Le Mans efter at have ført det meste af løbet. Foto: Vivi Siiger.


 gået. Men det viste sig, at hele motorens topstykke er revnet. Selvom man arbejdede intenst på at få det løst, var det umuligt at blive klar inden Copenhagen Historic Grand Prix, så den oplevelse må vente til en anden gang.

 

“Det er brand ærgerligt, jeg havde glædet mig til gensynet med raceren.” fortæller John Nielsen. “Det er jo ikke hver dag, man får tilbudt sådan en køretur. Jeg havde også glædet mig til, at vise raceren frem for tilskuerene. Det er en utrolig smuk bil med en helt fantastisk lyd."

 

Arrangørerne arbejder på, at finde en anden eksotisk racerbil til den danske Le Mans vinder fra 1990.

 

“Men under alle omstændigheder kommer John ud at køre i Pro/Am racet, hvor han er på hold med den rutinerede Kaj Knudsen, der stiller op med en BMW 2002 Tii med næsten

200 hestekræfter,” fortæller løbsarrangør Ole Markussen. “De skal bl.a. dyste mod Tom Kristensen og Prins Joachim.”

 

”Og a-pro-pos Tom Kristensen er hans Audi R8 Le Mans vinderbil fra 2002 og den Joest WSC, han vandt sin første Le Mans sejr med i 1997 begge på vej her op. Selvom det er ærgerligt, at Jaguar’en og Porschen ikke kan køre, må vi ikke glemme, at der kommer et utal af andre fine biler, bl.a. en Jaguar D-Type og en Jaguar C-Type, som dominerede Le Mans tilbage i 1950’erne,” tilføjer løbsarrangør Claus Frausing.

 

”Et af elementerne ved motorsport er netop, at maskineriet kan gå i stykker. Det eksisterer stort set ikke i andre sportsgren og det er med til at gøre motorsporten så fascinerende. Så når tingene virkelig fungerer, er det et meget stort og kompliceret stykke arbejde, der ligger bag ved. Så må man også acceptere et teknisk sammenbrud eller to,” fastslår både Markussen og Frausing.


Dominik Farnbacher - 21 år og et af de seneste "stjerneskud" indenfor motorsporten. Foto: Vivi Siiger.

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger eller Søren Clauding                                   Web-design: SRP