- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Renault Espace

Smuk transport for den moderne familie


Af Søren Clauding – 27. marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renaults nye luksusliner – læs mere >>>

 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Det mest iøjefaldende ved den nye Renault Espace (”Espace” betyder i øvrigt ”plads”) er dens udseende. Ser man den i profil, gerne lidt nede i niveau, så man også fornemmer den forøgede frihøjde, som medvirker til at gøre karosseriet slankt og fremadstræbende, kan ingen synes andet end at bilen er smuk. Den er elegant, dynamisk og alene visuelt i en klasse for sig.

 

Det samme gælder dens interiør. Der er lagt stor vægt på designet i alle afkroge.  Fra fører pladsen har man fremragende udsyn fremad gennem den kolossale frontrude, instrumentpanelet er elegant og på ægte Tesla-manér har man placeret den 8,7” store berøringsskærm i midterkonsollen vertikalt. Det er en logisk måde at få flest mulige informationer ind på skærmen, det fremtræder moderne, smart og gennemtænkt.

 

Det samme gælder den "bro", som fører betjeningsuniverset ned mellem forsæderne. En elegant løsning med gearvælgeren behagelig tæt ved rattet, det giver et potent indtryk, som understreger den luksuøse udstråling. Under ”broen” finder man holderne til drikkevarer. Lidt svært at få fat i dem – men sandt at sige er en kopholder hverken det smukkeste eller mest nødvendige udstyr i nogen bil.



Fleksibel indretning

Man sidder godt på forsæderne, og det gør man i hvert fald også på bageste – eller midterste – sæderække (afhængig af om man bruger bilen som 5-personers køretøj eller de syv, som den også kan rumme, hvis man har købt den i 7-personers varianten). 2. sæderække består af individuelle sæder og de kan hver især skydes temmelig meget frem og tilbage. Det er en fordel ved indstigning til bagsæderne og for benpladsen på bageste sæderække (for den er ganske beskeden – stort set ikke eksisterende – hvis 2. sæderække er i bageste position).

 

Og klapper man alle sæder sammen (siddepladserne skydes nedad og ryglænet lægger sig oven på) øges bagagerumskapaciteten til imponerende 2040 liter. 660 liter er den, med 2. sæderække i brug til passagerer. Det samlede bagagerumsgulv er fuldstændig plant og bagsæderyglænene foldes i øvrigt ned ved at trykke på knapperne i et lille panel, anbragt helt bagtil. Derved udløses de elektrisk og tyngdekraften klarer resten. Tilbage i opret position kommer de ved en manuel indsats gennem sidedørene, og det er en ret ubesværet operation. Bagklappen åbner højt og kan åbne i flere niveauer, så man f.eks. ikke rammer på foroven i en lavloftet parkeringskælder.



Sådan kører den

Køreoplevelsen er glimrende ved bykørsel og på landevej. Ved motorvejskørsel og især i den kraftige sidevind, som vi oplevede på de franske motorveje i Rhone-deltaet omkring byen Nimes, hvor de første internationale prøvekørsler af den nye bil fandt sted, er bilen knap så stabil som man kunne ønske. Med 16 cm frihøjde og en samlet højde på 1,68 meter udsættes affjedringen naturligt for en vis påvirkning. Det kan man konstruktionsmæssigt håndtere ved f.eks. at stramme den kraftigt op og montere stærke krængningsstabilisatorer. Men så ville muligheden for komfortabel kørsel gå fløjten. Og det ville være synd, så det har Renault ingeniørerne da heller ikke gjort.

 

På almindelig landevej er bilen forbavsende smidig, nem at få omkring hjørnerne, og tilstrækkelig agil. Men den skal ikke køres som en racerbil. Det lægger det lave støjniveau da heller ikke op til, så der er i bund og grund tale om en harmonisk oplevelse.

 

Elektroniske løsninger

Hvis man gerne vil lidt hurtigere omkring hjørnerne og have bedre fornemmelse af underlaget, kan man investere i en Espace med topudstyret ”Zen” og for 39.000 kroner oven i tilkøbe en 4Control-pakke, der foruden 4-hjulsstyring inkluderer adaptive støddæmpere. Så bliver investeringen en del større, men det gør udbyttet også. Der kan vælges mellem fem indstillinger for kørsel – komfort, sport, eco, standard og også en personlig indstilling, hvor man individuelt kan indstille en række parametre. Det lyder avanceret, er det også og ikke nødvendigvis noget, alle vil have glæde af. Men effekten er fremragende.

 

En mellemløsning er, at fravælge 4Control, men endda købe bilen med Zen-udstyr. Så får man Multi-Sense systemet med i prisen og det tager i den version hånd om gearudveksling, speeder-respons og styretøjets udveksling.

 

Tre motorer – diesel først

Til maskinrummet kan man vælge mellem tre motorvarianter, to diesel og en benzinmotor. I Danmark kommer benzinmotoren, som er på 200 hestekræfter, først senere. Vi har dog allerede prøvet den, og det er en fremragende maskine, ligeså god til et komfortabelt cruise som en kraftfuld bjergbestigning.


Dieselmotoren.

 

Benzinmotoren.


Dieselmotorerne er på hhv. 130 og 160 hestekræfter. Vi har prøvet den sidstnævnte - den er både lydsvag og vibrerer kun beskedent. Helt i overensstemmelse med forventningerne til en luksusbil med dieselmotor. Og så kan man køre 21,3 km/l, godt hjulpet af et 6-trins dobbeltkoblingsgear.

 

Udstyrslisten

Udstyrslisten er lang, og måske kan man klare sig med mindre. Men udstyr er jo med til at klæde en luksusbil på, så det skal naturligvis til.

 

Renault har altid været langt fremme i skoene, når det gjaldt om, at implementere moderne elektronisk udstyr i deres biler. Det gælder selvsagt også den nye Espace. Det er dog ikke altid, at omverdenen er ligeså langt. Derfor forvandlede en tilsigtet positiv oplevelse af kørecomputerens mange funktioner sig til en forstyrrende suppe af biplyde og andre overraskende ”udbrud” uden nævneværdig betydning.

 

Det var ikke så overbevisende og udover, at man kan slå dem fra (men så er det jo egentlig ligegyldigt at have dem), kan vi blot fastslå, at heldigvis er flere af de informationer, som systemerne skal videreformidle, slet ikke tilgængelige i Danmark. Det er dog prisværdigt, at Renault tager skridtet og indbygger dem i bilerne. Vi venter spændt på hvad udviklingen bringer.

 

Brugbart udstyr i basisudgaven inkluderer ”Extended Grip”, som styrer overførslen af motorkræfterne optimalt i uvejsomt terræn, løst og opkørt underlag, p-sensorer på bilens fire sider og et avanceret navigationssystem, inkluderet i Renaults såkaldte R-Link, som forbinder Espace til omverdenen.

Klik på billedet og tag med på en køretur i den helt nye Renault Espace.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

 

 

 


Vigtige data om den nye Renault Espace:


Introduktion i Danmark: medio maj 2015

 

Modeller:

Udstyrsvariant ”Life”: 130 hestes diesel: kr. 514.900 (beskatningspris: kr. 378.294)

Udstyrsvariant ”Zen”: 130 hestes diesel: kr. 561.900 (beskatningspris: kr. 439.314)

Udstyrsvariant ”Zen”: 160 hestes diesel: kr. 626.900 (beskatningspris: kr. 499.767)

 

De nævnte priser er for varianten med 5 sæder. 7 sæder koster 12.000 kroner ekstra.

 

Specifikationer:

Længde: 4,86 m.

Bredde: 1,89 m.

Højde: 1,68 m.

Frihøjde: 16 cm

 

dCi 130 commonrail dieselmotor: 130 hk. 320 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T. 191 km/t. 0-100 km/t: 10,7 sek. Brændstoføkonomi: 22,2 km/l. 119 g CO2/km. Anhængervægt: 2000 kg.

 

dCi 160 commonrail dieselmotor: 160 hk. 380 Nm/1750 omdr./min. 6 aut. EDC. 202 km/t. 0-100 km/t: 9,9 sek. Brændstoføkonomi: 21,3 km/l. 123 g CO2/km. Anhængervægt: 2000 kg.

 

Udpluk fra udstyrslisten:

Life: Extended Grip. Hastighedsbegrænser og fartpilot. Hill Start Assist. Læderrat. P-sensorer for og bag og på hver side. Klimaanlæg. El-ruder for og bag. Sædevarme. 17” alufælge. Elektrisk foldning af bagsæder.LED forlygter med lyssensor. Regnsensor. Forlygtespulere.

 

Zen: Life plus Afstandskontrol. Vejbaneassistent (advarselssignal). Lyssensor. Skiltegenkendelse. Kabinelys i fem forskellige farver. 18” alufælge.

 

Ekstraudstyr til Zen:

3-zoners klimaanlæg: kr. 10.000.

Bakkamera: kr. 6.500.

Bose Surroundsound med 12 højtalere: kr. 10.000.

Læderindtræk: kr. 30.000.


Top-udstyrs versionen hedder Initiale.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt