- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Subaru Levorg

Crossover på sin helt egen måde


Af Søren Clauding – 24. september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Subaru i de kommende uger introducerer den nye Levorg på det danske marked, skal man være hurtig ved havelågen – eller forhandlerdøren – hvis man er liebhaver til sådan en. For Subaru har opnået så stor succes i Danmark, at kvoten stort set er opbrugt inden salget for alvor går i gang.

 

”Heldigvis har vores 13 danske forhandlere købt godt ind af den nye bil,” smiler Subarus danske direktør, Niels Thanning i forbindelse med de første nordiske testkørsler, ”så det er ikke helt umuligt. Men det er et faktum at vi bare i den grad lever op til vores salgsmål, at begrænsningen så småt begynder at spille ind.”

 

Begrænset kvote

Subaru importøres til de nordiske og de baltiske lande af International Motors i Helsingborg. Og man ville med lethed kunne sælge 12.000 biler om året på disse markeder. Fabrikken har imidlertid kun tildelt regionen 8500 biler, så der er nogle, faktisk ret mange, som ikke får deres Subaru, selvom de gerne ville have en. Det må kaldes et luksusproblem.

 

Ikke mindst fordi den nye Levorg bare rammer lige ind i måske især danske behov for en usædvanlig tolkning af begrebet ”crossover”. Levorg er som alle andre Subaru’er som standard udstyret med permanent firehjulstræk (altså ikke et firehjulstræk, som kun er der, når der er brug for det). Den har i maskinrummet en helt ny 1,6 liters boxermotor, der præsterer fine 170 hestekræfter og et godt moment på 250 Nm. Og så har den også som standard Subarus europæiske definition på en trinløs kædedreven CVT-automatgearkasse.

 

Uforenelige verdner samlet

Med europæisk definition mener vi, at japanerne ikke kunne drømme om at køre med trin inddelt trinløst gearskifte. Men vi europæere elsker at kunne fornemme, når der skiftes gear og derfor er gearkassen forsynet med en indstilling, som i seks trin skifter op og ned efter behov eller som man ønsker det vha. paler bag rattet. I automatindstillingen skal man blot presse speederen i bund, så skiftes der automatisk i trin, ellers foregår det trinløst med det karakteristiske forløb, at motoren bringes op på det optimale omdrejningstal, hvorefter udvekslingen trinløst ændres, så bilen kører hurtigere og hurtigere.

 

Men oven i det har Subaru forenet to ellers uforenelige verdner. De har taget hele undervognen fra ”landevejsraceren” Subaru (Impreza) WRX Sti (læs vores prøvekørsel af Subaru Impreza WRX Sti hér >>>) og baseret Levorg herpå. Derved har man opnået den sportslige spændstighed og unikke styrepræcision, samtidig med at man har øget dæmpningen, så man opnår en høj grad af kørekomfort.

 

Det sidste er af stor betydning, for samtidig med at Levorg introduceres, forlader man den hidtidige Legacy og det hul skal Levorg så fylde ud.

 

Revolutionerende model

Levorg er en ny model hos Subaru. Alligevel indikerer navnet, at man er tro mod sin fortid og har baseret bilen derpå. Levorg er en forkortelse af Legacy Revolution Touring. Altså en revolutionerende Legacy med touring-egenskaber.

 

”Revolutionerende” er det måske lige i overkanten at kalde Levorg, i hvert fald i sammenligning med Legacy. Især fordi Subaru har valgt, bevidst at gøre bilen mindre end den hidtidige model, som ikke slog så godt an hos kunderne som generationen inden. Kunderne mente, at Legacy var blevet for stor. Nu er den skrumpet ind igen og så var det jo meget heldigt, at fabrikken havde den mere kompakte WRX platform at basere den nye bil på.

 

Unik undervogn

Revolutionerende er på den anden et OK ord at bruge, når det gælder undervognen. For den findes ikke meget bedre. Kunststykket var så blot at bruge den på en komfortabel rejsebil som Levorg. Men det projekt må siges at være lykkedes forbilledligt, hvad ikke mindst vores første køretur i den nye bil på snoede svenske landeveje i området nord for Stockholm meget klart vidnede om.

 

Bilen er yderst velkørende, den er mere funktionel end mange af konkurrenterne, den savner måske et mere iøjefaldende udseende, men appellerer derigennem til de formentlig ret mange bilkunder, der trives med ikke at vække for meget opsigt, men til gengæld ved, at de har hele det potentiale, som Levorg er født med, når de har brug for det. Diskret og kraftfuld – det er under lakken man finder en Subaru Levorgs ægte personlighed.

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Fabelagtige køreegenskaber >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Subaru Levorg på snoede regnvåde svenske veje. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt