Den regerende verdensmester, Citroën
køreren Sebastien Loeb brækkede i sidste uge sin
højre arm under træning på mountainbike.
Dermed er han sat ud af spillet i
forbindelse med den kommende weekends fjerde sidste
afdeling af Rally VM - Det tyrkiske Rally.
Den episode fornyer spændingen i
VM-kampen, hvor Loeb og co-driver Daniel Elena
ellers har opnået et solidt forspring i forhold til
Fords Marcus Grönholm og Timo Rautiainen. Forud for
Det tyrkiske Rally har holdet et forspring på 35
points i VM. Fem points til og de er verdensmestre -
en situation der bestemt ikke er uopnåelig, for det
sidste VM-rally køres først i begyndelsen af
december.
"Jeg tror ikke Sebastiens brækkede
arm får indflydelse på vores VM i år," fortæller
Daniel Elena til Motorsiden. "Vi har så stort et
forspring, at det bliver svært for Marcus Grönholm
at indhente os. Vi kan også håbe på at Petter
Solberg klarer sig bedre og tager points fra Marcus.
Hvis Marcus skal vinde VM, skal han stort set vinde
alle årets sidste fire rallyes og vi skal score
færre end fem points."
Anderledes forholder det sig i
bilmærkernes VM. Hér er det kun 7 points mellem
Citroën og Ford. Scorer Grönholm og hans
teamkammerat hos Ford, Mikko Hirvonen, sejr og
2.plads i Tyrkiet - og det er slet ikke utænkeligt -
vil Ford mindst være à-points med Citroën.
I et forsøg på at forsvare
forspringet i bilmærkernes VM har Citroën hyret den
tidligere verdensmester, Colin McRae. McRae er
specialist i grusrallyes, men han er kendt for sin
meget aggressive kørestil.
Man kan forvente tre udgange af de
kommende rallyes: McRae vinder (fordi han kører
aggressivt og når målrampen), McRae kører af (fordi
han kører for aggressivt), McRae opnår et
halvdårligt resultat (fordi han ikke kender Citroën
Xsara WRC rallybilen og kører forsigtigt for at
komme i mål) og det kan Citroën ikke bruge til
særlig meget.
Sidste gang, Citroën havde brug for
en vikar i World Rally Championship, var i fjor, da
Carlos Sainz for en tid overtog Francois Duvals
Xsara på grund af, at den i øvrigt hurtige belgier
sluttede for mange rallyes i utide.
Ud fra den filosofi kan
man undre sig lidt over at Citroën
vælger netop Colin McRae. Sidste gang
han deltog aktivt på top-niveau var i
2005, hvor han totalskadede en Nissan
racer under Dakar-rallyet. Carlos Sainz
ville have været et naturligt valg i
stedet for McRae, men Sainz har
definitivt lagt styrthjelmen på hylden. |