- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia Carens kommer hen på året og giver Kia et gevaldigt løft. Foto: Vivi Siiger.


Spændende bilnyheder i 2007


Tekst: Søren Clauding - januar 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med starten på 2007 er der også taget hul på endnu et år, hvor vi kan forvente at de store bilfabrikker vil gøre alt for at bringe sig i førerposition. Det har de gavn af, for de tjener penge på det, men det har vi som bilejere og bilkøbere også glæde af, for bilerne bliver simpelthen bedre og bedre, selvom det ind i mellem kan være svært at se, hvor man kan blive ved med at forbedre bilerne.

 

Avancerede Volkswagen

Men det kan de på bilfabrikkerne, heldigvis. En af de helt aktuelle nyheder kommer fra Volkswagen: om kort tid introducerer man en ny årgang af Volkswagen Touran, udstyret med en såkaldt parkeringsassistent. Det er et system, som gør, at bilen ikke blot kan parallel parkere selv ligesom Toyota Prius – den kan også selv finde et hul blandt de kantstensparkerede biler, som den kan være i. Vi nærmer os stille og roligt det punkt, at man som fører ikke behøver gøre andet end at angive sit bestemmelsessted, så klarer bilen resten…det bekræftes i øvrigt af en anden nyhed fra Volkswagen, en Touareg med sidescan. Dvs. den aflæser vejkanten og hjælper føreren til at holde kursen.

 

Fra Volkswagen kommer der endnu spændende nyhed, men her handler det mere om fartpræstationer. Det er en ekstrem VW Passat med ikke færre end 300 hestekræfter. Den er døbt Passat R36 og kan gå fra 0 til 100 km/t på bare 5,7 sekunder.Og til efteråret forventes den nye lillebror til Touareg – VW Tiguan.

 

Seat Altea Xtra Large

Aktuel lige nu også er en magnum-udgave af Seat Altea. Seat Altea er blevet meget populær i Danmark på grund af sit elegante og meget anderledes udseende – og ikke mindst fordi den kan købes på gule nummerplader til en kraftig nedsat pris. Men den er mest blevet solgt til private. Med XL-udgaven forventer Seat i højere grad at få tag i erhvervskunderne. Designet er næsten det samme, men bilen er meget mere rummelig.

 

Fine nye Kia’er

Henover foråret kommer en anden spændende nyhed, det er Kia Cee’d, som måske skal betragtes som en efterfølger til Kia Cerato. Men den er der ikke så mange der kender, så: Kia Cee’d er en kompakt mellemklassebil med et smart design. Og følger den tendensen fra f.eks. den nye Kia Carens, som kommer senere på året, så kører Kia Cee’d rigtig godt. Og formår den danske importør at få de rigtige priser på Cee’d’en, har vi som bilkøbere endnu en god valgmulighed, der prismæssigt kommer til at ligge på den rigtige side af de 200.000 kroner.

 

Fra Kia kommer i øvrigt også en ny faceliftet Sorento – det er den store firehjulstrukne SUV. Men den har fået mere end en ansigtsløftning,

undervognen er også anderledes og den er en helt igennem bedre bil.

 

Off-road’er og SUV’er

Ovre i samme kategori og også fra Korea finder vi SsangYong. Herfra kommer der en kraftigt faceliftet XVT – det er 2. generation af SsangYong Rexton. Og så kommer SsangYong med en såkaldt cross-over, som fabrikken selv kalder for en sports-coupé, men med firehjulstræk. Den hedder Actyon og er i øvrigt udstyret med motorer fra SsangYong Kyron.

Her i foråret lancerer Mitsubishi to nye biler – Outlander, der er en SUV i stil med Kyron, plus en ny Pajero, som er en stor regulær off-roader. Mitsubishi

har haft stor succes igen i år i den største off-road udfordring, man kan tænke sig – nemlig Dakar rallyet. Og erfaringerne herfra er genspejlet i den

nye Pajero, som kommer til Danmark til september.

 

I Danmark importeres Mitsubishi og SsangYong af Interdan koncernen. Samme koncern står også fra Chevrolet, som i de sidste år har postet nye modeller på markedet. I år bliver det nyt liv i de nye modeller, for Chevrolet har udviklet dieselmotorer til Epica, Lacetti og Nubira. Det er rigtig interessant, fordi det er første gang Chevrolet kan leverer dieselmotorer til de modeller. og diesel er som bekendt populært for tiden, fordi dieselmotorer er blevet så gode og stadig er ret billige i drift.

 

Grænse nedbrydende

Ligenu er også Honda aktuel med den nye CR-V, som nedbryder grænserne mellem firehjulstrukne SUV og multibiler. Der er ikke tale om en egentlig ”Cross-over”, for der er mere

firehjulstrækker i den end man sædvanligvis vil opleve i en cross-over, men den slags begreber er efterhånden også blevet noget udflydende.

 

Fra Honda kommer en ny Legend. Det er en luksusbil, som ikke er blevet solgt i Danmark i nogle år. Men den er på vej tilbage i en ny udgave – men prisen: Stadig høj, i nabolaget af en million. Og hestekræfter vil Honda også kunne byde på – Honda Civic, der blev introduceret sidste år, kommer i en såkaldt Type R udgave med 200 hestekræfter. Det lyder i sig selv ikke af så meget, men der er tradition for at Type R betyder race, så det bliver nok lidt af en rå sag.

 

Lexus og Toyota

I den dyre ende skal vi nævne en ny og endnu større Lexus med nummerbetegnelsen 600. Den har 5-liters motor og er en hybridbil, dvs. med en el-motor som hjælpemotor. Populært sagt vil den nye Lexus LS600 være udstyret med en V8 benzinmotor, der samme med el-motoren har styrke som en V12. Desuden kommer Lexus med endnu en BMW-dræber, det er en 5-liters udgave af den kompakte IS-model, der har som hovedmål at snuppe markedsandele fra BMW M3.

 

Toyota koncernen har dog også billigere biler på vej. Toyota Auris

lanceres om et par måneder. Den bliver en afløser for den hidtidige Toyota Corolla med tophængslet bagklap. Corolla videreføres men alene i sedan-udgaven.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt