Hensigten er at gøre Formel 1 løbene bedre.
Resultatet får vi i løbet af 2006, hvor nye regler
får indflydelse på udfaldet af årets
verdensmesterskab. Det team og de kørere, der
forstår at håndtere de nye muligheder bedst, racer
sandsynligvis af med VM-titlen.
Mindre motorer
Den vigtigste ændring er, at de hidtidige
3-liters V10 motorer bliver erstattet med 2,4 liters
V8 maskiner. Det betyder, at effekten falder fra 950
hestekræfter til 750 hk. Det betyder naturligvis at
farten sættes ned, men en gennemsnitsomgang bliver
ikke meget andet end 1,5-2 sekunder langsommere –
det er så lidt, at forskellen næsten ikke er til at
få øje på. Hvorfor motorerne begrænses yderligere?
Fordi det ellers ville være gået den modsatte vej –
1,5-2 sekunder hurtigere pr. omgang og det er en
farlig udvikling.
De nye motorer giver en række fordele:
- Benzinøkonomien bliver omkring 20 procent
bedre. Dermed kan man køre længere på en
tankfuld.
- Bilerne opnår bedre aerodynamik, fordi
motorerne bliver mindre. Derved bliver
konstruktørerne i stand til at forbedre den såkaldte
downforce. Downforce er det undertryk, der opstår
under bilen, når den kører og som reelt suger den
ned til asfalten.
- Den mindre effekt og det bedre vejgreb gør bilerne
lettere at køre – men også vanskeligere at hente
det maksimale ud af. Det betyder formentlig, at
Formel 1 felterne bliver tættere.
- En mindre motor nedsætter vægten på baghjulene.
Ikke fordi V8’eren er lettere, men fordi den lavere
effekt kræver mindre modstand fra bilens bagvinge.
Dels fordi der ikke vil være brug for så stort et
tryk for at overføre motorkræfterne til asfalten og
dels fordi, der er brug for mindre luftmodstand for
at kunne opnå højere topfart på de lige stræk. Det
medfører tilsammen større mulighed for dramatiske og
spektakulære udskridninger gennem svingene.
- Det sidste forstærkes af, at de mindre motorer
ikke har så stort et drejningsmoment til at hjælpe
køreren med at bringe bilen på rette spor, hvis han
er kørt over grænserne.
- De mindre motorer er en fordel for de kørere, der
er gode til at styre og bremse på samme tid som
f.eks. Michael Schumacher, Giancarlo Fisichella,
Ralf Schumacher og i et vist omfang også Jarno
Trulli, Jenson Button og Mark Webber. Men også
kørere som Fernando Alonso, Kimi Räikkönen og Juan
Pablo Montoya, der er gode til at håndtere
baghjulsudskridning, kommer til at trives.
V10 maskiner tilladt
I en overgangsperiode vil de hidtidige V10 maskiner
være tilladt – men med restriktioner på
indsugningen, så effekten kommer på samme niveau som
for V8’erne. V10’erne vil have fordel af større
drejningsmoment – men hvordan forskellen bliver i
praksis, er vanskelig at forudsige. Det
internationale bilforbund, FIA, har da også påberåbt
sig ret til, at ændre på indsugningsrestriktionerne i
sæsonens løb, hvis man anser det for nødvendigt. Det
bliver især på baner med behov for et bredt
momentområde som f.eks. Monza og Montréal, hvor der
er både meget langsomme og meget hurtige kurver, at
V10’erne forventes at være bedst.
Dækskifte igen
En anden vigtig nyhed er, at dækskifte under løbene
nu er tilladt igen. Det giver ikke mindst
Bridgestone en fordel, for deres store handikap i
fjor var, at deres Formel 1 dækkonstruktion ikke var
egnede til lange distancer. Kort fortalt handler det
om, at Bridgtestone dækkene har mere fleksible
dæksider end konkurrenten Michelins Formel 1 dæk. De
fleksible sider medfører højere arbejdstemperatur og
den højere varme medfører større slitage. Men det
bliver en kortvarig fordel – til næste år trækker
Michelin sig ud af Formel 1 og så skal alle køre på
Bridgestone. |