- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: SsangYong Kyron 2,0Xdi Spirit 4X4


Moderne koreaner


Af Søren Clauding - juli 2006

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

Efter vores opfattelse er SsangYong Kyron mere elegant og mere moderne end storebror Rexton. Men hvorfor overhovedet sammenligne med Rexton? Fordi de to biler er forbavsende ens. Overordnet set får man 24 hestekræfter færre og en 12 cm kortere bil, når man køber en Kyron. Men prisen er små 100.000 kroner lavere for Van-udgaven i Spirit udgaven og det tæller stærkt for Kyron.

 

SsangYong Kyron er lillebror, men den hører alligevel til i klassen for større SUV’er. I Danmark vil den i al væsentlighed blive solgt som Van på gule nummerplader. Derfor er det den version, vi har sat i fokus. Prisen for top-versionen Spirit med automatgear er 209.000 kroner plus godt 40.000 i moms – plus godt 14.000 kroner for firehjulstrækket.

 

Baghjulstræk er standard

Kyron kan nemlig også leveres med baghjulstræk alene, men sjovt nok benytter den danske importør ikke muligheden for 4X2 til at få prisen ned. Tværtimod er mer-prisen for 4X4 så beskeden, at de fleste nok vil vælge den netop med firehjulstræk. Som sådan kommer den endnu nærmere Rexton.

 

Hvordan de to biler skiller sig ud hen ad vejen må tiden vise. Men det er helt klart, at pris, design og motorkraft gør forskellen. Sammenlignet med konkurrenterne er Kyron ikke udpræget billig, men udstyrsniveauet er OK – og det er prisen også.

 

2-liters diesel

Kyron kan kun købes med en 2-liters diesel, der yder 141 hestekræfter. Det er på niveau med de lidt mindre konkurrenter, men da momentområdet er særdeles bredt, oplever man på ingen måde Kyron som sløv. Den har aldrig været tænkt som racerbil og 0-100 km/t på 14,1 sekunder er helt på linie med f.eks. Kia Sorento med 2,5 liters diesel.

 

Brændstoføkonomien holdes på 11,9 km/l. Det er pænt for en bil i den størrelse med automatgear.

 

Kyron er rummelig. 1,9 kubikmeter rummer varerummet og pladsen er regulær. Der er ekstra rum under tæppet i varerummet bagtil og fortil findes et såkaldt riffelrum i hele bilens bredde (navnet kommer af at rummet er aflåseligt). Bagklappen slår rimelig højt op og der er også gode adgangsforhold gennem sidedørene. Sideruderne er sort tonede så nysgerrigt indkik stort set er elimineret. Men bageste sideruder kan ikke rulles ned.

 

Eget design

Designet i kabinen er helt i stil med Kyrons udvendige linieføring, moderne og på flere måder helt sit eget. Gode fralægningsmuligheder og gode siddepladser, som oven i købet er elektrisk betjent. Og man sidder godt, også under længere køreture og har tilstrækkelig benplads.

 

Køreegenskaberne er meget lig Rextons. Dvs. at bilen føles ret blød under kørsel på plan asfalt. Og ude i terræn’et klarer den sig, netop fordi den er så blød med overbevisende respons på store ujævnheder. Kyron har reduktionsgear og det er absolut en fordel, når man kører rigtig off-road. Det bringer den også nærmere de regulære off-road’ere, uden dog at bryde tærsklen fra betegnelsen ”Sport Utility Vehicle”. Skiftet mellem to- og firehjulstræk foregår manuelt ved tryk på en kontakt. Og så har Kyron Spirit også Hill Descent Control som regulerer fremfærden ved nedkørsel af stejle skråninger.

 

Smidigt automatgear

Automatgearet er meget smidigt og en sand fornøjelse. Det reagerer ikke så øjeblikkeligt som i en hurtig personbil, men skiftet sker hurtigt og det er næsten forbilledligt for denne type af SUV’er.

 

Motorkræfterne er nævnt, men maskineriets bidrag til kørekomforten bør også nævnes, for motoren har en blød gang uden mange vibrationer og med et behersket støjniveau.

 

Det gør Kyron særdeles velegnet til kørsel, hvor størstedelen finder sted på plan vej.

 


SsangYong Kyron er med sine 4,66 meter en af de større Sport Utility vehicles.

Den markante front og karakteristiske bagparti gør Kyron rimelig elegant trods størrelsen.

 

Interiørdesignet følger de udvendige linier og er helt sit eget.

 

Automatgearet er fem-trins og en sand fornøjelse.

 

Riffelrummet under varerummet kan aflåses.

 

Bagklappen løfter højt og afslører et regulært varerum på næsten 2 kubikmeter.


Link til importøren

 

Model:

SsangYong Kyron 2,0Xdi Spirit 4X4

Pris:

Kr. 263.798 incl. moms

Motor:

4 cyl. 2 l. turbodiesel common-rail. 141 hk – 310 Nm ved 1800-2750 o/min. Aut. Gear 5 trin.

Præstationer 0-100 km/t/

topfart/

brændstoføk:

14,2 sek/166 km/t/

11,9 km/l

Længde:

4,66 m

Bagagerum: kapacitet/længde

1883 liter/1,65 meter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. 4 airbags. Højdejusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Justerbar forlygtehøjde. Læderrat. Læderindtræk. Sædevarme. Pollenfilter. 16” alufælge. Sort tonede ruder.

Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP