- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Volkswagen Golf GTE

Volkswagens store hybrid-skridt


Af Søren Clauding – 14. april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Golf GTE i Motorradioen >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Volkswagen har været nogen tid undervejs med deres første regulære bud på en hybridbil. Men nu er den her, nu er den på vej ud på de danske landeveje, den er ikke billig, men den er ganske veludstyret og temmelig kraftig, den nye Volkswagen Golf GTE hybridbil.

 

Volkswagen har da også valgt at tage skridtet fuldt ud. Man lancerer ikke bare en bil med er rimelig brændstoføkonomi, man lancerer en bil, der kan køre 66,7 kilometer pr. liter benzin iflg. den vedtage EU-norm. Det kan den, fordi elmotoren udgør så væsentlig en del af drivlinen, at man kan køre hele 50 kilometer på elektricitet alene. Og så er den ligeså hurtig – næsten – som den Golf GTI, som der er taget udgangspunkt i, da GTE blev skabt.

 

Sjovt at køre hybrid

Begge dele er væsentlige succesfaktorer. De understreger nemlig, at det på ingen måde behøver at være kedeligt at køre hybrid, og samtidig at det heller ikke behøver at være kostbart. Det sidste er dog en sandhed med modifikationer, for det kræver, at man lever op til normtallene med sin egen kørsel, og så koster øko-Golfen 426.000 kroner. Det er mange penge for en kompakt mellemklassebil – men det er i øvrigt billigere end Golf GTI, og så får man da så sandelig også meget for pengene.

 

Man får fremfor alt en ordentlig portion teknologi. Den inkluderer foruden en 150-hestes 1,4 liters TSI benzinmotor også en 102-hestes elektromotor. Tilsammen giver det 204 hestekræfter og nej, det er ikke fordi vi ikke har hørt efter i matematiktimen: Benzinmotorens effekt topper ganske enkelt på et andet tidspunkt i accelerationsforløbet end elmotorens. Når effekten er højest, rammen den akkumuleret de 204 hestekræfter.


Motorrummet er kommet på noget af en opgave med både benzin- og elmotor indenbords.


Akkumuleret giver de to motorer 350 Nm og tilsammen gør de det muligt, at nå 100 km/t på 7,6 sekunder. Det er blot ét sekund langsommere end Golf GTI, men kræfterne leveres tidligere i accelerationen og forklaringen er desuden, at GTI’en er 250 kg lettere end GTE, der jo også skal slæbe rundt på et batteri. Og så yder en GTI trods alt 220 hestekræfter mod GTE’ens 204 (læs vores prøvekørsel af VW Golf GTI hér >>>).

 

Avanceret gearskifte

Teknologien inkluderer endvidere en avanceret 6-trins DSG dobbeltkoblingsgearkasse, som er optimeret til brug i en hybrid drivline (bl.a. med special-belægning pga. reduceret brug af gearkassen og deraf følgende lavere smøreeffekt) og suppleres af yderligere en kobling. Sidstnævnte er anbragt mellem benzinmotoren og elmotoren, og kobler dem til og fra hinanden, når elmotoren har brug for hjælp eller elmotoren kan klare opgaven alene.

 

En VW Golf GTE er nemlig også en plug-in hybrid, eller opladningshybrid, som nogle vælger at kalde sådan en. Det indebærer, at man kan oplade batteriet via lysnettet, f.eks. via en vægboks i garagen derhjemme. Og skal man ikke køre mere end 50 kilometer og har man ikke brug for mere end de 102 hestekræfter, så kører man på elektricitet alene med den fordel, der er forbundet dermed, økonomisk og ikke mindst miljømæssigt.

 

Langt på en opladning

Man har under kørslen en række valg muligheder, så man har indflydelse på og til dels kan styre drivlinen og i hvilken grad f.eks. decelerationen skal medvirke til at oplade batteriet. Den første testkørsel af den nye hybridbil vidnede for det første om, at man kan køre overraskende langt på elektricitet alene og ikke mindst, at det er forbavsende lidt man ved almindelig kørsel indenfor lovens rammer har brug for de benzinmotorens assistance.

 

Overhalinger foretages med stor præcision og lynhurtigt, når begge motorer samarbejder. Og vil man have det sjovt iblandt og benytte sig af kraftpotentialet, trykker man blot GTE knappen ned. Det giver ikke bare fuld effekt men også en herlig kunstigt genereret lyd i kabinen – samtidig med at bilen udefra er ligeså lydløs som ellers. Skæg og ballade – men en mulighed, de følger med.

 

1500 kg på krogen

Det skal dog bemærkes, at selvom trækkraften er på niveau med Golf GTI, lægger en GTE ikke i samme omfang op til sportslig kørsel. De 250 kg ekstra kan mærkes gennem kurverne, men hvad gør det, for mon ikke de, der overvejer en hybridbil falder for en sådan bils særlige egenskaber og ikke for muligheden for i ny og næ at komme lidt hurtigere omkring hjørnerne. Og så må en Golf GTE for resten køre med 1500 kg på trækkrogen – det kan konkurrerende hybridbiler typisk ikke.

 

Udstyrslisten er omfattende og inkluderer foruden det fancy design fra Golf GTI også meget af udstyret fra GTI’en, herunder elektronisk spærredifferentiale, galvaniseret karrosseri, et elegant sportsligt interiør, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, el-ruder, fjernbetjent centrallås osv., osv.

Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Hurtige fakta om VW Golf GTE 1,4 TSI Hybrid:


Listepris: kr. 426.097. Halvårlig ejerafgift: kr. 310.

 

Drivline:

4 cyl. 1,4 ltr. benzin turbomotor. 150 hk, 250 Nm/1600-3500 omdr./min.

Elektromotor, 102 hk, 350 Nm. Litium-ion batteri. Nominel kapacitet 8,7 kWh. Opladningstid 2,3 kWh: 3t45m. 3,6 KWh: 2t15m.

6-trins DSG.

Benzinøkonomi: 66,7 km/l.

CO2-udledning: 35 g/km.

Rækkevidde, el-drift: 50 km.

Benzintank: 40 liter.

Vægt: 1599 kg.

Topfart: 222 km/t.

0-100 km/t: 7,6 sek.

0-80 km/t: 4,9 sek.


Elstikkontakten er placeret bag VW-emblemet på fronten.

 

Der kan vælges mellem en række måder at forvalte forholdet mellem benzinmotor og elmotor på.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt