Subaru Outback er Subarus flagskib. Det har den
været siden den første Outback så dagens lys i 1994
og den helt nye generation, som har Europa-premiere
i Genève, der i skrivende stund er ved at lukke
portene for årets store biludstilling, lever fuldt
og helt op til den status. Den er dog ikke et
traditionelt flagskib i form af en luksuøs flyder,
men derimod en premium-cross-over til de aktive
bilejere.
Den er et flagskib i form af sin unikke teknik og
luksuøse snit. Det symmetriske firehjulstræk, der
fordeler kræfterne ens i begge sider af bilen, i
kombination med lavtliggende boksermotorer, og
Lineartronic CVT automatgearet, som er blevet
opdateret til den nye generation, går hånd i hånd
med nyt forfinet sikkerhedsudstyr, der er standard i
den billigste version ”Base” (opkaldt efter
udfordringerne på vej op ad Mount Everest – en
Subaru er ikke en hvilken som hels bil…).
EyeSight
Det nye sikkerhedsudstyr hedder ”EyeSight” og er
godt nok ikke i sig selv banebrydende nyt. Men
måden, hvorpå det fungerer, målt på oplevelsen bag
rattet, bringer det i særklasse.
EyeSight består af to højtudviklede kameraer,
placeret indvendigt, under forrudens overkant, men
ikke længere oppe end at vinduesviskerne kan rengøre
forruden, som kameraerne skal se igennem. Man kan
sige det på den måde, at så længe føreren kan se
gennem forruden, kan kameraerne det også.
Det, de ser, er farver og konturer. De ”holder øje
med”, hvad der sker foran bilen og reagerer f.eks.
på fodgængere, der er i færd med at bevæge sig ind
foran bilen. Når det sker, bremser bilen automatisk
ned, samtidig med at den med lyd og lys påkalder sig
førerens opmærksomhed, så han eventuelt kan foretage
en undvigemanøvre.
Virker op til 180 km/t
EyeSight holder også øje med forhindringer foran
bilen af mere traditionel slags, typisk andre
trafikanter, og systemet gør det muligt, at bremse
bilen ned fra hastigheder helt op til 180 km/t.
Kører man så hurtigt, overlades opgaven dog til
føreren efter en hastighedsreduktion på 50-70 km/t,
så man f.eks. ikke risikerer at fremprovokere
påkørsel bagfra, som så ville gøre skabe en
anderledes uheldssituation end den, der lige måtte
være blevet afværget.
EyeSight fungerer ved at registrere andre
trafikanters bevægelser, men træder en forankørende
bilist på bremserne og lyser bilens bremselygter,
tager EyeSight også det med i overvejelserne, når
systemet hjælper Subaru føreren til at undgå eller
reducere konsekvenserne af en ulykke.
Flot præcision
Systemet fungerer også som traditionel adaptiv
fartpilot, som regulerer afstanden til forankørende.
Men fordi det holder øje med, hvad der sker rundt
omkring de forankørende, er det i stand til at
regulere hastigheden, så kørselskomforten bliver
noget ganske særligt. Hvis man nærmer sig en
forankørende og så småt begynder at trække ud i
overhalingsbanen, regulerer EyeSight hastigheden med
en akkuratesse, som vi ikke før har oplevet.
EyeSight giver desuden mulighed for
vejbaneassistentens funktion. Man hører en lille
advarselslyd, når man uden at vise af er i færd med
at passere en vejlinje, den gør det med stor
præcision, og mange andre steder end alene på
motorveje.
Fungerer også ved stilstand
Og er Outback’en blevet bragt til standsning, giver
EyeSight lyd fra sig, når bilerne foran, f.eks. hvis
man holder for rødt lys, begynder at bevæge sig – så
man ikke som fører risikerer at falde i staver, blot
fordi trafikken giver en et øjebliks ro.
Blandt andre fordele er, at EyeSight tager gassen
fra speederen, hvis man er ved at støde ind i noget.
Hvis man eksempelvis ved vinkelparkering mod en mur
fejlagtigt kører fremad mod muren i stedet for
baglæns tages gassen øjeblikkelig af, så man undgår
kollision.
Systemet er så komplet og virker så godt, at Subaru
allerede har modtaget flere absolutte topresultater
f.eks. hos den amerikanske sikkerhedsorganisation,
IIHS, og Outback har desuden opnået fem stjerner i
EuroNCAP sikkerhedstesten.
Komfortabel og stabil
Vi kommer ved en senere prøvekørsel nærmere ind på
bilens øvrige egenskaber, men kan efter de første
testkilometer fastslå, at affjedringen er en god
kombination af komfort og stabilitet. Der er
imidlertid ikke revolutionerende ændringer,
Outback’ens undervogn er blevet udsat for,
sammenlignet med forgængeren, og så er Outback er
140 kg tungere end Forester, som vi prøvekørte for
nylig, og det mærker man.
Vi prøvede bilen med den samme 150-hestes lidt
støjende bokserdieselmotor som i Foresteren og kunne
godt ønske os en mere kraft. Men det hænger
formentlig ligeså meget sammen med, at bilens
køreegenskaber lægger op til mere. 0-100 km/t klares
på 10,2 sekunder, så mon ikke man i dagligdagen
klarer sig udmærket.
Med 2,5 liters benzinmotoren er man endnu hurtigere
oppe på de magiske 100. Outback har også fået den
nye udgave af Lineartronic CVT automatgearet med
skift i både trin og uden. Det er standard og
fungerer forbilledligt og det har vi beskrevet ifm.
prøvekørslen af den nye Subaru Forester (læs
vores prøvekørsel af Subaru Forester med
Lineartronic CVT gear hér >>>).
Topudstyr fra billigste udgave
Udstyret er noget af det, der foruden de avancerede
sikkerhedselementer (som inkluderer EyeSight),
bringer Outback’en i særklasse. Automatgear og
firehjulstræk er standard i grund-versionen, Base,
det samme er LED forlys, Bakkamera, 7 airbags,
2-zone klimaanlæg, og sædevarme også på bagsæderne.
Mellemudstyret, Ridge, omfatter desuden lædersæder,
memory for siddeposition i det elektrisk
indstillelige førersæde, nøgleløs entry og start.
I top-udgaven, Summit, for man også Harman/Kardon
lydanlæg med 12 højtalere, 7” berøringsskærm,
soltag, 18” alufælge, elektrisk bagklap, tonede
ruder og elektrisk indstilleligt passagersæde. |