- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En reminiscens fra fortiden: Den Café'en med overnatningsmulighed hedder "Circuit". På stedet, i udkanten af byen Nivelles, lå i 10 år en ægte Formel 1 Grand Prix racerbane.

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Toyota Auris

Endnu bedre og endnu mere hybrid


Af Søren Clauding – juni 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye og gennemreviderede Toyota Auris, der lander på de danske landeveje først på efteråret, strammer Toyota endnu engang op på hybrid-strategien: Går det, som verdens største bilfabrik forventer, vil andelen af hybrid biler med Auris navnet på bagklappen blive endnu større. Og for dem, der måtte ønske en Auris, men som ramler ind i svaghederne ved hybridteknologien, har Toyota også nyt: En helt ny 1,2 liters 116 hestes benzinmotor.

 

De første internationale prøvekørsler af den nye generation Auris fandt sted i Belgien, nær Toyotas forsknings- og udviklingscenter lige syd for Bruxelles. Og udviklingen blev sat yderligere i relief i det historiske perspektiv: Waterloo lå ganske tæt ved og ligesådan en for længst nedlagt Formel 1 racerbane fra dengang, hvor motorsport ikke indebar, at man skulle køre langt på literen.

 

Waterloo

Hvis man skulle få idéen, at Toyotas Auris som Napoleon skulle møde sit Waterloo netop der, må man lidt populært sagt antage, at nederlaget ville blive stoppet længe forinden, så det kommer ikke til at ske. Sikkerhedspakken ”Safety Sense” er nemlig en del af tilbuddet til størstedelen af modelvarianterne, det inkluderer automatisk nødbremse i de mest almindelige hastigheds-områder og for alle gælder det, at sikkerheden er blevet væsentlig større alene i kraft af forbedrede køreegenskaber, så en Auris – fortsat populært sagt – lettere vil kunne manøvrere udenom en truende katastrofe…


Toyota Safety Sense demonstreres på fabrikkens forsknings- og udviklingscenter syd for Bruxelles.


Motorsportselementet sætter Auris udviklingen i et andet lys. Nivelles racerbanen, som det handler om, blev skabt i en epoke, hvor sikkerhed i motorsporten gjaldt om, at der ikke var noget at støde ind i. Det blev imidlertid for kedeligt for publikum (bilerne var for langt væk) og der blev kun afviklet et par Formel 1 Grand Prix’er. Siden gik banen konkurs og i dag kan man kun finde rester af den på det område, der i al væsentlighed er blevet indtaget af moderne industrivirksomheder.

 

Hybridteknologien er verdensmester

I motorsport har sikkerhed siden fået helt andre dimensioner og hybridteknologien har, takket være Toyotas pionergang, vist sig bæredygtig. Den japanske bilproducent er regerende verdensmester i langdistance-racing og mangler egentlig kun den eftertragtede Le Mans sejr for at få kronen sat på værket. Men man må ikke glemme, at siden Toyota anmeldte sin første hybridracerbil i 24-timers Le Mans i 2012, har ingen af konkurrenterne set sig selv for gode til ikke at gå i japanernes fodspor. For selvom det var en Porsche, der vandt i år, og Audi, der vandt i fjor, var begge vinderbiler, skabt af de eksklusive premium-mærker, baseret på hybridteknologi. Det havde de næppe været, uden at Toyota havde vist vejen.

 

Sådan er det også i serieproduktionen af almindelige biler. Hér er Toyota dog fortsat i en markant førerposition, og det vil de formentlig være langt ud i fremtiden, for hvor alle konkurrenter til stadighed forsøger at markedsføre alternative måder at spare brændstof og reducere forureningen på, satser Toyota i endnu højere grad på hybridteknologi. Alene på det danske marked forventer fabrikken, at allerede i 2016 vil 60 procent af alle solgte Auris være hybridbiler.

 

Det er et vigtigt tal, for hvor eksempelvis førnævnte motorsports-konkurrenter begge som nævnt er premium-mærker med mere beskedne salgsvolumener, er Auris en regulær ”Folkevogn”, med et langt bredere sigte.

 

Hybrid-Auris til 260.000 kroner

En del af dette sigte underbygges af, at det fremover vil være muligt, at købe en Toyota Auris Hybrid med basisudstyr, H1, til blot 260.000 kroner. Og der er vel at mærke tale om en bil, som i bytrafik kan køre over 29 kilometer på en liter benzin og er placeret i allerlaveste afgiftsklasse, hvor der blot skal betales 620 kroner om året i ejer-afgift. Det skal nok underbygge salget.

 

Hybridteknologien har mange fordele: Bilerne er lydløse, komfortable, inkluderer automatgear og er i enhver henseende billige i drift. Toyota har etableret en 10-årig tryghedsordning på batteriet for de, der måtte tvivle (og alle andre, naturligvis) og som enhver anden Toyota er 3 års fabriksgaranti standard. Dertil kommer, at Toyota generelt er topscorer i enhver kunde undersøgelse, og specifikt, at 9 ud af 10 nuværende ejere af hybridbiler også vil vælge en hybridbil næste gang der skal købes nyt køretøj. Især det sidste tal siger rigtig meget.

 

Beskeden trækmulighed

På minussiden tæller stadig som det væsentligste, at man ikke må køre med en anhænger på mere end 385 kg (på en H/B - 345 kg på Touring Sports). Det er der måske råd for, for først i det nye år kommer Toyota med en hybridbil, der er skabt til også at kunne trække en anhænger. Det er dog ikke en Auris men derimod en RAV-4, en noget anden bil, så det er en helt anden sag.

 

Til dem, som har behovet for at køre med anhænger bag på en Auris og ønsker at køre med manuelt gear (eller automatgear, hvor man også selv har indflydelse på hvilket gear, man kører i) har Toyota konstrueret en helt ny 1,2 liters turbobenzinmotor, der også er økonomisk og måske mere egnet til langture end hybridbilen, og desuden, viste de første prøvekørsler, mere dynamisk end hybrid-alternativet.

 

Ingen diesel – benzin er bedre

Toyota tilbyder desuden Auris med en ny dieselmotor, men den markedsfører man ikke i Danmark, simpelthen fordi erfaringen fra den hidtidige model og markedet generelt viser, at efterspørgslen efter dieselbiler er for lille. De senest reviderede afgiftsregler vedr. dieselbiler underbygger jo heller ikke lige præcis efterspørgslen efter den motorteknologi og da benzin- og hybridalternativerne er så gode, har Toyota såmænd nok truffet den rette beslutning.


Link til importøren


Bagagerummet i Touring Sports rummer 530 liter.

 

Bagsæderyglænene i Touring Sports kan lægges ned ved hjælp af grebet bagest i bagagerummet lige over bagagerumslyset.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Skarpere look og skarpere kørsel >>>


Klik på billedet og tag på en prøvekørsel af den nye Toyota Auris Touring Sports Hybrid på en usædvanlig destination: Resterne af den tidligere belgiske Formel 1 Grnd Prix racerbane, Nivelles-Baulers.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Toyota Auris har fået en ny og skarpere front. Hér præsenteret på en rest af den originale asfalt på Grand Prix racerbanen ved Nivelles

 

Cockpittet i hybrid-varianten har fået et kvalitetsmæssigt løft.

 

 

I moderne tid handler hybridteknologi både om økonomisk og miljørigtig biltransport. Toyota har vist vejen ved at overføre idéen til Le Mans racing.

 

Bagsædet i Touring Sports versionen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt