- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Toyota Avensis

Tillid er vejen til succes


Af Søren Clauding – 10. juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Toyota sidst i juni bringer den nye Toyota Avensis på markedet i Danmark, er alene den begivenhed et tegn på succes. Danmark bliver nemlig et af de allerførste markeder i Europa, der får den nye Avensis. Ikke fordi sommerferien truer, men mest fordi danskerne populært sagt elsker Avensis.

 

Toyota Avensis har i mange år konstant ligget i toppen i klassen for store mellemklassebiler. I bilverdenen kalder man den klasse for D-segmentet, og så sent som i fjor var Avensis nr. 2 i segmentet. Egentlig var den vel nummer ét, for den officielle nummer ét var Skoda Octavia, som måske nok kan kategoriseres som en stor mellemklassebil, men snarere er en stor C-segment bil, altså en bil, der hører til, hvor søsterbiler som VW Golf, SEAT Ibiza og for den sags skyld Toyota Auris er klassificeret (sjovt nok hører den store Skoda Superb også til i D-segmentet – men lad nu det være)..

 

Stor privatbil

I alle tilfælde er Avensis populær. Det er den både blandt firmakunder, men i særdeleshed hos private, i hvert fald sammenlignet med konkurrenterne. Næsten en fjerdedel af salget af Avensis går til private kunder. Til sammenligning køber kun 6 procent af de private en VW Passat og blot 1 procent vælger Mondeo.

 

Sådan skal det også være fremover, fastslog man hos Toyota Danmark i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Avensis på snoede schweiziske bjergveje i området øst for Genève. Og nøglen til at fastholde det gode salg skal være, at cementere en række af Toyotas unikke kendetegn, deriblandt den gode og gennemførte kvalitet og tillidsskabende køreegenskaber.

 

Bedre køreegenskaber

Ikke mindst det sidste har man arbejdet målrettet på at forbedre i den nye Avensis. Den hidtidige model kørte ikke dårligt, men i sammenligning med de førende af konkurrenterne kunne køreegenskaberne godt karakteriseres som lidt uldne. I Danmark betød det mindre og var mindre mærkbart, fordi vi ikke må køre hurtigere end 130 km/t. Men ved høj fart var det udtalt: Bilen var ganske enkelt ikke stabil nok i sammenligning.

 

Stabiliteten ved høj fart var der i sagens natur ikke mulighed for at afprøve i Schweiz, det må vi have til gode, men ved 120 km/t oplevede man en markant forbedring af styrepræcisionen og stabiliteten, og der er ingen grund til at tro, at det skulle blive ringere, når man kører hurtigere. Forklaringen er den ”enkle”, at fordi man hos Toyota var opmærksom på problematikken, gennemanalyserede man elementerne, der skaber køreoplevelsen. En vigtig erkendelse var, at man hidtil havde forsøgt at opnå stabilisering af bilen gennem fjedrene, som derfor måtte være forholdsvis stramme. Det måtte man lave om på.

 

Teknikken bag

Nu anvender man blødere fjedre, men har samtidig skiftet dæmningskarakteristik ved at støddæmperne er mere faste og har en progressiv funktion. Krængningsstabilisatorerne er gjort 1 mm tykkere og nu er det de to vigtige dele af et hjulophæng, der gør arbejdet med at stabilisere bilen. De er så hjulpet af, at karrosseriet er mere vridningsstabilt og bilen generelt er lettere.

 

Styretøjet er desuden gjort mere følsomt i neutral-positionen – noget som man normalt ville kunne opleve som en nervøs styring og forringet stabilitet. Men fordi de andre ændringer fungerer, er resultatet blevet en mere direkte styreoplevelse og kontrol. Man har med andre ord på én gang opnået såvel en mere komfortabel affjedring som bedre føling med underlaget og derigennem en mere spændstig, tillidsvækkende og vedkommende køreoplevelse. Bravo.

 

Attraktiv prissætning

Toyota Avensis har altid været prismæssig attraktiv. Det er den nye også med en indstigningspris på under 300.000 kroner og beskedne prisspring, når man vil have flere kræfter og mere udstyr. De penge inkluderer et stort udstyrsprogram og også et kraftigt forbedret design, stort set totalt fornyet både indvendigt og udvendigt, idet man dog har fastholdt nogenlunde de samme dimensioner og i øvrigt også det samme midterparti som i den hidtidige model. På den ene side har man i bund og grund fornyet bilen, på den anden side har man bevaret de dyder, den hidtidige model var kendt for.


Link til importøren

Læs også: Tillidsskabende premium kvalitet >>>

 

Andre Toyota Prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Toyota Avensis med 147-hestes 1,8 liters benzinmotor og Multidrive automatgear

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt