- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First European Test:

Toyota Mirai

Nye vinde favoriserer brintbiler


Af Søren Clauding – 14. oktober 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er mere end naturligt, at de første regulære internationale testkørsler af den nye Toyota Murai fandt sted i Hamburg, selvom de første par eksemplarer satte hjulene på dansk grund for et par uger siden. 100 eksemplarer af verdens første serieproducerede bil er reserveret til Europa frem til udgangen af 2016, de skal sælges i England, Tyskland, Belgien og Danmark. Af disse forventes 25 biler at blive solgt i Danmark, mens potentialet på både kort og langt sigt naturligt nok er større hos vores naboer mod syd og ikke mindst i den ofte vind om suste nordtyske millionby, der er omgivet af utallige større og mindre vindmølleparker. Naturligvis skal bilerne også på europæisk plan prøvekøres dér.

 

I øvrigt ligger det på kanten, at kalde det serieproduktion. På globalt plan vil der i 2016 blive produceret 2000 biler, så vi vil snarere kalde det virkeliggørelse af den investering i en vigtig fremtidig biltype, som Toyota har gjort. Men måske skal man se produktionsstarten i lyset af, at der heller ikke blev produceret og solgt mange hybridbiler i de første år af Toyota Prius eksistens – siden er tallet steget til 8 millioner, så det er ikke for meget at konstatere, at Toyotas vision var rigtig. Har man også ret denne gang, er investeringen rigtig.

 

Opladnings elbiler er ude – brintbil er inde

Det er ikke kun Toyota, der tror på brintbiler, hvis man kan lægge noget i de nye vinde, a-pro-pos vindenergi, der blæser fra de folkevalgte på Christiansborg. Det danske Folketing har netop fundet flertal for en aftale, der i løbet af få år på den ene side trækker tæppet væk under salget af elbiler i Danmark, på den anden side i de første tre af de fem år fortsat holder brintbiler afgiftsfritaget, så nu er det altså dét, der satses på i Danmark. Og da kan Toyota glæde sig over, at de har været fremsynede nok. For hos verdens største bilfabrik betyder elbiler i traditionel forstand ikke så meget.

 

Hos Toyota handler det mest om brint – og brugt som energi tilførsel i en bil, bliver bilen da også til en elbil, blot drevet ved hjælp af sit eget medbragte elektricitetsværk. Sådan en bil er Toyota Mirai. Det er smart nok, at medbringe sit eget kraftværk, for så skal man blot tanke brint engang imellem, og iht. de officielle tal kan det ske med i praksis omkring 500 kilometers mellemrum. Rammer man en af de i alt 12 brint tankstationer, som burde være åbnet inden udgangen af 2015, kan man i det store hele køre landsdækkende i Danmark.

 

Brint uden skat billigere end el med skat

I sammenligning med den opladningstid, som altid skal indregnes ved brug af en traditionel elbil, der er afhængig af stikkontakter og centralt produceret elektricitet, skal man nu kalkulere med køretid til og fra brint-tankstationen, hvis en sådan ikke er lige i nærheden. Det tager tid og koster lidt brændstof. Som sådan virker der som om, at elektricitet som drivmiddel ved de gældende priser fortsat er den mest driftsøkonomisk fordelagtige løsning. Men lægger man en brandbeskatning oveni købsprisen forsvinder incitamentet.

 

Og så kan man jo passende køre på brint i mellemtiden, hvis man absolut vil køre elbil.

 

Luksuøs premiumbil

Det sidste er der fortsat meget, der taler for. Hvis man ser bort fra økonomi og infrastruktur er oplevelsen af en brintbil præcis som en hvilken som helst anden elbil. Toyota Mirai er skabt som en luksuøs premium sedan med alt det udstyr, man næsten kan forestille sig. Den er stor, små 4,9 meter lang, men pladsen er kanaliseret ind i kabinen, hvor man har valgt en indretning, der hælder lidt op af f.eks. Mercedes CLS eller den større SLS, altså en 4-sædet bil med masser af plads.



Interiørdesignet er futuristisk og elegant, faktisk utrolig vellykket efter undertegnedes opfattelse. Det gælder også de udvendige linjer, hvor man skal tage hensyn behovet for luftindsugning på anden måde end i traditionelle biler med forbrændingsmotor. I den traditionelle bil bruges indsugningsluften til at føde forbrændingen og til køling. I brintbilen bruges luften direkte til for iltens vedkommende at reagere med brinten, så der skabes den elektricitet, som siden bruges til at drive bilen.

 

Affjedringen er tilgivende og komfortabel. Det passede perfekt til kørselsforholdene, på våde og ofte ujævne veje, der ikke levede op til sædvanlig tysk standard. Da Mirai vejer over 1800 kg, som i sig selv medvirker til komfortabel kørsel, er resultatet en bil, som i det store hele bevæger sig jævnt fremad, uanset hvordan kørebanen opfører sig under bilen. Kombineret med den stilfærdige næsten ikke eksisterende motorlyd og en vellykket indsats for at reducere støjen udefra har man opnået en kørekomfort, som hører til på et højere niveau end biler til de 600.000 kroner som Toyota Mirai er prissat til.


Link til importøren

Læs også: 10.000 kr. pr mdr. – alt inklusive >>>

 

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Fremtiden er kommet til Danmark >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Toyotas nye brintbil, Mirai, på regnvåde veje i og omkring Hamburg.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt