- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Subaru Levorg

Fabelagtige køreegenskaber


Af Søren Clauding – 24. september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart ser en Subaru Levorg ikke ud af så meget. Men når man sætter sig til rette i den rummelige mellemklassebil med mere end et touch af premium-appeal og begynder at æde asfalt, oplever man med det samme, at den bil er mere end almindelig.

 

Det er måske ikke så mærkeligt, hvis vi kalder Subaru Levorg for den bedste Subaru cross-over nogensinde, for det forventer man vel af en ny bil. Men den er også blandt de allerbedste i prisklassen lige under 500.000 kroner, konstaterer man, når man stryger ud af de snoede svenske provinsveje nord for Stockholm, hvor vores første møde med den nye Levorg fandt sted.

 

Bedst i regn

Indtil regnen sætter ind og vejene bliver våde. Så bliver den ganske enkelt bedst. Målt hvordan??? Jo, sådan:

 

Det permanente firehjulstræk, som styres derhen hvor der er brug for kræfterne, men altid sikrer, at der er en god portion af dem på alle fire hjul (udgangspunktet er 60 procent på forhjulene og 40 procent på baghjulene), giver bilen en forbilledlig balance på både plan og ujævn asfalt. Når vejen bliver våd, eliminerer firehjulstrækket fuldstændig en forhjulstrukken bils tendens til at understyre (altså ultimativt, at den skrider ud over forenden og kører lige ud, selvom man drejer, hvis man kører ud over grænsen) og den baghjulstrukne bils tendens til overstyring (udskridning med bagenden, når skridgrænsen passeres).

 

Det indebærer ikke bare, at bilen er helt i balance, også når kørebanen er glat (og det gælder formentlig også, når der ligger is og sne, baseret på erfaring med andre Subaru’en prøvekørt under sådanne forhold) og også, at man dermed opnår en rolig og moden køreoplevelse såvel som en meget højere grad af køresikkerhed.

 

At den så i øvrigt står knagende godt fast på underlaget er en anden ting, men det kan alle firehjulstrukne biler præstere, også dem, der kun har firehjulstræk ”on demand”.

 

Smidig og vibrationssvag boxer

Den nye 1,6 liters turboboxer benzinmotor er en neddroslet og stærkt ændret version af de kendte større Subaru motorer. Den yder 170 hestekræfter og drejningsmomentet topper ved 250 Nm. Den er smidig, reagerer præcist på speederens bevægelser, er vibrationssvag og temmelig lydløs. Det generelle støjbillede er reduceret, men Subaru Levorg er stadig ikke den mest støjsvage bil i klassen.



Handler det om komfort og trækker det trinløse Lineartronic automatgear opad. Gearskiftet, uanset om der skifter i seks trin (hvis speederen trædes helt ned eller man anvender skiftepalerne bag rattet) eller helt trinløst, giver en meget direkte fornemmelse af transmissionen, hvad der bl.a. kan tilskrives anvendelsen af en metalkæde. Og så er gearskiftet også forbavsende lydsvagt.

 

Masser af plads

Pladsforholdene i Levorg er glimrende, både hvad kabineforholdene angår og også bagagerummet. 522 liter bagageplads har man under den tophængslede bagklap og lægges bagsæderyglænene ned, opnår man tæt ved 1,5 kubikmeter – og en helt plan bagagerumsbund.


 

 


Subaru Levorg er en helt igennem god oplevelsen. Den efterlader til gengæld ikke kunden mange valgmuligheder. Levorg er født med permanent firehjulstræk og det kan ikke fravælges. Man kan alene købe den med den nævnte 1,6 liters benzinmotor, så man har ikke mulighed for at reducere brændstofforbruget ved f.eks. at give køb på kræfter eller gå over til diesel. Automatgear er også en medfødt egenskab, som der ikke kan ændres på.

 

Dermed er man nødt til at affinde sig med en benzonøkonomi på 14,4 km/l, som bestemt ikke er ringe for en bil med firehjulstræk, automatgear og 170 hestekræfter samt muligheden for at nå 100 km/t på 8,9 sekunder. Man kan blot ikke vælge noget andet.

 

Næsten alt, hvad hjertet begærer

Hvad udstyret angår, er det næsten det samme. Man får næsten alt, hvad hjertet kan begære af kørehjælpemidler og premiumudstyr i basisversionen ”Levorg GT”. Inklusive LED nærlys, lysautomatik, bakkamera, regnsensor, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, det såkaldte SI-Drive osv. Det er inkluderet i basisprisen på 455.000 kroner. For 13.000 kroner oven i får man også et udmærket indbygget navigationsanlæg (modellen hedder da GT-N) og topvarianten, GT-S byder yderligere på elektrisk soltag i glas, sportsforsæder, kulfiberpanel og 18” letmetalfælge.

 

Sidstnævnte er udmærket, hvis man vil køre hurtigt på plan asfalt – det har vi afprøvet på Test Track 1 ved Arlanda lufthavnen nord for Stockholm. Men gælder det den optimale komfortable kørsel, ville vi foretrække 17” fælge med større affjedring i dæksiderne. Vejgrebet er da mindst ligeså godt under alle andre kørselsforhold end lige præcis på den plane asfalt, som man kun sjældent finder ”i det virkelige liv”. I øvrigt kører GT-S varianten kortere på literen.



Kun savner man Subarus ”Eyesight”, som bl.a. kan identificere krydsende fodgængere med tilhørende nødbremssystem. Vil man have det, skal man nævne det ved køb af bilen, men det kan først leveres næste sommer.

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Crossover på sin egen måde >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Subaru Levorg på snoede regnvåde svenske veje. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Hurtige fakta om Subaru Levorg

Introduktion i Danmark: Oktober 2015


Listepriser:

Levorg GT Lineartronic: kr. 454.900.

Levorg GT-N Lineartronic: kr. 467.999.

Levorg GT-S Lineartronic: kr. 519.999.

 

Motor og transmission:

1,6 Boxerbenzinmotor med turbo. 170 hk. 250 Nm v. 1800-4899 omdr./min. Permanent firehjulstræk. 6 trins/trinløs automatgearkasse.

 

Præstationer:

0-100 km/t: 8,9 sek. Tophastighed: 210 km/t. Benzinøkonomi: 14,5 km/l (14,1 km/l for GT-S). CO2 udledning: 159 respektive 164 g/km.

 

Dimensioner:

Længde: 4,69 m.

Bredde: 1,78 m.

Højde: 1,49 m.

Frihøjde: 15,4 cm.

Bagagerum: 522/1446 liter.

 

Basisudstyr:

LED nærlys, Forlygtespuling, tågeforlygter, el-foldbare sidespejle, el-opvarmet forrudeunderkant, regnsensor, 17” letmetalfælge, multijusterbart læderrat, sædevarme for og bag, nedfældning af bagsæderyglæn fra bagagerum, el-sideruder for og bag. Nøglefri entry og start, 2-zone klimaanlæg, bluetooth, USA, bakkamera, SI-Drive, Hill start assist, detektion af den blinde vinkel, detektion af bagvedkørende, fjernlysassistent, kørebaneassistent, 7 airbags og meget mere.


Link til importøren


 

 

 

18" hjul (ovenfor) står godt fast på plan asfalt, men kommer til korte i forhold til 17" hjulene med mere affjedring i dæksiderne (den hvide bil til venstre).

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt