Efter vores opfattelse er SsangYong Kyron mere elegant og
mere moderne end storebror Rexton. Men hvorfor
overhovedet sammenligne med Rexton? Fordi de to
biler er forbavsende ens. Overordnet set får man 24
hestekræfter færre og en 12 cm kortere bil, når man
køber en Kyron. Men prisen er små 100.000 kroner
lavere for Van-udgaven i Spirit udgaven og det
tæller stærkt for Kyron.
SsangYong Kyron er lillebror, men den hører alligevel til i
klassen for større SUV’er. I Danmark vil den i al
væsentlighed blive solgt som Van på gule
nummerplader. Derfor er det den version, vi har sat
i fokus. Prisen for top-versionen Spirit med
automatgear er 209.000 kroner plus godt 40.000 i
moms – plus godt 14.000 kroner for firehjulstrækket.
Baghjulstræk er standard
Kyron kan nemlig også leveres med baghjulstræk alene, men
sjovt nok benytter den danske importør ikke
muligheden for 4X2 til at få prisen ned. Tværtimod
er mer-prisen for 4X4 så beskeden, at de fleste nok
vil vælge den netop med firehjulstræk. Som sådan
kommer den endnu nærmere Rexton.
Hvordan de to biler skiller sig ud hen ad vejen må tiden
vise. Men det er helt klart, at pris, design og
motorkraft gør forskellen. Sammenlignet med
konkurrenterne er Kyron ikke udpræget billig, men
udstyrsniveauet er OK – og det er prisen også.
2-liters diesel
Kyron kan kun købes med en 2-liters diesel, der yder 141
hestekræfter. Det er på niveau med de lidt mindre
konkurrenter, men da momentområdet er særdeles
bredt, oplever man på ingen måde Kyron som sløv. Den
har aldrig været tænkt som racerbil og 0-100 km/t på
14,1 sekunder er helt på linie med f.eks. Kia
Sorento med 2,5 liters diesel.
Brændstoføkonomien holdes på 11,9 km/l. Det er pænt for en
bil i den størrelse med automatgear.
Kyron er rummelig. 1,9 kubikmeter rummer varerummet og
pladsen er regulær. Der er ekstra rum under tæppet i
varerummet bagtil og fortil findes et såkaldt
riffelrum i hele bilens bredde (navnet kommer af at
rummet er aflåseligt). Bagklappen slår rimelig højt
op og der er også gode adgangsforhold gennem
sidedørene. Sideruderne er sort tonede så nysgerrigt
indkik stort set er elimineret. Men bageste
sideruder kan ikke rulles ned.
Eget design
Designet i kabinen er helt i stil med Kyrons udvendige
linieføring, moderne og på flere måder helt sit
eget. Gode fralægningsmuligheder og gode
siddepladser, som oven i købet er elektrisk betjent.
Og man sidder godt, også under længere køreture og
har tilstrækkelig benplads.
Køreegenskaberne er meget lig Rextons. Dvs. at bilen føles
ret blød under kørsel på plan asfalt. Og ude i
terræn’et klarer den sig, netop fordi den er så blød
med overbevisende respons på store ujævnheder. Kyron
har reduktionsgear og det er absolut en fordel, når
man kører rigtig off-road. Det bringer den også
nærmere de regulære off-road’ere, uden dog at bryde
tærsklen fra betegnelsen ”Sport Utility Vehicle”.
Skiftet mellem to- og firehjulstræk foregår manuelt
ved tryk på en kontakt. Og så har Kyron Spirit også
Hill Descent Control som regulerer fremfærden ved
nedkørsel af stejle skråninger.
Smidigt automatgear
Automatgearet er meget smidigt og en sand fornøjelse. Det
reagerer ikke så øjeblikkeligt som i en hurtig
personbil, men skiftet sker hurtigt og det er næsten
forbilledligt for denne type af SUV’er.
Motorkræfterne er nævnt, men maskineriets bidrag til
kørekomforten bør også nævnes, for motoren har en
blød gang uden mange vibrationer og med et behersket
støjniveau.
Det gør Kyron særdeles velegnet til kørsel, hvor
størstedelen finder sted på plan vej.

SsangYong Kyron er med sine 4,66
meter en af de større Sport Utility vehicles. |