Sommerens store danske
motorbegivenhed er Copenhagen Historic Grand Prix,
som finder sted i Fælledparken i weekenden d. 5.-6.
august. Op imod 150 deltager – herunder navne som
Prins Joachim, Tom Kristensen, John Nielsen og Jan
Magnussen – er anmeldt det fascinerende race ad
Nørre Allé, Universitetsparken, Borgmester
Christiansens Allé og Østre Allé. Holder vejret,
forventer arrangørerne rekord stort publikumstal.
Alle de deltagende biler er
konstruktioner, der er mindst 30 år gamle – dér går
grænsen for, hvornår en bil er ”historisk”. Men hvis
nogen troede, at det derfor går langsomt eller at
det er en samling skrot, der kastes rundt med i
Fælledparken, må de tro om igen.
Det kan vi stå inde for! Vi har
nemlig ”taget” en tur i en af de vildeste af de
biler, der deltager i racet i Fælledparken: En Alfa
Romeo GTA-M fra 1971, som i Grand Prix’et skal køres
af bilens ejer, Tommy Kjehr og den tidligere Le Mans
vinder og Formel 1 kører for Ferrari og McLaren,
svenskeren Stefan Johansson.
Det var en rystende oplevelse at køre
Alfa’en – i bogstaveligste forstand. For når man
trykker på startknappen, og de næsten 200
hestekræfter brøler det bedste, de har lært,
begynder bilen at vibrere som vanvittig. Voldsommere
end nogen moderne racerbil.
Lydniveauet er enormt. Selv ikke den
obligatoriske styrthjelm dæmper det nævneværdigt –
kun én ting hjælper: Ørepropper, når de altså er sat
rigtigt i.
”Den skal have nogle omdrejninger,”
instruerer Tommy Kjehr. ”så det fik den, da vi
drønede ud på asfalten på Køreteknisk Institut ved
Tune. Sådan en bil kan naturligvis ikke køres på
offentlig vej.
Tommy Kjehr nyder synet af sin
2-liters Alfa maskine, der præsterer næsten 200
hestekræfter. Foto: Vivi Siiger. |