- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki Vitara i de rette omgivelser. Bygningen i baggrunden er det mondæne Hotel Fortaleza do Guincho lige udenfor Cascais.

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Suzuki Vitara

Vitara vender tilbage


Af Søren Clauding – 25. februar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når den nye Suzuki Vitara lander hos de danske forhandlere og introduceres sidst i april, er der tale om en bil, som Suzuki i Danmark har glædet sig meget til – og det har mange danske bilkøbere garanteret også, for de hidtidige Vitaraer har været yderst populære i Danmark og der kører ikke færre end 30.000 eksemplarer af slagsen rundt med danske nummerplader på.

 

Så stort et antal kommer det til at vare en rum tid inden den nye model måtte nå. For selvom Vitara er populær i Danmark var bilen også tidligere hjulpet af den afgiftslovgivning, der herskede indtil slutningen af 2007. Året forinden var Suzuki Vitara blevet den mest solgte bil herhjemme, fordi en stor del af bilerne blev solgt med beskeden afgift på de daværende gule nummerplader.

 

Fortsat billig 4X4

Det var dengang en ret billig måde at få en firehjulstrukken bil på. Det interessante ved introduktionen af den nye generation er imidlertid, at det er det fortsat, selvom nummerpladerne skal være hvide og det vil være tilladt at have passagerer med bagi. Suzuki har nemlig valgt en meget konkurrencebevidst tilgang til prissætningen af den nye bil, så den billigste regulært firehjulstrukne SUV forventes at komme til at koste omkring 230.000 kroner.

 

De præcise priser må vi vente lidt på, men indgangsprisen på den billigste Vitara, den har så træk på forhjulene, forventer importøren lander på 200.000 kroner og firehjulstrækket vil koste cirka 30.000 kroner oven i. Summa summarum…230.000.

 

”Dansker-bilen”

Uanset Suzuki forventer ”blot” at sælge omkring 2000 Vitara’er om året i de kommende år, vil det ikke overraske, hvis antallet bliver større. Der er nemlig tale om en meget gennemarbejdet bil og de første internationale prøvekørsler, der fandt sted i området omkring Cascais, vest for Lissabon i Portugal gav en rigtig positiv oplevelse af ”dansker-bilen”. Sagt på en anden måde: Har man tidligere kunnet brænde varm på en Suzuki Vitara, bliver mulighederne ikke ringere, hvad angår den nye model, tværtimod.

 

Og danskernes begejstring for den hidtidige bil har ikke været til at stoppe. Suzuki satte danske nummerplader på den sidste af slagsen sidste sommer, derpå var lagret tømt, men nu begynder man så at fylde op igen med de nye biler. Der er dog et lille ”men”. Hvis man køber en Vitara for at kunne trække store tunge anhængere, bliver man skuffet. 1500 kg er det maksimale for diesel-versionen og 1200 kg må benzinvarianten trække. Måske bliver det bedre på et senere tidspunkt, for det hedder sig, at Suzuki er op vej med et hold nye motorer (se nedenfor).

 

Sjælen er bevaret

Den nye Vitara er også på andre måder forskellig fra den hidtidige. Det skal den naturligvis også være, fordi der er tale om en helt ny generation. Men da den hidtidige, som i øvrigt siden 1998 har haft tilnavnet ”Grand” foran Vitara, længe havde trængt til udskiftning, var der ikke så meget at bygge videre på – andet end grundfilosofien og bilens ”sjæl”.

 

Den er til gengæld også vigtig. For selvom mange bilkøbere måske vil vælge en Suzuki Vitara med forhjulstræk, så er det, at fabrikken har lagt vægt på at bruge al sin erfaring gennem 42 år til at konstruere en bil med forbavsende gode terrængående egenskaber, helt essentielt. Og så er det egentlig helt ligegyldigt, om man visuelt kan genkende den hidtidige bil i den nye. Forsøger man på det, skal man godt nok se godt efter, der er ikke meget andet end et ”S” på fronten og bilens navn til fælles.

 

Meget lettere er det at genfinde elementer fra Suzuki SX4 S-Cross, der blev lanceret for et års tid siden. Den er med sine 4,3 meters længde lige nummeret større, men teknikken i S-cross er genbrugt mange steder i Vitara, blot er oplevelsen hér meget mere rigtig, måske netop fordi Suzuki med Vitara er tro imod SUV-begrebet. Modsat S-Cross, der mere er en mellemting mellem en almindelig personbil og en SUV, selvom S-Cross nu heller ikke er ueffen, når den bringes væk fra den plane kørebane.

 

Bygget til off-road

Det hænger bl.a. sammen med, at frihøjden er forøget på Vitara med 1,5 cm, så man kan forcere større forhindringer uden at hænge fast, men også at Vitara er lidt kortere end S-Cross og små 100 kg lettere. Vitara er desuden en smule højere, så i passagerkabinen har man næsten den samme plads som i S-cross, mens bagagerummet naturligt nok er lidt mindre. Men i en bil, der måler 4,18 meter er 375 liter bagagekapacitet stadig ret godt, især fordi pladsen på bagsædet er så fremragende, som tilfældet er i den nye bil.

 

Maskinkraften er de to velkendte 120-hestes motorer, som netop kendes fra S-Cross, men de er ændret på flere områder, så de kan opfylde de nye Euro 6 miljønormer, og man fornemmer større smidighed og mere kraft end i dem, vi kender fra S-Cross. Det skyldes nok til dels, at Suzuki gennem ændringerne også har forbedret motorstyringen, men også at Vitara er lettere og mere agil. Fartpræstationerne er da også bedre for Vitara end S-Cross.

 

Nye biler og nye motorer på vej

I øvrigt rygtes det, som antydet ovenfor, at Suzuki – ikke overraskende – er på vej med et par nye motorer, en benzinmotor med turbolader og en kraftigere diesel. Det er endnu for tidligt, at sige mere end blot det, hertil vender vi tilbage, når der er mere hold i oplysningerne og tidshorisonten ligger formentlig inde i 2016.

 

Til den tid vil det desuden være spændende at se, hvad den japanske bilfabrik så også har bragt på banen, for iht. den strategi, fabrikken har lagt, skal der en ny Suzuki model på markedet om året i de kommende år. Og faktisk står der på Suzuki standen allerede på det kommende motorshow i Genève, der finder sted i begyndelsen af marts, to konceptbiler, dels en ny B-segment bil, dels en ny mikro-SUV.

Suzuki Vitara i Motorradioen Del 1

 

Suzuki Vitara i Motorradioen Del 2


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Suzukis nye altmuligbil >>>


Klik på pilen og kør med en tur på Suzukis lille off-roadbane og fornem hvad den nye Vitara er i stand til.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Link til importøren


 

 

En sjov gimmick: uret midt på instrumentpanelet kan fås med japanske tegn som tidsangivelser.

 

S'et i frontgrillen gemmer på radaren til de elektroniske sikkerhedssystemer.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt