| 
							 
							
							Hensigten er at gøre Formel 1 løbene bedre. 
							Resultatet får vi i løbet af 2006, hvor nye regler 
							får indflydelse på udfaldet af årets 
							verdensmesterskab. Det team og de kørere, der 
							forstår at håndtere de nye muligheder bedst, racer 
							sandsynligvis af med VM-titlen. 
							
							
							  
							
							
							
							Mindre motorer 
							
							
							Den vigtigste ændring er, at de hidtidige 
							3-liters V10 motorer bliver erstattet med 2,4 liters 
							V8 maskiner. Det betyder, at effekten falder fra 950 
							hestekræfter til 750 hk. Det betyder naturligvis at 
							farten sættes ned, men en gennemsnitsomgang bliver 
							ikke meget andet end 1,5-2 sekunder langsommere – 
							det er så lidt, at forskellen næsten ikke er til at 
							få øje på. Hvorfor motorerne begrænses yderligere? 
							Fordi det ellers ville være gået den modsatte vej – 
							1,5-2 sekunder hurtigere pr. omgang og det er en 
							farlig udvikling. 
							
							
							  
							
							
							
							De nye motorer giver en række fordele: 
							
							
							  
							
							
							- Benzinøkonomien bliver omkring 20 procent 
							bedre. Dermed kan man køre længere på en 
							tankfuld. 
							
							
							  
							
							
							- Bilerne opnår bedre aerodynamik, fordi 
							motorerne bliver mindre. Derved bliver 
							konstruktørerne i stand til at forbedre den såkaldte 
							downforce. Downforce er det undertryk, der opstår 
							under bilen, når den kører og som reelt suger den 
							ned til asfalten. 
							
							
							  
							
							
							- Den mindre effekt og det bedre vejgreb gør bilerne 
							lettere at køre – men også vanskeligere at hente 
							det maksimale ud af. Det betyder formentlig, at 
							Formel 1 felterne bliver tættere. 
							
							
							  
							
							
							- En mindre motor nedsætter vægten på baghjulene. 
							Ikke fordi V8’eren er lettere, men fordi den lavere 
							effekt kræver mindre modstand fra bilens bagvinge. 
							Dels fordi der ikke vil være brug for så stort et 
							tryk for at overføre motorkræfterne til asfalten og 
							dels fordi, der er brug for mindre luftmodstand for 
							at kunne opnå højere topfart på de lige stræk. Det 
							medfører tilsammen større mulighed for dramatiske og 
							spektakulære udskridninger gennem svingene. 
							
							
							  
							
							
							- Det sidste forstærkes af, at de mindre motorer 
							ikke har så stort et drejningsmoment til at hjælpe 
							køreren med at bringe bilen på rette spor, hvis han 
							er kørt over grænserne. 
							
							
							  
							
							
							- De mindre motorer er en fordel for de kørere, der 
							er gode til at styre og bremse på samme tid som 
							f.eks. Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella, 
							Ralf Schumacher og i et vist omfang også Jarno 
							Trulli, Jenson Button og Mark Webber. Men også 
							kørere som Fernando Alonso, Kimi Räikkönen og Juan 
							Pablo Montoya, der er gode til at håndtere 
							baghjulsudskridning, kommer til at trives. 
							
							
							  
							
							
							
							V10 maskiner tilladt 
							
							
							I en overgangsperiode vil de hidtidige V10 maskiner 
							være tilladt – men med restriktioner på 
							indsugningen, så effekten kommer på samme niveau som 
							for V8’erne. V10’erne vil have fordel af større 
							drejningsmoment – men hvordan forskellen bliver i 
							praksis, er vanskelig at forudsige. Det 
							internationale bilforbund, FIA, har da også påberåbt 
							sig ret til, at ændre på indsugningsrestriktionerne i 
							sæsonens løb, hvis man anser det for nødvendigt. Det 
							bliver især på baner med behov for et bredt 
							momentområde som f.eks. Monza og Montréal, hvor der 
							er både meget langsomme og meget hurtige kurver, at 
							V10’erne forventes at være bedst. 
							
							
							  
							
							
							
							Dækskifte igen 
							
							
							En anden vigtig nyhed er, at dækskifte under løbene 
							nu er tilladt igen. Det giver ikke mindst 
							Bridgestone en fordel, for deres store handikap i 
							fjor var, at deres Formel 1 dækkonstruktion ikke var 
							egnede til lange distancer. Kort fortalt handler det 
							om, at Bridgtestone dækkene har mere fleksible 
							dæksider end konkurrenten Michelins Formel 1 dæk. De 
							fleksible sider medfører højere arbejdstemperatur og 
							den højere varme medfører større slitage. Men det 
							bliver en kortvarig fordel – til næste år trækker 
							Michelin sig ud af Formel 1 og så skal alle køre på 
							Bridgestone.  |