Hør motorprogrammet hver uge på Radio Diablo, Limfjord, Mega, Valde, Victor og Y2D

 

Forsiden

 

Nyheder

 

Biltest

 

Motorsport

 

Diverse

 

Kort nyt

 

 

Formel 1 2006: Stribevis af nye regler

af Søren Clauding - 6. marts 2006

 

Hensigten er at gøre Formel 1 løbene bedre. Resultatet får vi i løbet af 2006, hvor nye regler får indflydelse på udfaldet af årets verdensmesterskab. Det team og de kørere, der forstår at håndtere de nye muligheder bedst, racer sandsynligvis af med VM-titlen.

 

Mindre motorer

Den vigtigste ændring er, at de hidtidige 3-liters V10 motorer bliver erstattet med 2,4 liters V8 maskiner. Det betyder, at effekten falder fra 950 hestekræfter til 750 hk. Det betyder naturligvis at farten sættes ned, men en gennemsnitsomgang bliver ikke meget andet end 1,5-2 sekunder langsommere – det er så lidt, at forskellen næsten ikke er til at få øje på. Hvorfor motorerne begrænses yderligere? Fordi det ellers ville være gået den modsatte vej – 1,5-2 sekunder hurtigere pr. omgang og det er en farlig udvikling.

 

De nye motorer giver en række fordele:

 

- Benzinøkonomien bliver omkring 20 procent bedre. Dermed kan man køre længere på en tankfuld.

 

- Bilerne opnår bedre aerodynamik, fordi motorerne bliver mindre. Derved bliver konstruktørerne i stand til at forbedre den såkaldte downforce. Downforce er det undertryk, der opstår under bilen, når den kører og som reelt suger den ned til asfalten.

 

- Den mindre effekt og det bedre vejgreb gør bilerne lettere at køre – men også vanskeligere at hente det maksimale ud af. Det betyder formentlig, at Formel 1 felterne bliver tættere.

 

- En mindre motor nedsætter vægten på baghjulene. Ikke fordi V8’eren er lettere, men fordi den lavere effekt kræver mindre modstand fra bilens bagvinge. Dels fordi der ikke vil være brug for så stort et tryk for at overføre motorkræfterne til asfalten og dels fordi, der er brug for mindre luftmodstand for at kunne opnå højere topfart på de lige stræk. Det medfører tilsammen større mulighed for dramatiske og spektakulære udskridninger gennem svingene.

 

- Det sidste forstærkes af, at de mindre motorer ikke har så stort et drejningsmoment til at hjælpe køreren med at bringe bilen på rette spor, hvis han er kørt over grænserne.

 

- De mindre motorer er en fordel for de kørere, der er gode til at styre og bremse på samme tid som f.eks. Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, Ralf Schumacher og i et vist omfang også Jarno Trulli, Jenson Button og Mark Webber. Men også kørere som Fernando Alonso, Kimi Räikkönen og Juan Pablo Montoya, der er gode til at håndtere baghjulsudskridning, kommer til at trives.

 

V10 maskiner tilladt

I en overgangsperiode vil de hidtidige V10 maskiner være tilladt – men med restriktioner på indsugningen, så effekten kommer på samme niveau som for V8’erne. V10’erne vil have fordel af større drejningsmoment – men hvordan forskellen bliver i praksis, er vanskelig at forudsige. Det internationale bilforbund, FIA, har da også påberåbt sig ret til, at ændre på indsugningsrestriktionerne i sæsonens løb, hvis man anser det for nødvendigt. Det bliver især på baner med behov for et bredt momentområde som f.eks. Monza og Montréal, hvor der er både meget langsomme og meget hurtige kurver, at V10’erne forventes at være bedst.

 

Dækskifte igen

En anden vigtig nyhed er, at dækskifte under løbene nu er tilladt igen. Det giver ikke mindst Bridgestone en fordel, for deres store handikap i fjor var, at deres Formel 1 dækkonstruktion ikke var egnede til lange distancer. Kort fortalt handler det om, at Bridgtestone dækkene har mere fleksible dæksider end konkurrenten Michelins Formel 1 dæk. De fleksible sider medfører højere arbejdstemperatur og den højere varme medfører større slitage. Men det bliver en kortvarig fordel – til næste år trækker Michelin sig ud af Formel 1 og så skal alle køre på Bridgestone.

Formel 1 bilerne i 2006 er mere aerodynamiske end i fjor (McLaren-Mercedes).

 

BMW har overtaget Sauber-teamet.

 

Toyota er blandt stor favoritterne i 2006.

 

De nye Formel 1 motorer er på 2,4 liter og yder omkring 750 hestekræfter (Mercedes F1 motor).

 

 

Udskillelseskvalifikation

Kvalifikationskørslerne laves om igen. I år vil der igen være mange biler på banen, når der skal køres kvalifikation, men der er indført en spændende finesse: Kvalifikationen på en time vil være inddelt i tre sessions. De seks langsomste i den første session får ikke lov til at fortsætte og er henvist til de sidste seks sidste startpladser. De seks langsomste i den anden session er tilsvarende henvist til de seks næst dårligste startpladser og i de tilbage blevne 10 kørere skal derpå kæmpe om de bedste startpositioner.

 

De biler, der vælges fra, må gerne tankes op igen inden løbet, hvorimod de bedste under kvalifikationen kun må tanke den mængde benzin, som rent faktisk blev brugt i den afsluttende session. Det må nødvendigvis give anledning til nogle komplicerede strategier – f.eks.: er det bedst at være den bedste blandt de dårlige og starte med fuld tank eller dårligst blandt de bedste og starte med halvfuld eller tom tank?

 

Hvem der er hvem!

Det har ikke direkte med reglementet at gøre, men alligevel, for på grund af at man ikke bare kan opnå en start i et Formel 1 Grand Prix, fordi man ønsker det, skifter eksisterende teams af og til hænder. Derfor ser 2006 sådan ud: BAR-teamet er blevet til et rent Honda fabriksteam. Sauber er blevet til BMW-Sauber efter at den tyske fabrik har trukket sig ud af samarbejdet med Williams. Jordan teamet hedder nu Midland og Minardi er blevet til Torro Rosso.

 

Stof til eftertanke

To markante begivenheder i vinterens løb skal også nævnes: McLarens succesrige chefdesigner, Adrian Newey, har forladt teamet til fordel for Red Bull og det bør give verdensmester Fernando Alonso stof til eftertanke: Alonso har nemlig allerede skrevet kontrakt med McLaren for 2007.

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger eller Søren Clauding                                   Web-design: SRP